Kisalföld logö

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 24°C Még több cikk.

Nem kapta meg a típusengedélyt az Alstom metrókocsija - új közbeszerzés

Mivel a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nem adta meg a végleges típusengedélyt az Alstomnak a 2-es metróvonalra szánt kocsijaira, új közbeszerzési eljárást írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire.

A Fővárosi Közgyűlés ugyanis június 3-án úgy döntött, felbontja a szerződést az Alstommal, ha július végéig a gyártó nem tudja megszerezni a típusengedélyt a Metropolis nevű szerelvényekre.

Az index.hu információi szerint ez esetben akár újabb egy évvel is tolódhat a 4-es metró legutóbb 2013-ra tervezett átadása. A 4-es metró automata szerelvényei ugyanis csak akkor kaphatják meg a gyártáshoz szükséges engedélyt, ha a 2-es vonalra szánt - ugyancsak Metropolis típusú, de nem automata - kocsikra a gyártó már megszerezte ugyanezt a dokumentumot.

Ha az Alstom szerelvényei rövid időn belül nem állnak forgalomba a 2-es vonalon, akkor a BKV-nak el kell végeznie a régi, orosz kocsik átfogó karbantartását, amely mintegy 3 milliárd forintba kerül.

A Fővárosi Önkormányzat - pénteki közleménye szerint - elfogadja a hatóság döntését, és a lehető legkorábbi időpontra összehívják a városüzemeltetési bizottságot, amely dönt arról, hogy mik legyenek a következő lépések.

Az Alstom, annak ellenére, hogy a NKH többször is kifogásolta a szerelvények egyes műszaki megoldásait, saját felelősségére már legyártotta mind a 22, a 2-es vonalra szánt metrókocsit Lengyelországban.

Vitázy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy elkerülhetetlenné vált a szerződésbontás az Alstommal, és "sajnálják, hogy két éves csúszás kellett ahhoz, hogy a főváros is belássa, tarthatatlan a helyzet".

A lehetséges következményekről szólva Vitézy Dávid azt emelte ki, hogy több - a 2-es és 4-es metró felújításával, építésével kapcsolatos - szerződést is újra kell tárgyalnia a BKV-nak. Az Alstommal kötött szerződés meghiúsulása miatt a BKV lehívhatja a szerződésben rögzített bankgaranciákat, ezzel jelentős bevételhez juthat, de nem szabad hagyni, hogy ezt felélje, ezt az összeget mindenképpen a járműpark cseréjére kell fordítani - hangsúlyozta a szóvivő.

Vitézy Dávid szerint nagyobb lett annak kockázata is, hogy a 4-es metró projektje kifut az időből, és 2015-ig nem fejeződik be a beruházás. Ebben az esetben pedig az összes uniós támogatást vissza kellene fizetni - közölte.

Előzmény:

A hatóság pénteki közlése szerint az engedélyezési eljárás során nem bizonyosodott be, hogy a Metropolis fékrendszere megfelel a jogszabályban előírtaknak, illetve az sem, hogy az előírt biztonsági szintet képviseli. Az NKH álláspontja szerint az alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű "akaratlan indíthatóságát", valamint szükség van a vonatvezérlő szoftverek további módosítására és hitelesítésére is.

Az elsőfokú hatósági döntés nem jogerős.

A Fővárosi Közgyűlés június 3-án döntött arról, hogy ha az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt az új metrókocsikra július végéig, akkor a főváros felbontja a szerződést.

Az Alstommal 2006. május 30-án írták alá az M2 és az épülő M4 metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést. E szerint a 2-es metróvonalra az Alstomnak 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő 4-esre pedig 15, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt kell gyártania, mintegy 65 milliárd forintért.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet.

Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki probléma felszínre került, ilyen volt többek között az áramszedő vagy a homlokfali menekítőajtó és a fékek műszaki hibája is.

A BKV által a fővárosi városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottság június 23-i kérdéseire adott válaszokból kiderült az is, hogy a francia próbák végeztével a kerékpárokon jelentős mértékű, egyoldali kerékkopás volt tapasztalható, ami az Alstom indoklása szerint a próbapálya vonalvezetésére, és a próba körülményeire vezethető vissza.

A műszaki hibák kijavítása után az Alstom benyújtotta végleges típusengedély kérelmét a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, de a hatóság az átadott dokumentációk és a vizsgálati eredmények alapján nem volt meggyőződve arról, hogy a prototípus teljes mértékben megfelel a járműszabályzatban foglaltaknak. Ezért - többek között a vezérlő szoftver tekintetében - független szakértőt kért fel, és további 1500 kilométernyi tartampróbát rendelt el.

Mindeközben az Alstom - a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére - legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 járművet.

Olvasóink írták

  • 18. gjozsi88 2010. augusztus 03. 10:11
    „Goldmund!
    A lovaskocsinak még kisebb hiba lehetősége van...!
    Légy bátor ,lépj nagyobbat vissza!”
  • 17. Goldmund 2010. augusztus 03. 09:40
    „Sanda gyanúm, hogy ha felújítanák azokat régi, szovjet (nem orosz!) metrókocsikat, amelyek 30-40 éve járják az útjukat, megbízhatóbb metrókocsijaink lennének, mintha most méregdrágán hiper-szuper, sehol ki nem próbált darabokat vennének.
    Én a 90-es évek közepén éltem Bp.-en, akkor még kizárólag szovjet metrókocsik voltak. Soha nem fordult elő, hogy a kocsik műszaki hibája miatt állt volna a metró.
    Míg odafent természetes volt, hogy a buszok időről időre lerobbannak és a következőre próbált felnyomakodni a peches utas.”
  • 16. gjozsi88 2010. augusztus 01. 08:08
    „bela001!
    A baj az, hogy ez csak a metrokocsi szerződésre vonatkozik és ha 2015-re nem lesz kész, akkor az egész projekt uniós támogatása ugrik!
    Azaz 60 milliárd helyett bukunk több 100-at!”
  • 15. bela001 2010. július 31. 22:48
    „Na itt a kulcsmondat. Innen fúj a szél.

