Kisalföld logö

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 9°C | 16°C Még több cikk.

Reális ajánlat kiskereskedőknek

A multik szorításában lassanként megfulladnak a kiskereskedők. Számuk egyre fogy, bizonytalannak érzik a jövőt, életben maradásuknak csak egy útja van, az összefogás.
Dr. Kiss László, a Füszért vezérigazgatója Fotóillusztráció: B. A. 0307-ba-1204 Kisboltok: A jövőben is szükség lesz rájuk, ha talpon tudnak maradni.
Sötétnek látszó jövőt tükrözött az az írásunk (Elfogynak a kereskedők? Kisalföld, január 20.), amelyben a kiskereskedők megyei érdekvédelmi szervezetének titkára, Nagy Lászlóné adott helyzetértékelést. A következtetés: életben maradásuknak a piacon egyetlen alternatívája a versenyképesség az árakban, ez viszont „egyedül nem megy".

Csak hálózattal megy

Cikkünkre képletesen és szó szerint is „reális" ajánlat érkezett a Reál Hungária Élelmiszer Rt.-től, kifejezetten a kis- és középvállalkozóknak címezve. A Reál regionális központja a győri központú Kisalföld Füszért Rt. lett, amely januárban maga is 160, megyénkbeli üzlettel csatlakozott a beszerzési hálózathoz.

Quo vadis?

A Vállalkozók Országos Szövetségének múlt heti konferenciáján az volt a fő kérdés: Quo vadis (merre mégy), magyar kereskedelem? Különös tekintettel az uniós csatlakozásra. A kereskedők egy része pesszimista, a felkészültebbek azt mondják: segíts magadon, az unió is megsegít...
Csupán két érzékletes példa. Ausztriában 1970-ben még 16 ezer kis élelmiszerüzlet volt, 2000-ben már csak 7 ezer, azok maradtak, amelyek beszerzési szövetségbe társultak. Franciaországban hosszú évtizedek után a 2002-es esztendő volt az első, amikor a kis boltok forgalomnövekedési üteme meghaladta a hipermarketekét. Rájöttek, szükség van az olyan kis „családi" üzletekre is, ahol a boltos név szerint ismeri vevőit, de még az ízlésüket is.

Megőrizhetik önállóságukat

Erre alapoz a Reál is. Saját arculatot épít ki (akárcsak mások, pl. a Tesco, a Spar, a Coop, a CBA), bizonyos árucikkeket saját márkajelzéssel forgalmaz. Alkalmasint ez a termék ugyanaz, mint ami más emblémával került forgalomba, hiszen gyártókból nincs túl nagy választék. Kedvező tárgyalási és árpozíciót csak összegyűjtött rendelési igényekkel lehet elérni, ezt a kisvállalkozók tudják a legjobban. Ez a lényege a beszerzési társulásnak, amelynek tagjai egyébként társvállalkozók, és – nagyrészt – megőrzik önállóságukat.
Megyénkben legalább 3–4 ezer (pontos számot nem tudni), élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó bolt van. Ezek egy része már csatlakozott valamely beszerzési lánchoz, egy részük nem is akar, míg mások megnyerhetők. A Kisosz mint érdekvédelmi szervezet a lehetőségek ismertetésére, a kapcsolatok segítésére tud vállalkozni.
És még valami. Miután az élelmiszer-kereskedelmet már „lelepték" a multik (ami a vásárlót persze egyáltalán nem zavarja), most érezhetően a ruházati, az iparcikkszakma van soron. Jó, ha a kis- és középvállalkozások ezt nem az utolsó pillanat után veszik észre...

 „ Óriási koncentrációs folyamat tapasztalható a kereskedelemben, különösen az élelmiszer-ágazatban. Ma a vásárlások 16–18 százaléka történik ebben az ágazatban hazánkban, ez meghaladja az európai átlagot. Mivel a kínálathoz képest annyival több pénze nincs a vevőnek, marad a kérdés: ki kit győz le?

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jogi tanácsok

Győr. A Polgári Érdekvédelmi Egyesület szakértője tart ingyenes jogi tanácsadást ma délután 5 és 6… Tovább olvasom