Kisalföld logö

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Relaxációs tréninggel a depresszió ellen

Kitűnő módszer a depresszió és a hozzá vezető stressz kezelésére a relaxációs tréning. A terapeuta útmutatásai nyomán bárki sikerrel alkalmazhatja otthon is. Hogy minél többen éljenek e lehetőséggel, azért fontos, mert a depresszió nagyon terjed: a WHO, az egészségügyi világszervezet előrejelzése szerint 2020-ra ez lesz a legtöbb embert érintő betegség. A depresszió sok további, súlyos megbetegedés kiindulópontja is.
Ha a stressz kezelhető, a depresszió megelőzhető. Illusztráció: MTI
Ha a stressz kezelhető, a depresszió megelőzhető a relaxációs tréning segítségével, akkor számos más betegség kifejlődését is meg lehet akadályozni. Hiszen a betegségek nyolcvan százaléka pszichoszomatikus, azaz lelki eredetű testi megbetegedés – mondja dr. Keresztes Margit relaxációs terapeuta, akihez egyébként pszichiáterek is küldenek rászorulókat. A szegedi kutatóorvos hivatalos, állami képzés keretében sajátította el a relaxációs tréninggel való gyógyítani tudást a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesületnél.

„A relaxációs tréning" szókapcsolatban a „relaxáció" szó az ellazulásra utal, a „tréning" pedig arra: az ellazulás nem valamiféle magától létrejövő folyamat – a résztvevőnek aktívan elő kell segítenie létrejöttét. Az ellazuláshoz vezető gyakorlatot egy idő után saját maga is tudja végezni az ember, tehát nem szorul örök időkig a tréner segítségére. Egyébként – legalábbis az érdeklődő laikusok első benyomása szerint – a módszer olyan egyszerűnek tűnik, hogy nem könnyű megérteni, miként működik. Márpedig működik, jóllehet ennek szinte egyetlen bizonyítéka: világszerte százezrek előzik meg segítségével a depressziót, vagy gyógyulnak ki belőle.

A dr. Keresztes Margit tartotta, tizenkét alkalomból, heti két órából álló gyakorlat alapja a fokozatos ellazulni tudás megtanulása, kiscsoportos formában. Először csak egy-egy testrész lazul el – nem úgy, hogy az ember „nem gondol rá", hanem épp ellenkezőleg: az ellazulására koncentrál. A test ellazítása a lábnál kezdődik, és – a tréningsorozat vége felé közeledve – a fejnél ér véget. Végül az egész testét el tudja lazítani az ember – ha otthon is gyakorol a heti két órában elsajátított ismeretek segítségével.

Az ellazulni tudás kialakításán túlmenően nagy szerepe van a testtudatosság kialakításának is, a résztvevő megtanulja külön-külön érzékelni a legkülönbözőbb szerveit. Ez azért is fontos – túl azon, hogy az adott testrész is részt vegyen az ellazulásban –, hogy az ember mintegy „nyitottá váljék befelé". A tudatalattiba visszaszorított, de ott folyton munkálkodó negatív érzések felszínre tudnak jutni. Lehetségessé válik okuk tudatosítása, földolgozásuk, hatástalanításuk. Az ember megoldást talál rájuk, illetve a probléma megszűnik problémának lenni, s mintegy „elúszik, mint egy felhő". „Házi feladatként" önismeret-segítő rajzos, írásos feladatokat is kap a résztvevő – ezek megbeszélése a mindenkori következő foglalkozáson történik.

Ha már a „jelen" rendben van, a terapeuta a megfelelő – reális – jövőkép kialakításában, elérésében is segít a rászorulónak. Például különböző célmondatok kijelölésével, rájuk való koncentrálással (például: „minden sejtem egészséges"). Így jut el az ember egy-egy testrésze működésének befolyásolásától – egész jövője befolyásolásához. Hiszen ha ő maga egészséges, sorsa is kedvezőbb irányba fordul.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Garázspiaci körkép Szegeden

A szegedi ingatlanközvetítők eltérően ítélik meg, melyik autós milyen garázst szeretne: néha a… Tovább olvasom