Kisalföld logö

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -3°C | 5°C Még több cikk.

Rendben befejeződtek a történelem írásbeli érettségi vizsgák

Rendben lezajlottak a történelem írásbeli érettségi vizsgák szerdán. A Történelemtanárok Egyletének alelnöke szerint közepesen erősek voltak középszintű írásbeli feladatai.
16:30 - Rendben lezajlottak a történelem írásbeli érettségi vizsgák szerdán; középszinten például a kiegyezés okai és körülményei, a bethleni konszolidáció, az ENSZ, emelt szinten az Oszmán Birodalom, az Erdélyi Fejedelemség története és a harmincéves háború témája is szerepelt a feladatok között.

Középszinten a feladatlap a vizsgakövetelmények 12 témakörének mindegyikéből tartalmazott feladatot. A nyolc esszékérdésből - bizonyos választási szabályok betartásával - hármat kellett kidolgozni. Mindkét feladattípusnak fontos elemei voltak az állampolgári ismeretek és a jelenismeret. A vizsgázók a vizsga egész időtartama alatt használhatták a középiskolai történelmi atlaszt. A rövidebb feladatok, amelyek az egyetemes és a magyar történelemre vonatkoztak, időrendben követték egymást.

A feladatok között szerepelt szöveges források elemzése, karikatúrák értelmezése, igaz és hamis állítások elkülönítése, táblázatból információk gyűjtése, térképes feladat. Az esszéfeladatok értékelésében a szakmai tartalom mellett fontos szempont a szöveg megszerkesztettsége, koherenciája, logikája is.

A történelem emelt szintű írásbeli érettségi vizsga első részében rövid, tesztjellegű feladatokat kellett a vizsgázóknak megoldaniuk. Ebben a vizsgarészben atlaszt nem lehetett használni. A feladatok között volt az ókori Görögországra, az Oszmán Birodalom történetére, az Erdélyi Fejedelemség történetére, a harmincéves háborúra (1618-1648), a nemzeti eszme magyarországi megjelenésére, a nagy gazdasági világválságra vonatkozó, és itt is megjelentek a napjainkhoz kapcsolódó kérdések (például európai integráció, magyarországi demográfiai helyzet).

A második részben tíz esszéfeladatból (például az angol rendi monarchia, a Párizs környéki békék, az államalapítás kora, Magyarország újranépesülése a XVIII. században, a dualizmus kori iparpolitika, 1956 nemzetközi háttere) bizonyos választási szabályok betartásával - négy megoldása kötelező volt. A feladatokhoz általában írásos vagy képi forrás, térképvázlat, táblázat kapcsolódott.

Az eduline.hu információja szerint kellemetlen meglepetés érte az érettségizőket, mert nincs a XX. század végéről készített etnikai térkép a középiskolai történelmi atlaszban, pedig a középszintű érettségi egyik - a magyarországi kisebbségekről szóló - esszéfeladatának utasításában az állt: "használja a középiskolai történelmi atlaszt".

Pósfai Péter, az OH közoktatási elnökhelyettese erre reagálva az MTI kérdésére azt közölte, hogy nem kellett térképet keresniük a diákoknak a feladat megoldásához, mert ezt nem kérték. Hozzátette: az intézményektől és a kormányhivataloktól semmilyen panasz nem érkezett, nem jelezték, hogy problémát okozott volna a feladat megoldása.

Megjegyezte: a tételeket összeállító bizottság tájékoztatása szerint a forgalomban lévő, leggyakrabban használt atlaszokban szerepelnek az említett térképek, de ezek nélkül is megoldhatók voltak a feladatok.
A Történelemtanárok Egyletének (TTE) alelnöke szerint közepesen erősek voltak az idei történelem érettségi középszintű írásbeli feladatai, s azok témaválasztása összességében szerencsésnek mondható.

Fazekas Csaba azt mondta: a 2005-ben bevezetett forrásközpontú érettségi fontos ismérvei jól nyomon követhetők a mostani feladatsoron, mert a tanulók tudásán kívül mérték a kompetenciáikat is, tehát azt, mennyire tudnak értelmezni a diákok szöveget, plakátokat, politikai vicceket és más történelmi forrásokat.

Közlése szerint az idén azonban valamivel kevesebb történelmi forrást adtak meg, jobban apelláltak a diákok ismereteire. Hozzátette: a történelmi korszakok, valamint az egyetemes és a magyar történelmi feladatok arányai az idén is megfeleltek az előírásoknak.

A TTE alelnöke örvendetesnek nevezte, hogy megfelelő hangsúlyt kaptak a XX. századi és a jelenkor-történeti, aktuális kérdések, ezek közül megemlítette az Európai Unióra vonatkozókat.

Csütörtökön az angol írásbelivel folytatódnak az érettségi vizsgák.

15:00 - A Történelemtanárok Egyletének (TTE) alelnöke szerint közepesen erősek voltak az idei történelem érettségi középszintű írásbeli feladatai, s azok témaválasztása összességében szerencsésnek mondható.

