Kisalföld logö

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 19°C Még több cikk.

OTP: Új igazgató a régió élén

Az OTP magyar bankként egy nyelvet beszél ügyfeleivel, vallja Németh József, a bank új régió-igazgatója.

A magyar ember logikájával, annak logikájára építi termékeit, cégkultúráját az OTP Bank, ugyanarra, amelyet ügyfélköre minden más bankénál jobban ért – nyilatkozta lapunknak Németh József, az OTP Bank Rt. Nyugat-dunántúli Régiójának nemrégiben kinevezett ügyvezető igazgatója.

A 42 éves bankszakember 1987-ben került a pénzügyi pályára. Szombathelyen, az egyik kereskedelmi bank közgazdasági osztályán kezdett dolgozni elemzőként. Három év elteltével megbízták e bankcsoport körmendi fiókjának nyitásával és működtetésével. Ugyanezen cégnél 1993-ban szombathelyi területi igazgató, majd az 1998-ban lezajlott bankfúzió eredményeként az új szervezeti felépítésben a pénzintézet nyugat-dunántúli régiójának vezetőjeként dolgozott Győrben. A 2001-től ismét átalakult pénzintézet vállalati régióját vezette.
Az OTP Bankhoz 2002 végén került, a pénzintézet szombathelyi igazgatóságának vezetője lett. Ez év február végéig Szombathelyen dolgozott, s márciustól vette át Győrben a bank nyugat-dunántúli régiójának vezetését.

A vezetőváltásra azért került sor, mert a korábbi ügyvezető igazgatót, dr. Gresa Istvánt vezérigazgató-helyettesnek nevezte ki dr. Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatója.

– Mennyiben más vezetni egy pénzintézet regionális igazgatóságát egy hazai tulajdonú bankcsoportnál, nevezetesen az OTP-nél, mint volt például korábbi munkahelyén?

– Természetesen mindegyiket más és más vezetni. Minden társaságnak, így egy bankszektorban működőnek is megvan a saját önálló cégkultúrája, s ennek megfelelően az OTP Bank Rt. és korábbi munkáltatóm arculata is eltér egymástól. Az OTP esetében a sajátos arculatot az is erősíti, hogy Magyarországon egyetlen más bank sem rendelkezik ekkora múlttal. Az említett különbözőségek másik oka pedig az, hogy a többi pénzintézetet multinacionális hálózattal rendelkező bankok privatizálták, hozták magukkal már meglévő cégkultúrájukat. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az OTP „hazai gondolkodású" bank, ehhez igazodó logikával gerjeszti, termeli ki a saját pénzintézeti rendszerét, termékeit, belső kultúráját annak az ügyfélnek, aki ugyanazt a nyelvet érti és beszéli. Nyilván egy multicég kultúrájának is megvannak az előnyei, de megéltem annak hátrányait is, amikor minden igyekezetem ellenére sem ugyanazt a nyelvet beszéltük és ugyanazokon a mondatokon sem mindig ugyanazt értettük.

– Mennyire tud önálló lenni egy ügyvezető igazgató egy ekkora cégcsoportban, mint az OTP?

– Alapkövetelmény az önállóság egy regionális vezetőnek. Az önállóság határaihoz a bank stratégiája, célrendszere és üzleti tervei keretfeltételeket határoznak meg.

– Még néhány évvel ezelőtt is jellemzően hitelképtelennek minősítették a bankok a magyar lakosságot, ma viszont azt hallani, hogy jelentősen eladósodott az átlag magyar. Mennyire hitelképes vagy -képtelen tehát ma a lakosság?

– Az elmúlt években jelentősen nőtt az igénybe vehető banki termékek száma és azok lakossági használata. Ha összehasonlítjuk, hogy az uniós tagországokban hány banki terméket használ egy ügyfél és mennyit Magyarországon, ma még jelentős, akár két-háromszoros különbséget is fellelhetünk az egyes országok között. Ugyanakkor hazánkban is egyre erősebben piaci mozgások hatnak a banki termékek értékesítési csatornáinak kialakítására, bővítésére. Hiszen a banki hálózat sem más, mint egy értékesítési csatorna, amely speciális termékeket kínál.

