Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Nyárra készülve: utazási kihívások

Szakemberek szerint túl sok kis utazási iroda nyílt, így az idei szezonban is kemény verseny várható.

Hazai szakemberek szerint az elmúlt másfél évtizedben túl sok kis iroda nyílt hazánkban, s mivel kemény verseny várható, így csak azok az irodák maradhatnak életben, amelyek a jól megfontolt üzletpolitika mellett erőteljes tőkeháttérrel is rendelkeznek. Reményeik szerint a piac tisztulni fog, átrendeződik és hosszú távon csak a biztos alapokon nyugvó irodák lesznek az idegenforgalom nyertesei.

Hazánkban jelenleg kb. 30 utazásszervező cég (tour operator) van jelen. A kialakult helyzetről a jelenlegi utaztatási piac egyik meghatározó irodájának, a Kartago Toursnak ügyvezető igazgatónőjét, Ben Selma Adelindát kérdeztük meg.

– Az elmúlt nyáron a piac egyik addig meghatározó képviselője, az Eurotours csődje mennyire rázta meg a hazai piacot és vajon mi lehetett ennek a fő oka?

– Szerencsére jelentős bizalomcsökkenés nem volt tapasztalható az utazóközönség részéről. Fő problémának az utazásszervezők egymás közötti kooperációjának hiányát tartom. Annak ellenére, hogy többször próbálkoztunk együtt dolgozni más cégekkel, valamint a Magyar Utazási Irodák Szövetsége is próbálja segíteni ezt a párbeszédet, sajnos eddig sosem sikerült. Jelentősebb együttműködés szinte csak a téli időszakban jön össze, amikor a drágább, tengerentúli úti célok miatt jobban összedolgoznak az irodák. Nyáron nagy versenyben, alacsonyabb áron kell értékesíteni az utakat, így történhet meg, hogy egy cég, amelyiknek nincs tartalék tőkéje, sajnos olykor tragikus pozícióba kerül.

– Az utazási irodák vagyoni biztosítékának összege mi alapján kerül meghatározásra, hogy legyen keret a csődbe jutott cég utasainak a hazahozatalához?

– Kormányrendelet határozza meg, hogy a tavalyi árbevétel 20 százalékánál nem lehet kevesebb a vagyoni biztosíték. Ez például a mi esetünkben 800 millió forintot jelent, amely összeggel a Gazdasági Minisztérium rendelkezik, ő engedélyezheti egy iroda működését. A legerősebb hónap általában az augusztus, érdekességképp mondom el, ez az időszak körülbelül 600 millió forint árbevétel a mi esetünkben,
vagyis ez a 800 millió bőven fedezi az egész hónapot.

– Az általában 1 százalékos kötelező sztornóbiztosítás is elsősorban az utasok védelmét szolgálja?

– A sztornóbiztosítás rendkívül hasznos, sok kellemetlenségtől megóvja az utazót. Bármilyen családi esemény, betegség miatt az utazás meghiúsul, a biztosításnak köszönhetően az utasnak nem kell kétségbeesnie. A szerződésben mindig rögzítve vannak a lemondási feltételek, hogy adott napszámmal az utazás megkezdése előtt hány százalékot kell visszafizetnie az irodának, de öt nappal az utazás előtt már százszázalékos visszatartás van, mivel a cég részéről már minden ki van fizetve a külföldi partnerek részére. Arról sajnos senki sem tehet, ha váratlan esemény miatt nem tud elutazni, de így is a 20 százalék önrész kivételével a teljes befizetett összeg 80 százalékát visszakapja.

–  Az internet és a fapados járatok  hatással vannak a kiutaztatási piacra, például Angliában a csomagtúrák értékesítése 10 százalékkal esett vissza, a Lufthansa légitársaság pedig a fapadosok által szorongatva megszüntette a helyi irodák számára a jegyértékesítés után nyújtott jutalékot. Hazánkban is érezhető ez?

– Meglátásom szerint csak a jó kézben lévő, kitűnő marketinggel rendelkező cégek fogják kibírni az elkövetkező nehéz időszakot. Szorult helyzetben vannak azok az irodák, amelyek csak közvetítéssel foglalkoznak, szervezéssel nem. Egy utazásközvetítőnek nem olyan látványos a bukása, nagyon ügyesen és költségkímélően kell dolgozniuk, hogy meg tudjanak élni. Mivel túl sok van belőlük, az igen erős piaci verseny következtében sokan fizetésképtelenné válnak, ebből többször nekünk is problémánk adódott. Mi is több saját irodát nyitottunk a megyeszékhelyeken, valamint országszerte rengeteg megbízható partnercéggel dolgozunk, hisz jól értékesíthető, minőségi utakat árulunk.

– Az otthoni számítógépekről végrehajtott internetes rendelések teljesen háttérbe szoríthatják az utazási irodákat?

– Az utak jellege miatt két részre kell osztani a választ! Tendencia és egyúttal divattá vált, hogy többen szervezik egyénileg az útjaikat. Szakmai utazás esetén sokan foglalnak az interneten keresztül, a tárgyalásokra utazók általában nem vesznek igénybe utazásszervező céget. A fapadosok főként az európai városlátogató utak piacát szűkítik, viszont a charterjáratok főként üdülőövezetekbe közlekednek, ide nem indulnak fapados járatok. A charterek kínálatát az érdeklődők legtöbbször az interneten sem tudják megtalálni, így nehéz is lenne azokra egyénileg helyet foglalni.
Hangsúlyoznám azt is, ha a szervezett útnál bármilyen problémája adódik a turistának, az adott ország nyelvét beszélő helyi képviselőnk minden esetben segíti a gondját orvosolni. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Német korrepetálás

Győr. Általános iskolások részére díjmentes német nyelvi korrepetálás kezdődik ma délután fél 4-kor… Tovább olvasom