Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Schumacher – búcsú Brazíliában

Michael Schumacher. Egy legenda, már életében. A száguldó cirkusznak is becézett Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság históriájának legnagyobb alakja. Hét vb-elsőséget szerzett (lehet, hogy október 22-én meglesz a nyolcadik is), és profizmusával, elhivatottságával sokak elismerését, csodálatát kivívta. Jövő héten vasárnap, az interlagosi Brazil Nagydíjon ül utoljára autóba – visszavonul.
Schumi mutatja: minden oké volt az elmúlt tizenöt év alatt. Fotó: MTI/AP/Remy de la Mauviniere
Lehet, hogy már Michael Schumacher sem emlékszik tisztán a kezdetekre: négyévesen ült először gokartba, akkor kezdte autós pályafutását. Tehetségére azonnal felfigyeltek, s a sikerek is jöttek: 1975-ben a kerpeni (innen az állandósult jelző a neve mellett) gokart-
klub bajnoka. A német junior (1984, 85) bajnokságot is megnyerte, a junior vb-n 1985-ben a második helyen végzett. Nem kellett sokat várni, és gokartban mindenkit rommá vert: felnőtt német és Európa-bajnok 1987-ben. Egyenes út vezetett a Forma–1-be.

Olyan, mint Senna

Az autósport elitkategóriájában 1991-ben a Jordan-Fordban debütált. Ekkor még nem alkotott, nem alkothatott maradandót, de már látszott: nem statiszta lesz. Általában megosztotta a közvéleményt: agresszíven vezetett, mindent megtett azért, hogy nyerjen, vagy a lehető legjobb helyen fejezze be az aktuális viadalt. Nem riadt vissza a kockázatos, már-már életveszélyes szituációktól, előzési manőverektől sem. Sokan Ayrton Sennához kezdték el hasonlítani, és a fantasztikus brazil halálát követően neki is hasonló „jövőt" jósoltak. Talán nem véletlen, a sors játéka, hogy éppen abban ez évben (1994) szerezte első világbajnoki trófeáját, mikor a legendás brazil az imolai pályán a Tamburello-kanyarnál kivágódott, falnak rohant, és meghalt. Vezetett a versenyben, és Schumi üldözte, hogy aztán a vb-címek tekintetében is a nyomába eredjen, sőt lehagyja.
Schumacher fokozatosan lehiggadt, egyre megfontoltabban versenyzett. Lehet, hogy ebben Niki Laudának, az osztrákok háromszoros világbajnokának a bölcsessége is szerepet játszott: „Világosan kell látnunk, hogy nagyon könnyen meghalhatunk, és úgy kell berendeznünk az életünket, hogy ezzel a realitással számolunk."

Michael – klein, aber schnell

Vagyis: „Michael – kicsi, de gyors". Ez volt az első cikk címe, amely megjelent (1973-ban) a későbbi hétszeres világbajnokról, Michael Schumacherről. Az alábbiakban közkinccsé tesszük ezt az írást: „Horrem. A Szövetségi Köztársaság valószínűleg legfiatalabb gokartversenyzője Niederaufemben él. Michael Schumachernek hívják, és négyéves. A kis száguldozó édesapjával együtt körülbelül négy hete tagja a „Gróf Ber-
ghe von Trips Versenysport Barátok" gokartklubjának, és Michael ezen a hétvégén is a köreit rótta a gokartpályán. A saját, házi készítésű verda csúcssebessége eléri a 45 kilométer/órát. A járművet egy lábbal hajtható gokartból és egy robogó motorjából rakták össze, és egy konzervdoboz szolgál tankként. Gerhard Gollnast örül nyolcvan főt és ötven aktív gokartost számláló egyesülete legifjabb tagjának."

Ferrari: lent és fent


És Schumacher számolt is. A Benetton után, 1996-ban az (akkor fogalmazhattunk így) szebb napokat látott Ferrarihoz igazolt, nagyon sokan „futóbolondnak" tartották, hogy a szenvedő, önmagát hiába kereső olasz istállóhoz (1979-ben Jody Scheckter nyert nekik utoljára vb-aranyat) írt alá. De ő már akkor hitt a sikerben: „Amikor először mentem a Ferrari-gyárba, tulajdonképpen előzetesen nem vártam semmi különöset. Aztán beléptem, és megláttam, milyen óriási ez a gyár valójában; ráadásul az egésznek volt valami hátborzongató hangulata is, mivel mindez egy ködös éjszakán történt. Hirtelen teljesen libabőrös lettem, és éreztem: igen, jól döntöttem." Az első négy év nem teljesen ezt igazolta: 3., 2. (1997, utólag kizárták, de a statisztikáiba beleszámít), 2. és 5. hely. És kísértett Senna: 1999-ben súlyos balesetet szenvedett, lábtörése miatt hat futamot ki kellett hagynia. Aztán beindult az „üzlet": A Ferrari-Schumacher páros 2000-től 2005-ig verhetetlen volt. Imponáló technikával versenyezve öt világbajnoki cím zsinórban! Erre – és még sok minden másra – még nem volt példa a sportág történetében. Egyre többen kedvelték meg, de akik nem zárták a szívükbe, azok is elismerték, ő a legnagyobb. Mert ezt egyszerűen nem lehetett vitatni. Csak az idő, az életkor „győzte le".

