Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Nők a kamera mögött

Egy nemrégiben elkészült felmérés szerint a 2001-ben elkészült 250 legnagyobb film rendezőjének mindössze hat százaléka nő. Önmagában ez a tény még nem sokat mondana, azonban az álomváros szereplői szerint is Hollywoodban az a nézet uralkodik, a nők csak a szirupos romantikus filmek rendezéséhez értenek, híján vannak mindenféle technikai ismereteknek, ráadásul képtelenek irányítani egy teljes stáb életét.
Sharon Maguire
Jane Cussons, a brit a Nők a Filmezésben és Televíziózásban egyesület elnöke szerint ráadásul az Egyesült Államok helyzete még így is kivételesnek számít, az egész világot tekintve az arány nem éri el a 2 százalékot. Mint mondta, kutatásának megállapításai "siralmas képet tárnak elénk". 2001 során az előző évi 14 százalékról 10-re süllyedt a női forgatókönyvírók száma, és egyetlen női operatőr sem dolgozott a forgatásokon.

Ha az elismertség oldaláról közelítjük a kérdést, ismét csak szörnyű kép tárul elénk. Az Oscar-díj 74 éves történetében mindössze két alkalommal fordult elő, hogy nőket jelöltek volna a legjobb rendező kategóriájában: 1976-ban az olasz Lina Wertmullert a Pasqualino Settebellezze-ért, illetve Jane Campion 1994-ben a Zongoraleckéért. Egyikük sem vihette haza az aranyszobrocskát.

Ha ez sem lenne elég: maguk a színészek is rosszul fogadják a női rendezőket. Amellett, hogy a főnöki székbe hagyományosan férfit várnának, Cussons magánbeszélgetéseiből kiderült, a színészek többsége nagyon is nehezen fogadja el, hogy egy nő utasítgassa a filmezés során.

Vannak persze üdítő kivételek is. A tavalyi év egy nagy sikere volt a Bridget Jones naplója, rendezőnője, Sharon Maguire maga is gyakran szólal föl a női egyenjogúság védelmében. Szintén felfelé ível Lynne Ramsay, a Ratcatcher rendezőnőjének csillaga, akinek Morvern Callar című filmjét idén Cannes-ban is bemutatták.

Bár Cussons mozgalmat indított a nők jogaiért a filmezésben, maga sem bizakodó. Szerinte a megcsontosodott hollywoodi berögződéseken szinte lehetetlen változtatni. A stúdiók egyszerűen nem veszik komolyan a női jelentkezőket, s csak akkor bízzák meg őket, ha a film beleillik sztereotípiáikba, vagyis kellőképpen könnyed témáról van szó, esetleg egyszerű marketingfogásként, mint a Bridget Jones naplója esetében.


hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kevés volt a piacon a gyümölcs

Közepes felhozatal és érdeklődés jellemezte szombaton a győri Dunakapu téri piacot. Összességében… Tovább olvasom