Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Ragaszkodnak

a korkedvezményhez

Januártól megszűnik vagy marad, de akkor kikre érvényes és milyen formában a korkedvezményes nyugdíj? Ezt szeretnék tudni a buszsofőrök (is), mert nagy a bizonytalanság, s az idő kevés januárig.
A korkedvezményes nyugdíjra jogosult munkakörök listája igen terjedelmes: 840 foglalkozás szerepel benne. Köztük olyanok is, amelyek ma már gyakorlatilag nem léteznek, például a textilipar területén, és igazából nem nagyon akad már sorompókezelő sem. Más szempontból (a munkavégzés változó körülményei) sem indokolatlan eme lista felülvizsgálata, de nem is ezzel van baj. Azt nem tudni ugyanis, januártól egyáltalán létezik-e majd olyan fogalom, hogy korkedvezményes nyugdíj. Ha addig nem születik megállapodás a kormány és az érdekvédelmi szervezetek között a módosításról vagy a folytonosságról, megszűnik ez a lehetőség.
A buszsofőrök, akik igencsak érintettek e kérdésben, akár sztrájkkal is nyomatékot adnak korábban kiharcolt érdekeiknek. Ezt erősítette meg lapunknak Ordasi György, az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniójának (ADU) általános elnökhelyettese. Beszélgetésünkkor a buszsofőrök helyzetéről Pőcze Ferenc gépkocsivezető, a Kisalföld Volán Zrt. munkástanácsának elnöke is számos „megerősítő” tényt mondott.

Hatvanévesen már ne

A Kisalföld Volánnál jelenleg hozzávetőlegesen 950 buszsofőr dolgozik. Mostanában évente körülbelül a tíz százalékuk veszi igénybe a korkedvezményes nyugdíj lehetőségét. Fiatalodott a gépkocsi-vezetői állomány, sokan már korábban kihasználták az 1992 óta létező rendelet lehetőségét. Olyanok is vannak, akik azt mondják, 60 évesen még bírják a munkát. Idén hét sofőr halt meg, köztük még aktív vagy csak igen rövid ideje nyugdíjasok. „Sofőrbetegség” a gerincbántalom, és az állandó stressz sokféle alattomos hatással van az emberi szervezetre. A mai közlekedési viszonyok között a buszsofőr figyelme egyetlen pillanatra sem eshet ki: annak tragédia lehet a vége. Egy csuklósban száz-százhúsz utas életéért felel – állandóan. Ordasi György is, Pőcze Ferenc is – mindketten nagy gyakorlatú buszvezetők – azt mondják: hatvanévesen az ember már ne akarjon tömegközlekedési jármű volánja mögé ülni.

A technika változik,

a stressz marad


Még 1989-ben az autóbusz-közlekedésben dolgozók létrehoztak egy sztrájkbizottságot (Ordasi György ma is tagja a háromtagú vezetőségnek), az akkori nyolcpontos követelésük egyike volt, hogy a sofőrök minden „tengelyen töltött” 5 év után egy év kedvezményt kapjanak a nyugdíjkorhatárhoz. 1992-ben ezt már az Országos Érdekegyeztető Tanács is elfogadta, s aztán a kormány is, azzal, hogy a rendeletbe „becsempészte” a típusfüggőséget. Ebben röviden összefoglalva az áll, hogy az 1992 előtt gyártott járműveket vezetők típustól függetlenül jogosultak a kedvezményre, az ezután gyártott buszok (például Rába Contact, Navi, Credo) sofőrjei viszont nem. Mondván, ezek a járművek már modernek, légrugósak a sofőrüléseik... Igaz. Ám az állandó idegi feszültséget, stresszhelyzeteket, az utakon (főleg városi közlekedésben a lámpáknál várakozáskor) beszívott kipufogógázokat a legmodernebb technika sem képes kiküszöbölni.

A legrosszabb

a bizonytalanság


A történet most ott tart, hogy talán megszűnik a típusfüggőség. Másrészt viszont lehet, hogy maga a korkedvezmény szűnik meg. Az érdekvédők nem tudnak semmi konkrétumot, ezért azt mondják, ha nem tárgyalnak most már érdemben velük, a nem megszűnt, csak felfüggesztett működésű sztrájkbizottság aktiválja magát. S akkor megbénulhat az ország közlekedése.
A Volán-társaságoknak amúgy is éppen elég a bajuk a napirenden lévő régiósítással, s az önkormányzatokkal való egyezkedésekkel. De nem csak a Volánoknál dolgoznak buszsofőrök, s mások is vannak a tömegközlekedésben: villamos, troli, metró. A bizonytalanság a legnagyobb átok. Nem a járművek mennek nyugdíjba, hanem az emberek.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csak zárt ülésen voltak láthatók Szilvásy bizonyítékai

A kancelláriaminiszter szerint egyértelmű bizonyítékok vannak arra, hogy nem a rendőrség "tolta rá"… Tovább olvasom