Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 7°C

Nem mindenki nyert az Árkáddal

Nem mindenkinek jött be az üzletnyitás az Árkádban: úgy tudjuk, több bérlő forgalma messze elmaradt a várttól, s attól tart, nem éri meg a féléves „születésnapját” sem. Hivatalosan eddig senki nem jelezte, hogy bezárna, de a bevásárlóközpont vezetője szerint korai is lenne két hónap után következtetéseket levonni.
Több kis üzlet vezetője csalódott a karácsonyi ünnepek után, nagyobb forgalomra, több vásárlóra számítottak. Az Árkád mérései szerint sikeres volt az első két hónap: hétköznap 35–37 ezren, hétvégén 50–70 ezren látogattak el az új bevásárlóközpontba. Az egyik kis üzlet bérlője – aki érthető okokból nevét nem vállalta – kizártnak tartja ezeket a magas számokat, különösen, ami a hétköznapi forgalmat illeti.
– Én még a sikeresebbek közé tartozom, de így is kénytelen voltam „karcsúsítani”. Tíz alkalmazottal kezdtem, de hármat muszáj volt elküldenem, mert hiába sok a vendég hétvégén, hétköznap alig vannak. A másik győri üzletem tapasztalatai alapján legalább harminc-negyven százalékkal több vendégre számítottam – mondta az üzletvezető.
Egy másik bérlő szerint sokan csalódtak, hiszen számos üzlet egyszerűen drága.
– Sokkal több volt a nézelődő, mint a vásárló az első két hónapban. Aki 200 ezer forintos zakót akar vásárolni, többnyire elmegy Pestre vagy külföldre. Kell fél év, mire „letisztul” a kínálat, a kicsik közül azok maradnak talpon, akik nem horribilis árakon dolgoznak, s van annyi tartalékuk, hogy kibírják addig – véli a vállalkozó.
Hegyi Ferenc, az Árkád vezetője szerint hivatalosan senki nem jelezte, hogy felmondaná a bérleti szerződést, amelyet egyébként mindenkivel tíz évre kötöttek, s bár elismerte, hogy a bérlők 5–8 százaléka magasabb forgalmat várt, óva int attól, hogy bárki messzemenő következtetéseket vonjon le az elmúlt két hónapból.
– Azok az idők elmúltak, amikor valaki üzletet nyitott egy neves bevásárlóközpontban, s automatikusan dőlt a pénz. Több helyen mégis gyenge a reklámtevékenység, pedig a vásárlókat nem mi, hanem az üzletek bérlői, az árukészlet hozza be – mondta a menedzser. (Azt már mi tesszük hozzá, hogy vannak márkák, amelyek hiába kínálnak minőséget, Magyarországon még ismeretlenek – ilyen a lengyel Reserved és Tatuum, vagy a hazai Keston –, ezek az üzletek mégis alig költenek a márka bevezetésére.)
Aki belevágott az üzletnyitásba, alaposan mérlegelnie kellett – a világmárkának számító Mexx például az utolsó percben döntött úgy, hogy nem vállalja a kockázatot, s ebből a megfontolásból nem hozta be saját kozmetikai termékeit a H&M sem Győrbe –, hiszen már az indulás több tízmillió forintot jelent. Már a magas bérleti díjakat is kevesen tudják kifizetni; az Árkád vezetője ugyan üzleti titokra hivatkozva nem árult el konkrét összegeket – a díj egyébként nemcsak az üzlet méretétől és elhelyezkedésétől, hanem a profiljától is függ –, de úgy tudjuk, egy átlagos butik üzemeltetőjének egymillió forintot kell fizetnie havonta, ugyanekkora helyért egy vendéglátóhely tulajdonosának még többet. A kaució 3–6 havi bérleti díj, az üzlet belső kialakítása és feltöltése legalább tízmillió forint (de inkább több), ehhez jön még a hozzájárulás a „ház” reklámköltségeihez, amelyet nem az egyes üzletek, hanem maga az Árkád reklámozására költenek. A szakemberek azt mondják, egy négyzetméterre levetítve évi 1500

eurós – 375 ezer forintos – forgalom már sikeresnek mondható, azaz egy átlagos, 50 négyzetméteres butiknak több mint másfél milliós forgalmat kell csinálnia havonta, hogy megérje fenntartani.
Az első hónapok esetleges nehézségeit a kis, helyi bérlők érezték meg elsősorban, ők a tíz százalékát teszik ki az összes bérlőnek.
Az Árkád vezetője a magyarországi tapasztalatok szerint évi 5–8 százalékos fluktuációra számít, azaz még ha tíz üzlet nem is éri meg az egyéves „évfordulóját”, az sem számít kiugrónak. Egy biztos: üres lyukak bizonyosan nem fognak tátongani az Árkádban; ahogy a nyitás előtt fél évvel „elkelt” az összes hely, az esetlegesen megüresedő üzlethelyiségekre most is komoly várólista van: közel ötvenen szinte azonnal beköltöznének a 127 üzlet valamelyikébe. A bevásárlóközpont vezetése egy dologból nem enged: a minőségből, erre hivatkozva utasítottak el például több kínai boltot a nyitás előtt.
A karácsonyi időszak bevételi számai még nem futottak be az Árkád vezetéséhez, de tény, hogy aki ilyenkor nem csinált forgalmat – a gazdasági megszorítások ellenére több mint 15 százalékkal többet költöttünk ajándékokra, mint tavaly –, az nagy valószínűséggel később sem fog. Hegyi Ferenc szerint az elkövetkezendő néhány hónap lesz a mérvadó, végleges következtetéseket pedig jövő novemberben, a nyitás után egy évvel lehet csak levonni. Első hallásra talán furcsa, de a január még nem számít holtidőnek a kereskedelemben, sőt, vannak, akik szinte „decemberi” forgalmat csinálnak, sokan ugyanis pénzt (a szerencsések némi prémiumot is) kapnak az ünnepekre.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tini hokis halála

Jégkorong

Egy 17 éves kanadai jégkorongos mérkQzés közben összeesett és meghalt a… Tovább olvasom