Kisalföld logö

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 13°C Még több cikk.

Panasz bankra, buszra, áramszolgáltatóra

Nem vagyunk elégedettek a banki szolgáltatásokkal, az áram- és gázszolgáltatókkal, de legjobban a tömegközlekedést utáljuk. Önnek melyik szolgáltatóval gyűlt meg a baja?

Energia, bankok és tömegközlekedés (vasút, busz és villamos) – három olyan szolgáltatási terület, ami a mindennapi életben igazán fontos az emberek számára. Mégis ezek okozzák a fogyasztóknak a legnagyobb problémát, tudható meg az Európai Bizottság által közzétett új EU-jelentésből.

A „Fogyasztói piacok eredménytáblájának" második éves jelentése az áruk és szolgáltatások terén több mint 20 ágazatot világított át (beleértve az élelmiszereket, ruházatot, lábbelit, pénzügyi szolgáltatásokat, energia- és telekommunikációs szolgáltatásokat), és öt fogyasztói indikátor alapján – árak, váltás, elégedettség, panaszok és biztonság – vizsgálta meg azokat. A vizsgálat célja annak kiderítése, hogy a fogyasztók szempontjából hol áll fenn a piac helytelen működésének fokozott veszélye. 2009 folyamán a Bizottság mélyreható elemzésnek fogja alávetni a fogyasztókra vonatkozó feltételeket a lakossági villamosenergia-piacon.

Meglena Kuneva, az EU fogyasztóvédelmi biztosa a következőket nyilatkozta: „Nagyon aggaszt, hogy az emberek életében központi szerepet betöltő három szolgáltatási terület rosszul szerepel az uniós szinten felmért fogyasztói indikátorok alapján. Mivel a háztartások alapvető költségvetésben fontos szerepet töltenek be, úgy határoztam, hogy a lakossági villamosenergia-piacot 2009-ben kiemelt fontosságú célágazatként kezelem a vizsgálatok során. Európa fogyasztói ennél jobbat érdemelnek."

Főbb eredmények

Az „Eredménytábla" 2009. évi jelentése elsősorban két tendenciára mutat rá, ezek a következők:

1. Az alapvető szolgáltatások elmaradnak a fogyasztói várakozásoktól

A szolgáltatások piaca továbbra is több problémát okoz a fogyasztóknak, mint a hagyományos áruk piaca. A 19 piacra vonatkozóan végzett elégedettségi felmérés adatai határozott különbséget mutatnak a szolgáltatások és az áruk piaca között. A városi- és városon kívüli tömegközlekedés (vonat, busz és villamos), az energiaszolgáltatás, a vezetékes telefonszolgáltatások és postai szolgáltatások esetében különösen alacsony az elégedettségi szint. Ezen ágazatokban a fogyasztók kevesebb mint 60%-a elégedett a szolgáltatásokkal. Az is jellemző továbbá, hogy a fogyasztók határozottan több panaszt tesznek a szolgáltatások, mint az áruk piacán. Lásd: MEMO/09/44.

2. A fogyasztók szempontjából legproblémásabb három ágazat (5 indikátor alapján) az energiaszolgáltatás, a tömegközlekedés és a banki szolgáltatások

Energiaszolgáltatás

A fogyasztók kevesebb mint kétharmada elégedett energiaszolgáltatójával.

Az áram- és gázszolgáltatást különösen kedvezőtlenül ítélték meg a tapasztalt áremelések miatt. A fogyasztók 60 százaléka számolt be az energiaszolgáltatója által bevezetett áremelésről, míg csupán 3-4 százaklékuk érzékelt árcsökkenést.

Az áram- és gázszolgáltatás az ajánlatok összehasonlítása és a gördülékeny szolgáltatóváltás tekintetében is meglehetősen rossz eredményt mutat. A szolgálatóváltás az energiaágazatban a legkevésbé valószínű: gázszolgáltatót a fogyasztók mindössze 7 százaléka, áramszolgáltatót pedig 8 százaléka váltott.

