Kisalföld logö

2017. 04. 25. kedd - Márk 10°C | 21°C Még több cikk.

Nyáron irányt váltott a benzinturizmus

Az elmúlt időszak üzemanyagár-változásai következtében mára szinte teljesen megszűnt, illetve átalakult a magyar–osztrák–szlovák hármashatár-menti benzinturizmus. A magyaroknak ma már nem éri meg Szlovákiába, az osztrákoknak pedig Magyarországra átjárni tankolni: ugyanakkor a magyarok egyre többet költenek Ausztriában.
Az osztrák üzemanyagárak jóval gyakrabban változnak, mint nálunk. Ám a változás mértéke mellett lényeges különbség, hogy a kőolaj világpiaci árának nem csupán növekedése, hanem csökkenése is megjelenik a benzin és a gázolaj tarifájában nyugati szomszédunknál.

Harminc százalék a magyar

A folyamatos árváltozás követése nem kis feladatot jelent a nickelsdorfi benzinkutat üzemeltető Helmut Schrecknek sem. Péntek reggeli ottjártunkkor éppen a három centtel csökkentett új árakat írták ki. Így a 95-ös oktánszámú benzinért 1,169 eurót, a 98-asért 1,284 eurót, a gázolajért pedig 1,049 eurót kértek literenként. Helmut Schreck a Kisalföldnek elmondta: hét elején általában mindig felmegy néhány centtel az üzemanyagok ára, a hét végére pedig ugyanilyen mértékben csökken. Hetente átlagosan ötször változik a benzin és a gázolaj ára. A kőolaj világpiaci árának változását azonnal követik az osztrák üzemanyag-tarifák is.
Helmut Schreck szerint mára megfordult az osztrák–magyar benzinturizmus.
– Két-három évvel ezelőtt még sokan jártak át Magyarországra tankolni a jóval alacsonyabb árak miatt. Mára a magyar üzemanyagárak elérték, sőt, esetenként meg is haladják az osztrák tarifákat. Sok magyar dolgozik Ausztriában, ők szinte kivétel nélkül itt tankolnak, hiszen nekik még eurót sem kell váltaniuk, így még inkább jobban járnak nálunk. Míg évekkel ezelőtt a magyarok csupán elvétve „tévedtek be” a töltőállomásra, addig ma már a teljes forgalmunk mintegy harminc százalékát teszik ki a határ túloldaláról érkezők – mondta Helmut Schreck.
A töltőállomás üzemeltetőjétől megtudtuk továbbá, hogy korábban előszeretettel vitték a magyarok kannákban a rendkívül kedvező árú osztrák „piros” fűtőolajat. Mára azonban csak elvétve vásárolnak ebből hazánkfiai, vélhetően a vám- és pénzügyőrség egyre szigorúbb ellenőrzései miatt.
Megyénk szlovák határaihoz közel a medvei, bősi, nagybodaki, valamint a pozsony-ligetújfalui benzinkút található.

Szlovákiában is 300 fölött

Korábban a magyar autósok literenként 60–70 forintot is nyerhettek egy-egy kinti tankoláskor: ma már nem érdemes kijárni: 42 korona körül, vagyis a forint gyengülése után (1 koronát most 7,6 forintért vásárolhatunk) 319 forintért vehetünk északi szomszédunknál 95-ös oktánszámú üzemanyagot. Ez Szlovákiában is már-már elviselhetetlen, így a kormány beavatkozna: azonban nincs szabad mozgástere a benzin jövedéki adójának csökkentésénél, be kell ugyanis tartania az Európai Unió által megszabott alsó határt. Ez a benzin esetében egy literre számítva 13,79, a gázolajnál pedig 11,60 korona. Szlovákiában a jövedéki adó ezer literre számítva a benzinnél 15,50, a gázolajnál 14,50 korona. A kormány így literenként legfeljebb 1,70 koronával csökkentheti a benzin és 3 koronával a gázolaj jövedéki adóját. Ez azt jelentené, hogy egy átlagos gépkocsiba 85–150 koronával olcsóbban tankolhatnának. Ám a kisebb adó évente több mint 3 milliárd koronás kiesést jelentene az államnak, hosszabb távon ráadásul bizonytalan is a hatása: az olajárak robbanása miatt a benzin esetében akár pár héten belül újra a jelenlegi szintre nőhetnek az árak. Ráadásul az állam nem kötelezheti az olajtársaságokat sem arra, hogy az alacsonyabb jövedéki adó miatt csökkentsék az áraikat. A magyar és lengyel példa sem biztató: nálunk már kipróbálták a jövedéki adó csökkentését, ám hosszabb távon csak a benzinkutak nyereségét sikerült növelni. Szlovákiában jelenleg a jövedéki adó és az áfa a benzinár több mint felét teszi ki. Az áfát ráadásul már abból az árból számítják ki, ami tartalmazza a jövedéki adót: vagyis minél magasabb a jövedéki adó, annál magasabb az áfa is. A 42 koronás literenkénti benzinárból a „tiszta ár” csak 20 korona, aminek a nagy része, 15 korona az olajvásárlásra megy el. Az olajtársaságoknak így mintegy 5 koronájuk marad a feldolgozásra, szállításra és a nyereségre.

Jövedéki adó (forint/liter)

Ország Benzin Gázolaj
EU min.
Szlovákia
Csehország
Magyarország
Lengyelország
Ausztria
105
117
122
108
101
122
88
110
102
89
82
87

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeresd a tested!

Nincs olyan nő, aki tökéletesen elégedett lenne az alakjával. Ám hiába szeretnél keskenyebb csípőt,… Tovább olvasom