Fazekas Csaba szerdán az MTI érdeklődésére azt mondta: a 2005-ben bevezetett forrásközpontú érettségi fontos ismérvei jól nyomon követhetők a mostani feladatsoron, mert a tanulók tudásán kívül mérték a kompetenciáikat is, tehát azt, mennyire tudnak értelmezni a diákok szöveget, plakátokat, politikai vicceket és más történelmi forrásokat.
Közlése szerint a hét éve bevezetett feladattípusokat illetően örvendetes módon folytatódott a tendencia, az idén azonban valamivel kevesebb történelmi forrást adtak meg, jobban apelláltak a diákok ismereteire.
Hozzátette: a történelmi korszakok, valamint az egyetemes és a magyar történelmi feladatok arányai az idén is megfeleltek az előírásoknak.
A TTE alelnöke örvendetesnek nevezte, hogy megfelelő hangsúlyt kaptak a XX. századi és a jelenkor-történeti, aktuális kérdések, ezek közül megemlítette az Európai Unióra vonatkozókat.

A Rákosi- és a Kádár-rendszer plakátjairól és korabeli politikai vicceiről szóló feladatról azt mondta: "nagyon jó dolognak tartom, mert a politikai vicc a pártállami rendszerekben nagyon-nagyon fontos forrás a társadalom közhangulatára, hatalomhoz való viszonyára vonatkozóan", az ebben szereplő információk felismerése pedig jó feladatválasztás, amely a korszak megismerését lehetővé teszi.

Fazekas Csaba annak kapcsán, hogy a jelenlegi magyarországi nemzetiségi viszonyokat elemeztető feladathoz használható térképek sajtóinformációk szerint csak az új típusú történelmi atlaszokban találhatók meg, a régiekben nem, közölte: nem érzi súlyosnak a problémát, mivel egyrészt ez csak egy választható esszé volt, tehát ki lehetett hagyni, másrészt pedig a feladat megoldható volt térképvázlat nélkül is. Természetesen jó lett volna, ha minden atlaszban szerepelt volna a feladat által meghatározott térkép - mutatott rá.

Meglátása szerint ezzel a feladattal az is lehetett a probléma, hogy olyan témára kérdezett rá, amely a tananyag legvégén található, és így a tapasztalatok alapján nem minden iskolában tanítják az időhiány miatt.
Az esszéfeladatokkal kapcsolatban megjegyezte: kicsit erőteljes volt a XIX. századi magyar történelem megjelenése, mivel szerepelt a reformkor és a kiegyezés is. Összességében azonban ezek jól megfogalmazott és megválaszolható feladatok voltak, ráadásul olyan korszakra kérdeztek rá, amelyek jól ismertek lehettek a diákok számára nemcsak a történelemórákról, hanem a március 15-i ünnepségekről és a médiából is - állapította meg.

A TTE alelnöke felvetette: Trianon kapcsán felvetődhet az a probléma, hogy esetleg túlzottan az aktuálpolitikai gondolkodásban jelen lévő témából fogalmaznak meg kérdést a szerkesztők, de ezt ebben az esetben "nem érezte markáns problémának". Hozzáfűzte, egy plakát, egy szöveg, illetve egy fénykép volt forrásként a feladatban, amely a békekötés társadalmi következményeire vonatkozott, és jól megfogalmazott, értéksemleges feladatként értékelhető.


9:05 - Az oktatási államtitkárság korábbi közlése szerint  középszinten 1291 helyszínen 82.814 diák, emelt szinten 124  helyszínen 6897 vizsgázó ad számot tudásáról.  

Történelemből középszinten angol, francia, horvát, német, olasz,  orosz, román, spanyol, szerb és szlovák nyelven, emelt szinten  angol, francia, horvát, német, spanyol, szerb és szlovák nyelven is  tesznek érettségi vizsgát.

Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal  (OH) közoktatási elnökhelyettese az MTI-t arról tájékoztatta, hogy  sem a hivatalhoz, sem a kormányhivatalokhoz nem érkezett jelzés  problémáról.

Előzmények:
A középszintű írásbeli vizsga 180 percig tart, és két feladatsorból áll, az egyszerű, rövid választ igénylő feladatok, valamint a szöveges (kifejtendő) feladatok megoldásából. A vizsgázó a rendelkezésére álló időt tetszése szerint oszthatja meg az egyes feladatok között, és megoldásuk sorrendjét is meghatározhatja.

Az írásbeli feladatsort 60 százalékban a magyar, 40 százalékban pedig az egyetemes történelemhez kapcsolódó feladatok alkotják. Az összes feladat mintegy felét a XIX. és a XX. század történelme adja.

A történelem emelt szintű írásbeli vizsga 240 perces. Két feladatsorból áll: egyszerű, rövid választ igénylő feladatokból, és szöveges - kifejtendő - feladatokból.

A vizsgázó először az I. feladatlapot oldja meg, majd a dolgozatokat a 90 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti. Ezután osztják ki a II. feladatlapot. Az írásbeli feladatsort itt is 60 százalékban a magyar, 40 százalékban az egyetemes történelemhez kapcsolódó feladatok alkotják. Az összes feladat mintegy felét a XIX. és XX. század történelme adja.

Vizsgázónként közép- és emelt szinten is szükséges segédeszköz a középiskolai történelmi atlasz, erről a vizsgázó gondoskodik, továbbá vizsgacsoportonként legalább három példány helyesírási szótár, amelyet a vizsgabizottságot működtető intézmény ad.

Olvasóink írták

  • 1. Mankapunka 2012. május 09. 16:34
    „Lassan szövegértés formájában,meg józan paraszti ésszel kitölthető lesz a töri érettségi.

    Képleírást csinál az ember,aztán meg vannak a pontok. Az is megírja,aki csak melegedni járt télen órára.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szlovákia: újabb felvidéki magyarok fordulnak a strasbourgi bírósághoz

Újabb felvidéki magyarok fordulnak a strasbourgi emberi jogok európai bíróságához szlovák… Tovább olvasom