A szolgáltatót váltók aránya különösen nagy jelentőségű. Az „Eredménytábla" jelentése arra a következtetésre jutott, hogy azokban a piaci ágazatokban, ahol magasabb a váltási arány, a fogyasztók lényegesen kevesebbszer számolnak be áremelésről – ilyen ágazatok pl. a gépjármű-biztosítás (ahol a fogyasztók 25 százaléka váltott szolgáltatót az elmúlt két évben), az internetszolgáltatás (22 százalék) és a mobil telefonszolgáltatás (19 százalék). Bizonyossá vált, hogy azok a fogyasztók, akik erősítik pozíciójukat azáltal, hogy kihasználják a váltás lehetőségét, hozzájárulnak ahhoz, hogy a szolgáltatások valamennyi fogyasztó számára javuljanak. Ezért a váltás megkönnyítése a kulcsfontosságú lakossági szolgáltatási ágazatokban elsőrendű politikai cél kell, hogy legyen.

Banki szolgáltatás

Az árra vonatkozó jelenlegi adatok alapján elmondható, hogy a banki szolgáltatásokra határozottan több figyelmet kell szentelni. A szolgáltatások díját és a kamatokat illetően óriási különbségek mutatkoznak a tagállamokban, aminek az oka nehezen magyarázható. Például az 1-5 évre felvett fogyasztói hitelek inflációtól megtisztított kamatai 0,21 százalék (Svédországban) és 12,12 százalék (Észtországban) között mozognak, és a tőkeköltségek figyelembevétele után is különbségek mutatkoznak.

A banki ügyletek az ajánlatok átláthatósága, a szolgáltatóváltás lehetőségei és a tényleges váltások tekintetében különösen problematikusak. A lakossági banki szolgáltatások esetében az elmúlt két évben az ügyfelek átlagosan 11 százaléka váltott szolgáltatót. A folyószámlával rendelkező ügyfeleknek csupán 9 százaléka váltott bankot, de a váltási arány még a jelzáloghitellel vagy befektetési termékekkel rendelkezők esetében is csupán 13 százalékot ért el.

Tömegközlekedés

A fogyasztók a városi vagy városon kívüli tömegközlekedési szolgáltatásokkal (busz, vonat, villamos) elégedetlenek a leginkább, és itt merül fel a legtöbb probléma is: a fogyasztók kevesebb mint fele elégedett ezekkel a szolgáltatásokkal. Mindenekelőtt elégedetlenek a szolgáltatások magas árszintjével, a kereskedelmi ajánlatok vonzerejével, nem találják továbbá zökkenőmentesnek a vásárlás lebonyolítását, és hiányolják a fogyasztóorientáltságot.

A fogyasztók negyede tapasztalt valamilyen problémát és tett emiatt panaszt.

Részletek, táblázatok >>

Olvasóink írták

  • 3. Judytka 2009. február 03. 16:16
    „Soroljam?és mi változik?Ki vagyunk szolgáltatva nekik..(max keresek másik bankot,de E-On csak egy van... :)”
  • 2. Poltergeist 2009. február 03. 15:57
    „Panasz bankra, buszra, áramszolgáltatóra---->MÉG TOLDJUK MEG A KORMÁNYRA SZÓVAL.”
  • 1. matriné 2009. február 03. 11:15
    „Látszik a Gyurcsány is olvas néha a valóságról, mert a minap Ő is rimánkodott a bankoknak, hogy ne fosztogassanak ennyire nyíltan. Valahogy ezt lehetett kihámozni a dumájából. A bűnüldözést meg nem meri ellenük fordítani, mert csak a pajzsosok, akik egyből ugrani képesek a füttyentéseire.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négy napos munkahét a makói gumigyárban

Hétfőtől hetente négy napot dolgoznak a makói ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél. A cég… Tovább olvasom