Kisalföld logö

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 20°C | 30°C Még több cikk.

Pilates: feszes test és szilárd lélek

Javítja az állóképességet és a testtartást, rugalmassá teszi az izmokat. Hozzájárul a csontritkulás megelőzéséhez, elűzi a kedélybetegségeket. Kíméli a gerincet és formálja a csípőt, combot. A pilatest névadója rehabilitációs célra szánta – ma már számos változatát művelik.
Apró, ritmusos mozdulatok, finom nyújtás. Kellemes zene, kényelmes ruha, cipő nem is kell. A pilates látszólag egyszerű és nem túlságosan fárasztó időtöltés. Közelebbről viszont látható: az edzés résztvevői koncentrálnak – a légzésre, a helyes tartásra, az egyensúly megtartására, a pontos mozdulatokra. Köldöküket szinte egész órán befelé, hátra húzzák – ez a test erőközpontja – alakjuk megnyúlik, mint egy marionett-bábué.

Javítja a testtartást

– Látszólag semmiség, valójában igen fárasztó és hatásos mélyizomtorna – erősíti meg benyomásainkat Hajdúné Petrovszki Zita, az egyik szegedi fitneszstúdió edzője. A feszes test és a szilárd lélek kialakítása a cél – teszi hozzá, majd a pilates jótékony hatásairól beszél: az erő- és nyújtógyakorlatok edzik és rugalmassá teszik a test izmait, nagymértékben javítják a testtartást, az állóképességet.

Kímélik a gerincet

A gyakorlatok speciális kiindulóhelyzetének köszönhetően az egyensúly megtartásáért felelős – de ritkán átmozgatott – segédizmok is bekapcsolódnak a mozgásba, nyúlnak, erősödnek. A terhelés egyenletes, a mozdulatok tehát kímélik a gerincet. Nem terhelik az ízületeket sem, ezért mozgásszervi megbetegedésben szenvedők is végezhetik, számukra is jótékony hatású.

A koncentrált mozdulatok mellett a pilates fontos része a helyes levegővétel, ami szintén az apró izmok megdolgoztatását eredményezi.
Egyes vélemények szerint a gyakorlatsor csökkenti a csontritkulás, a szívinfarktus, a cukorbetegség, a magas vérnyomás kialakulásának lehetőségét is. És – ahogy szinte minden mozgás – távol tartja a kedélybetegségeket.

– A tornát névadója, Josehp Pilates az első világháború után eredetileg rehabilitációs célra hozta létre úgy, hogy a jóga által megkívánt teljes összpontosítást és speciális légzéstechnikát ötvözte más sportok erőnléti gyakorlataival – magyarázza Petrovszki Zita. Pilates módszere később Amerikában, a táncosok körében vált népszerűvé.

Betegségek megelőzésére

Ma már több változata létezik, van amelyhez különböző eszközöket, például labdát használnak. Ami közös: a gyakorlat tetőtől talpig megmozgatja a testet.

A pilates Zita szerint nem csak a szép tartás, a rugalmas izmok kialakításának, egyes betegségek megelőzésének eszköze. Hasznos azoknak is, akik „csupán" szép alakra vágynak. A torna annak ellenére ugyanis, hogy nem izzaszt meg, hatékonyan szálkásítja, formálja a testet. Azokat a területeket is – csípő környéke, comb oldala – ahová könnyen rakódnak, de ahonnan nehezen tűnnek el a zsírpárnák.

– Dinamikusabb sport mellé kiegészítő tornaként szoktam ajánlani, de heti kétszer, esetleg háromszor elvégezve önállóan is alakformáló hatású. Sérülésmentesen, de hatékonyan megdolgoztat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A bajnokság állása

1. Tovább olvasom