Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

Óceánjáró balesete: hazatértek a magyarok, újabb holttestet találtak - fotók

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon.
A kapitány felhatalmazás nélkül módosította az olaszországi Giglio szigeténél sziklára futott óceánjáró útvonalát Pier Luigi Foschi, a Costa Crociere hajózási társaság elnök-vezérigazgatója szerint, aki a balesetről tartott genovai sajtótájékoztatón többször is jelét adta megrendültségének.

"Francesco Schettino kapitány hibákat követett el. Önhatalmúlag hajtotta végre a semmilyen módon nem engedélyezett manővert" - fogalmazott Pier Luigi Foschi. A Costa Crociere elnöke és egyben vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a hajózási társaság még nem ismeri az óceánjáró fekete dobozának információit, mivel ez az ügyészség birtokában van.
"A hajók számítógépen előre rögzített, műholdas műszerekkel ellenőrzött útvonalat követnek, ha erről letérnek, hang- és fényjelzés is értesít a veszélyről" - hangoztatta Foschi. Hozzátette, hogy a Costa Crociere sértett félnek tartja magát. "Egyelőre nem döntöttünk arról, hogy jogi eljárást indítunk-e a kapitány ellen, megvárjuk a vizsgálat lezárását" - mondta.

Foschi több alkalommal könnyeivel küzdve nyilatkozott az olasz és külföldi újságíróknak. Kijelentette, hogy a Costa Concordia legénysége "hősként viselkedett", mivel két óra alatt több mint négyezer embert tudott kimenekíteni a folyamatosan dűlő hajóról. "Mintha egy kisebb várost evakuáltak volna" - fogalmazott. "Az eltűntek között utasok és a személyzet tagjai is vannak" - erősítette meg.

Újabb képek a Costa Concordiáról - 15 ember után kutatnak. Fotó: MTI (galéria)

Foschi hangsúlyozta, hogy a Costa Concordia korábban utasai evakuálási gyakorlaton vettek részt, kivéve azokat, akik a legutolsó szárazföldi állomáson, Civitavecchiában szálltak fel a hajóra. A baleset az indulás után három és fél órával történt: "az utolsóként felszállt utasokat a kabinjukban sugárzott videó tájékoztatta a biztonsági tudnivalókról".

Foschi elmondta, hogy a hajó elmozdítása előtt eltávolítják a duplafalú tartályban levő, 2300 tonna üzemanyagot, amelyből eddig semmi sem szivárgott a tengerbe. A roncsot és az utasok személyes tárgyait a hatóságok védik a tolvajoktól. Ami az utasok kártérítését illeti, Foschi kijelentette, hogy a Costa Crociera stabil anyagi háttérrel rendelkezik és biztos benne, hogy a kárvallottakkal kielégítő megoldást találnak.

A mentési munkálatok hétfőn meghatározatlan időre leálltak a megromlott időjárási viszonyok miatt. A túlélőket kereső búvárokat és tűzoltókat is eltávolították a hajóról.

A kapitány adott utasítást, hogy a part közelében haladjanak

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézett fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".
A szívességre az szolgáltatott okot, hogy Antonello Tievolinak már egy héttel korábban szabadságra kellett volna mennie, ám helyettes hiányában ezt nem tehette meg. Francesco Schettino kapitány emiatt akart a kedvében járni azzal, hogy a sziget közvetlen közelébe irányította a Costa Concordiát.

Tievoli a felső fedélzeten állt, kihajolva a korlát fölött. Így jól látta, hogy a hajó vészes közelségben halad a szigethez. "Vigyázat, nagyon közel vagyunk a parthoz" - mondta a kapitánynak, ám ebben a pillanatban már be is következett a baj. Az óceánjáró, 3200 utassal a fedélzetén, sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.
Hétfőn délben a mentőosztagok felfüggesztették a kutatást további áldozatok után, miután a Costa Concordia megcsúszott. Fennáll a veszély, hogy a hajó a sziklazátonyról a tenger fenekére süllyed.

A felborult hajó ökológiai katasztrófát is okozhat. Üzemanyagtartályában ugyanis 2400 tonna gázolaj van. Ha ennek akár csak egy része a tengerbe ömlik, az hosszú időre beszennyezheti Giglio sziget partjait és a Tirrén-tenger egy részét. A 21 négyzetkilométer nagyságú sziget 20 kilométerre fekszik a szárazföldtől és mintegy 50 kilométerre Elbától.

Hat halálos áldozatról tudnak eddig

Még egy holttestre bukkantak hétfő reggel a katasztrófamentők a balesetet szenvedett olasz óceánjáróban, s ezzel hatra emelkedett a halálos áldozatok száma - közölte az olasz sajtó.

A tűzoltók egész éjszaka kutattak túlélők után, s nem találtak senkit. Reggel azonban egy holttestre bukkantak a hajónak abban a részében, amely nem merült víz alá. Az áldozaton volt mentőmellény. A hatóságok tizenöt eltűntet tartanak nyilván.