– Feltételezhető tehát, hogy a könnyebben hozzáférhető és egyre gyarapodó számú hitelek felelőtlenné teszik a lakosságot?

– Véleményem szerint egyre jobban össze kell hasonlítani a hiteltermékeket ahhoz, hogy mindenki teherbíró képessége szerint és a várható jövedelmi viszonyait is mérlegelve döntsön. Ugyanakkor a banki oldalon is adott esetben szigorítani kell a feltételeket az üzleti kockázat csökkentése érdekében. Példának mondhatnám az autóhoz kapcsolódó lízinget igénybe vevőket. Ha megnézzük például, hogyan lehet ma autót venni, azt láthatjuk, hogy elég hozzá egy személyi igazolvány, megnézik, van-e jövedelme a lízinget kérőnek, s már el is hozhatja az autót akár 10 százalékos vagy éppen nullaszázalékos előleggel, hiszen az autópiacon is értékesítési kényszer van. Előfordulhat, hogy az ügyfélnek adott esetben néhány hónap múlva nem lesz munkahelye, s nem tud törleszteni. De visszatérve az eredeti kérdésre, az is elmondható, hogy a magyar lakosság hitelképesebb, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt volt, s egyre bátrabban használja a bankrendszert. A lakosság pénzügyi stabilitása is változott, erősödött. A mi régiónkban a lakossági hitelek állománya 2004-ben 28,5 milliárd forint volt. Az elmúlt évben a kihelyezéseink nőttek és meghaladták a 35 milliárd forintot. Jelentős emelkedés volt a fogyasztási hiteleknél, az állomány több mint háromszorosára nőtt, és jelenleg 9 milliárd forintnyi ilyen hitelt kezelünk. Ezzel együtt én felelőtlenségről nem beszélnék, tapasztaltuk ugyan a fizetési fegyelem romlását, de ez a kockázatnövekedés kezelhető a bank számára.

– Hitelek felvételénél egyre többen választják mostanában a devizaalapúakat, főleg a svájci frankban és az euróban felvehetőket. Mennyire tartja jónak ezt a tendenciát?

– A lakosság szeme előtt ott lebeg az ország eurózónához történő majdani csatlakozása, bizonyára ez is befolyásolja döntésüket. Továbbá ezen hitelek forinthitelekhez képest alacsonyabb kamata is meghatározó. Az árfolyamkockázatról azonban kevés szó esik. A hitelek felvételénél erről is fontos beszélni, mivel számolni kell ennek a kondíciónak a változásával, más lehet a folyósításnál és más a törlesztésnél. A hitelnyújtók a kölcsönszerződés feltételeinek megfelelően átárazzák a hitelt árfolyamváltozás esetén.

– Végül kérem, térjen ki arra is, hogy milyen célokat tűzött ki maga elé, amikor elvállalta e régió igazgatását.

– A régió üzleti céljai kialakításakor a lakossági ügyfélkörnek nyújtott termék és szolgáltatások túlsúlya adja az OTP retail jellegét. Változatlanul stratégiai cél az OTP Bank Nyugat-dunántúli Régiójában a vállalati, a nagyvállalati és az önkormányzati kapcsolatok erősítése, az ügyfélkör bővítése. E szektorban még van tennivalónk, amit komoly kihívásnak is tekintek. A megvalósítás egyik feltételeként az év elején lezajlott szervezeti változás jó irányba befolyásolja üzleti munkánkat. Tizenkilenc éves banki tapasztalatom alapján meggyőződésem, hogy céljaink eléréséhez nélkülözhetetlenek a bizalmon alapuló emberi és üzleti kapcsolatok, amelyek alapja a szakmaiság, a tisztesség, a dinamizmus és a korrektség.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Életveszélyes gyógyszerteszt

Lapzártánkig életveszélyes állapotban volt egy nagy-britanniai gyógyszerkísérletnek a két… Tovább olvasom