Prost is csodálja

„Mindig jó volt a kapcsolat közöttünk. Michael kedves és közvetlen. Olyasvalaki, akit nagyon óvnak a Ferrari emberei és a menedzsere, Weber. Bajnok, aki azért nyer, mert teljesen elkötelezett a munkája iránt. Nagyon nehéz megtalálni a kompromisszumot, de ő megtalálta. Össze lehet hasonlítani másokkal, akik nyitottabbak és kevésbé védettek: ezek az emberek nem jók a pályán, nem a megfelelő irányba haladnak a munkájukban, de lehet, hogy népszerűbbek. Csodálom, amit Michael elért, és ez egy nagyon személyes érzés" – mondta róla Alain Prost négyszeres Forma–1-es világbajnok még 2003 októberében. És ehhez ma sem lehet semmit hozzátenni.

Talán mégis. Október 22-én ül utoljára Forma–1-es autóba (az interlagosi Brazil Nagydíj lesz a 250. futama), és még van esélye nyolcadik vb-aranyának megszerzésére. Igaz, nagyon csekély. De bármi történjen is, az a nap róla szól majd: Fernando Alonso lesz (nagy valószínűséggel) a világbajnok, de mindenki őt, Michael Schumachert fogja ünnepelni. Bizonyára egy-két könnycseppet is elmorzsolnak majd rajongói. Hiszen visszavonhatatlanul „elmúlik", véget ér valami... A sportág legsikeresebb pályafutása.


Névjegy

Név: Michael Schumacher.
Születési idő: 1969. január 3.
Születési hely: Hürt-Hermülheim (Németország).
Szülők: Elisabeth Scheuer (elhunyt: 2003. április 20.) és Rolf Schumacher.
Testvér: Ralf (született: 1975. június 30., Hürt-Hermülheim).
Családi állapota: nős, felesége: Corinna Betsch (született: 1969. március 2-án, Halverben, Németországban), házasságkötésük ideje: 1995. augusztus 5.
Gyermekek: Gina-Maria (született: 1997. február 20.) és Mick (született: 1999. március 22.).
Testmagasság/testsúly: 174 cm/75 kg.
Lakhely: Vufflens-le-Chateau (Svájc).
Eredeti foglalkozása: autószerelő
Menedzsere: Willi Weber. 

Pályafutás – számokban

Világbajnok: 1994 (Benetton-Ford), 1995 (Benetton-Renault), 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 (az utóbbi öt Ferrari).
Versenyeinek száma: 249.
Helyezések, futamgyőzelmek száma: 91 (36,55%), második: 43, harmadik: 20, dobogós helyezések száma összesen: 154 (61,85%).
GP-pontok száma: 1364 (átlag: 5,478).
Rajtok, pole pozíció: 68 (27,31%), első sorból: 115 (46,18%).
Leggyorsabb körök: 75 (30,12%).
Vezetésben eltöltött körök: 5108.
Vezetésben eltöltött kilométerek: 24 ezer 127.
Mesterhármas (azaz pole pozíció leggyorsabb kör, futamgyőzelem egy hétvégén): 22.
Futamgyőzelem esőversenyen: 16.
Első versenye: 1991, Belga GP (Spa-Francorchamps), Jordan-Ford.
Első futamgyőzelme: 1992, Belga GP (Spa-Francorchamps), Benetton-Ford.
Első pole pozíciója: 1994, Monacói GP (Monte-Carlo), Benetton-Ford.
Első dobogós helyezése: 1992, Mexikói Nagydíj (Mexikóváros), Benetton-Ford.
Legsikersebb pályája: Magny-Cours, nyolcszor nyert rajta.
Egy szezonban szerzett legtöbb futamgyőzelem és GP-pont: 13 és 148 (mindkettő 2004).
Az egy szezonban szerzett legtöbb dobogós helye: 17 (2002).
Leghosszabb pontszerző sorozata: 2001, Magyar GP – 2003, Malajziai GP, 24 versenyen keresztül.
Leghosszabb dobogós sorozata: 2001, Amerikai GP – 2002, Japán GP, 19 versenyen keresztül.
Mennyi versenyen keresztül viselte eddig az 1-es rajtszámot: 120.
(A statisztikai adatok forrása: www.mschumacher.formula.hu. Összeállításunk minden adatot tartalmaz, kivéve természetesen az utolsó, az október 22-i futam eredményeit.) 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mit vár az új győri közgyűléstől?

Tovább olvasom