Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Nyeregbe pattannak a svédek, az olaszok Mielőtt végleg bedugul a világ...

Nagyvilág Rimányi Zita Forgalmi dugók, szabálytalanul parkoló és pöfögő autók, emelkedő buszjegyárak – a városokban mindenhol egyre nagyobb gondot jelent a közlekedés olcsó és zavartalan megoldása. Kíváncsiak voltunk, máshol hogyan birkóznak meg ezzel.
Támogatott együttutazás
Bandi, USA, Kalifornia: „Los Angelesben a tömegközlekedés nem érinti az üzemeket, a gyárakat, a bevásárlóközpontokat, ezért használja a lakosság nagy része az autóját. A busz, a villamos olcsóbb, de nem praktikus. A munkahelyek – nem nagy eredménnyel, de – ösztönzik a közös utazást, külön parkolóhelyeket biztosítanak azoknak az autóknak, amelyekkel többen együtt érkeztek dolgozni.”
Óriási bicikliparkolók
Lali, Svédország: „Stockholmban az autósok ha be akarnak menni a városba, 15 koronát (mintegy 405 forint) fizetnek egy órára. A buszjegy is 15 korona, gyerekeknek fél ár, a nyugdíjasoknak 2 korona kedvezmény jár. A villamos kevés, Göteborgban én is ültem rajta, de drágább volt, mint a busz. Troli is csak egy helyen van, kísérleti stádiumban Landskronában. Metró (Tunnelbana) is csak Stockholmban van, egy felnőttjegy 20 korona (mintegy 540 forint), de lehet venni olyan kártyát, ami egész napra és az egész fővárosra, minden tömegközlekedési eszközre vonatkozik, 290 korona (mintegy 7830 forint) kerül. A városi buszok csak gázzal mennek és légkondicionáltak. A környezetvédelmet az is jelzi, hogy tengersok kerékpár van az állomásoknál, egyetemeknél, iskoláknál, kórházaknál, munkahelyeknél. A főorvostól, az igazgatótól a segédmunkásig mindenki biciklizik. Csak a legzordabb idő tartja vissza őket ettől, az eső, a szél nem.”
A napijegy az olcsóbb
Róbert, Németország: „A szövetségi vasút Hamburgban, Berlinben és más városban HÉV-járatot is mqködtet. Ezek a városi kézben üzemelő földalattinak voltak a konkurensei, de ma már a HÉV, a földalatti, a busz és az Elbán átkelő komp menetje-

gyének az ára is egyforma. A város területét belső, középső és külső övezetre osztották fel. A belső övben érvényes jegy ára 1,7 euró (mintegy 425 forint). Ha egész napra szóló jegyet veszek, akkor az olcsóbb, 4,5 euró (mintegy 1125 forint) és még át is ruházható. A külső övből a belvárosba tíz euró (mintegy 2500 forint) az oda-vissza út ára, de ez még mindig olcsóbb, mint egy belvárosi parkolóház díja, ami egy órára öt euró. A legkényelmesebb és legolcsóbb a kerékpár. Hamburgban a legtöbb sugárút mentén, a belvárosi utak mentén pláne kerékpárút áll a biciklisek rendelkezésére.”
Éjszakai és sulijáratok
Anikó, Olaszország: „Parmában kiválóan szervezett a tömegközlekedés, igaz, az autóbuszok csak este nyolcig járnak, utána egy-egy éjszakai járatot vagy az előre megrendelhető és zöldszámon hívható Prontobuszokat lehet igénybe venni. Az egyórás éjszakai jegy ára 1,8 euró (mintegy 450 forint), de 2,5-ért (mintegy 625 forint) hajnali egyig korlátlanul lehet buszozni. Napközben pedig 60 percig érvényes jegyet kell váltani, ez 1 euróba (mintegy 250 forint) kerül. Ha viszont a város négy bejáratánál kiépített úgynevezett váltóparkolóban hagyja valaki az autóját, s onnan gyorsjárattal megy a belvárosba, az ott elhelyezett automatában váltott napijegy ára 1,1 euró, s aznap éjfélig érvényes. A buszjegy, a napilap és a kávé ára egyébként mindig egyforma, a jegy nélkül utazóknak járó büntetés viszont minimum 40 euró (10 ezer forint).
Néhány éve a városban is kérésre házhoz jön a Happybusz, a sulijárat és Parma tavaly, Torinóval együtt elnyerte a biciklibarát címet. A városban 70 kilométernyi kerékpárút van, de év végére még növelik. Hétköznaponként az emberek 22 százaléka kerékpározik és a lakosság egyharmada kerekezik rendszeresen, ami az országos átlag többszöröse. Parmában támogatják az elektromos és a hagyományos kerékpárok vásárlását, azaz jelentős kedvezményekkel vehetnek biciklit a helybeliek. Még nagyobb a kedvezményük, ha a robogójukat cserélik le. Ettől a támogatástól a forgalom és a levegőszennyezés csökkenését várják.”
Más a tarifa a helyieknek
Erika, Ausztria: „Kisvárosban élek, ahol igazi tömegközlekedés nincs. Mit tett hát a városvezetés? Egyrészt megegyezett a taxisokkal, hogy egy útért 5 euró helyett (mintegy 1250 forint) csak 2 eurót (mintegy 500 forint) fizessen a helybeli az úgynevezett polgárkártyával, amit az önkormányzat ad ki. Másrészt elérte, hogy az ideérkező távolsági buszokon a városon belül is lehet utazni 80 centért (mintegy 200 forint). A tömegközlekedést Ausztria-szerte ösztönzik, de be kell valljam, vidéken autó nélkül elég nehéz létezni. A kerékpárutak viszont egészen jól ki építettek mindenhol és karban is tartják azokat.”
Negyven fokban tekerni?
Szabolcs, Görögország: „A városok tömegközlekedése elsősorban az autóbuszt jelenti, de a fővárosban trolira és metróra, gyorsvasútra is szállhatunk. Az ötmillió lakosú Athénban három metróvonal mqködik. Buszra, trolira 0,45 euró (mintegy 113 forint), gyorsvasútra 0,6 euró (mintegy 150 forint), metróra 0,7 euró a jegy ára (mintegy 175 forint), az összvonalas havijegy 35 euró (mintegy 8750 forint). Görögországban nagyon kedvelt a taxi és az árai is elfogadhatóak. A görögök kényelmes és büszke emberek, inkább ülnek órákat az athéni dugóban, de az autó adta szabadságról nem mondanak le. A biciklizésnek nincs hagyománya, ki is akarna 40 fokban két kerékre pattanni?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Borbás Mária borban elmesélve

Mindent tud a hazai borfajtákról és borászokról – derül ki Borbás Mária Hír Televíziós… Tovább olvasom