Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

Nyolcvan éve épült

a győri Iparcsatorna

A Gyárvárosiak Baráti Köre Egyesület csatlakozik ahhoz a törekvéshez, amelynek célja emlékhelyek kialakításával (is) tisztelegni az elődök alkotómunkája előtt. Ehhez nyújt most alkalmat, hogy nyolcvan éve a városrész kialakítása egybeesett a győri Iparcsatorna építésének beindításával.
Horváth Tibor, a gyárvárosi civil szervezet, valamint a Győri Gyárvárosi és Elektromos Sporthorgász Egyesület néven tevékenykedő közösség elnöke a város fejlődése szempontjából fontos eseménynek tartja a nyolcvan évvel ezelőtt történteket. Kopjafaállítással tisztelegnek azok emléke előtt, akik akkor – elsősorban a világháborúból rokkantként hazakerültek számára – kertváros kiépítésébe kezdtek, valamint azok előtt, akik megkezdték az Iparcsatorna kiásását. Ám azt is emlékezetesnek tartja, hogy ugyancsak 1926-ban a Budai úti barakkokban lévő vagongyári tanoncotthonban lelkes sportbarátok 50 alapító taggal megalakították a Győrvárosi Sporthorgászok Egyesületét, amely számos névváltoztatást átvészelve azóta is tevékenykedik.
Az évfordulós rendezvény szervezői vaskos dokumentációt állítottak össze az egykori eseményekkel kapcsolatban. A Győri Hírlap akkori számai naponta tájékoztatták a fontos történésekről az olvasókat. Például arról, hogy 1915. május 14-én végre a minisztertanács is meghozta a győri Iparcsatorna megépítésére vonatkozó döntést, amelyről a Győr szabad királyi város törvényhozási bizottsága még 1914 júniusában határozott. S megindult a kotrógép, amely a két kikötővel tervezett, 2,5 km hosszúságú, 12 méteres alapszélességű, a védőtöltéseknél pedig 32 méter széles csatornamedréből egymillió köbméter földet emelt ki. Ennek egy részével másfél méterrel emelték meg a Városrét szintjét. Ezt követően az első világháború következtében beállt zavaros állapotok és a kedvezőtlen gazdasági viszonyok meggátolták a munkálatok befejezését. A tervezettekből csak a csatorna kétoldali védőtöltése, az ágyúgyári rakodó és a t ervben szereplő több híd közül csupán egyetlen, a bécs–budai út átszelésében lévő készült el. Az így kialakított csatorna egy zárt medencét képezett, amelybe a Dunáról a hajók nem juthattak be. Ám a trianoni döntéssel elszakított komáromi kikötőt pótolni kellett, így 1925-ben újból napirendre került a győri Iparcsatorna kérdése és 1926 őszén, éppen 80 éve újból beindultak a munkálatok. Ennek nyomán elkészültek az előkikötők és a Kis-Dunát összekötő 16 méter széles csatorna.
Közben épült a kertváros. A Vörös Kereszt Egylet még 1915-ben megalakított, hadi célokra gyűjtő bizottsága a Baross út 29. szám alatt működő hadi gyűjtő irodáján keresztül kérte az épülő otthonokra a város és a vármegye lakosainak filléreit és adományait. Elfogadtak e célra pénzadományokat, de ugyanakkor mindennemű, építkezéshez szükséges anyagot (téglát, meszet, kavicsot, homokot, cementet, épületfát, festéket) is.
Ezekre az eseményekre, az akkori tevékeny, kiemelkedő teljesítményeket nyújtó emberekre emlékeznek a Gyárvárosiak Baráti Köre által szervezett rendezvény résztvevői szeptember 22-én, pénteken, amikor 16 órakor felavatják a kopjafát a Magvassy-sportcsarnok főbejárati parkjában.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kábítószert találtak

Sopronban, a Faraktár utcában félreállítottak a rendőrök egy gépkocsit. Az intézkedés során az Tovább olvasom