Hazatártek a magyarok

A pénteken szerencsétlenül járt Costa Concordia luxushajó személyzetének hat magyar tagja közül öt vasárnap késő este megérkezett Budapestre.

Csepi Ádám, aki táncosként dolgozott a hajón, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren elmondta, hogy magyar állampolgárként két táncos, három zenész és egy menedzser dolgozott a hajón. A férfi az MTI-nek nyilatkozva hozzátette: egy zenész még nem tért haza, ám értesülései szerint ő is épségben került elő.

Csepi Ádám beszámolója szerint péntek éjszaka a hajó bárjában ültek, amikor egy hatalmas robbanást hallottak. Látták, hogy egy szikla mellett áll a hajó.

Mint elmondta: a kabinjukba rohantak a mentőmellényükért. Ekkor még úgy tudták, hogy csak áramszünet van, noha ekkor már ömleni kezdett a víz a hajóba.

Hozzátette: egy órával később kezdték el kiüríteni a hajót. A magyar férfi és munkatársai ezután a fedélzeten is további egy órát várakoztak. Erre azért volt szükség, hogy először az utasok hagyhassák el a hajót.

Elsüllyedt az óceánjáró - hazatértek a személyzet magyar tagjai

Korábban:

A személyzet tagjait ezután egy szigetre szállították, ahol egy iskolát és egy templomot is megnyitottak számukra. Itt megfelelő ellátást kaptak - számolt be a magyar túlélő.


Komoly pénzügyi veszteséget okoz a szombaton Olaszország  partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró balesete a hajót működtető  társaságnak.  
   
A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót  üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra  számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja  amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem  tudják újra forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12  centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros  részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő  üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket  egyelőre még nem tudják felmérni.  
   
Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel  hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a  világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós  kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.  
   
A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett  részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel  kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól  tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt  évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az  üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a  részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.  
   
A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási  társasága - a globális piac közel felét tartja kézben - , 101 hajója  többek között PÚO, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut.  
   
A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa  Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával  Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.  
   
A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül fejlődött: a  2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-ben. Ezen az időtávon  a társaság árbevétele ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9  milliárd euróra nőtt.
Csepi Ádám tudomása szerint a hajón három magyar turista is utazott, akik már szombaton hazatértek.

Vasárnap estig öt holttestet találtak a toszkán partoknál sziklának ütközött és felborult hajónál.

Az óceánjáró luxushajón több mint négyezren tartózkodtak, közülük mintegy 3200 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek éjjel tíz óra körül beleütközött egy sziklába, léket kapott, majd az oldalára dőlt, előbb 20, majd 80 fokos szögben.

Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberöléssel és hajótörés előidézésével vádolja az őrizetbe vett kapitányt, akit felelősségre vonás fenyeget azért is, mert túl korán hagyta el hajót.

A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.

A tulajdonos cég is a kapitányt hibáztatja

A péntek este a toszkán partok előtt szerencsétlenül járt luxus óceánjáró, a Costa Concordia tulajdonosa, a Costa Crociere a hajó kapitányát hibáztatja.

A cég vasárnap este kiadott nyilatkozatában azt írta, hogy Francesco Schettino számos navigációs hibát követett el, majd amikor bekövetkezett a baj nem a vészhelyzetekre előírt nemzetközi szabályok szerint járt el.

A genovai bejegyzésű cég közölte Schettino 2002 óta áll alkalmazásában, és eleinte a hajózásbiztonság egyik felelőse volt, majd 2006-ban léptették elő parancsnokká. Minden lehetséges kiképzést megkapott arra, hogy egy luxus óceánjárót biztonságosan elvezessen - hangoztatta a cég közleménye.

Korábban a toszkán Grosetto város főügyésze, Francesco Verusio arra következtetése jutott, hogy a kapitány nagyon helytelenül" a Giglio szigetének közelébe irányította a hajóját.

Ezt megerősítették a fekete dobozokból nyert első információk is, amelyek szerint a hajó 150 méternyire került a parthoz, vagyis "hihetetlenül közelre" - mondta az ügyész.

A kapitányt felelősségre vonás fenyegeti azért is, mert túl korán hagyta el a hajót. Gilgio szigetének kikötői parancsnoksága hasztalan kérte a kapitányt, hogy maradjon a fedélzeten a mentés befejezéséig. A tengerésztiszt már nem sokkal éjfél után a parton volt, míg az utolsó utasokat a reggeli órákban mentették ki.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közel az 500: Megint emelnek, újabb csúcson a benzin ára!

Literenként bruttó 4 és 6 forinttal emeli a 95-ös benzin, illetve a gázolaj nagykereskedelmi árát… Tovább olvasom