    "Az Alstommal kötött szerződés meghiúsulása miatt a BKV lehívhatja a szerződésben rögzített bankgaranciákat, ezzel jelentős bevételhez juthat..."”
  • 14. gjozsi88 2010. július 31. 15:04
    „Patriot!
    A világ számos országában jól működik az a rakás szar...!”
  • 13. Patriot 2010. július 31. 14:46
    „Nem kell a szoci hazudozás, egy rakás szart vett a tehetségtelen banda! Nem véletlen akarnak kihátrálni az egészből.”
  • 12. gjozsi88 2010. július 31. 10:07
    „Még annyit:
    Ennyi erővel arra sincs garancia, hogy elefántok jelenjenek meg az örs vezér téri metró állomáson keresztül az alagutakba!”
  • 11. gjozsi88 2010. július 31. 10:06
    „Patriot!
    Korszerű technikával, technológiával épülő Metro beruházás túl lépett a hirtelen ,kivédhetetlen áramszünetek bűvköréből, ahogy a kórházakban sincs egy lézeres műtét közben áramszünet!
    Jó lenne túl lépni a mondvacsinált problémán!”
  • 10. gjozsi88 2010. július 31. 10:03
    „f.r.22!
    Hát persze!
    Nálunk bukik meg, mert a mi törvényeink ez ügyben még a kádári szovjet metrokocsi gyártás paramétereit tartalmazzák!
    De ugye azt nem veszik figyelemben, hogy az a bizonyos áramszünet, amire Patriot hivatkozik, korszerű áramrendszerrel kivédhető, ráadásul a vészfék ettől még működik..!
    Talán az sem lehetetlen, hogy a Viktor kockáztat inkább egy uniós pénzelvonást, de a Grippenekhez hasonló mutyira szüksége van!”
  • 9. Patriot 2010. július 31. 09:57
    „f.r.22, a gyurcsány-bajnai éra alatt bukott meg először és onnét tart a vesszőfutása ezeknek a metrószerelvényeknek.
    Amúgy nem volt nagy hibája, csak a mesterségesen előidézett áramszünet idején elfelejtett fékezni a szerelvény.

    Primax, és a szegfűs és liberális tolvajok mennyit kaszáltak ezeken a hasznavehetetlen ócskavason? Ha jól láttam Hagyó köztörvényes bűnöző jelölt is részt vett az átadási ceremónián.
    Már pedig a parizer zabáló kenőpénz nélkül nem csinált semmit.”
  • 8. f.r.22 2010. július 31. 08:26
    „3.: csak nálunk bukik meg valamiért!!! elég sok városban közlekedik európa szerte
    ugyanez a mertrókocsi:-) csak a mi normáinknak nem felel meg!?! vicces
    fidesz-szigor:-)
    4.: nemigen fog becsődölni, ahhoz mi magyarok kevesek vagyunk.
    esetleg bezárja az itteni képviseletet s nézhetünk:-)
    5.: nagyonjóóóó!!!:-) sajnos igaz!!!!”
  • 7. Primax 2010. július 30. 23:18
    „Majd a narancsosok kaszálnak az új tenderen.
    Haverok, buli, Fanta...”
  • 6. Agent 2010. július 30. 19:30
    „5, hát ez igazából sajnos nem vicc, ismerősöm egy magyarországi nagyváros városüzemeltetésén dolgozik, elmesélte, hogy mit meséltek neki az egyik nemzetközi kiállításon: arról volt szó, hogy egy magyar nagyváros vásárolni akart utcai takarítógépeket, nagyobb tételben, értsd 5-10 darabot, olyan 15 millió / darab áron, mondták, hogy ilyenkor általában a nagy tételre való tekintettel a beszerzők megpróbálnak alkudni, vagy azonos áron valami extrát bezsúfolni még (pl. ingyenes karbantartás adott ideig a garancián felül stb.), nem így a Magyar, mivel az azt mondja, hogy ha x összeg pl 10db takarítógép katalógusára, akkor legyen x+20% inkább, aztán 10% neked vissza, 10% meg nekem, lévén úgyis EUs pályázati pénzből megy a dolog, szóval jó a hírünk.”
  • 5. sumegi007 2010. július 30. 18:56
    „És ekkor jut eszembe az a vicc:

    Három értékesítő, egy Amerikai, egy Német és egy Magyar, egyszerre látogat meg egy múzeumot. Közben észreveszik, hogy a hátsó kerítés javításra szorul, hát mind a hárman felajánlják, hogy megszervezik a munkálatokat a múzeumnak.
    Az Amerikai megméri centivel a kerítést, felír néhány adatot, hosszan számolgat , majd kiböki:
    - Azt hiszem, 90.000 forintért meg tudnám csinálni. 40.000 az anyagköltség, 40.000 a munkások bére, és 10.000 lesz az én hasznom.
    A Német , szintén méricskél, számolgat, aztán:
    -Szerintem ki lehet hozni 70.000-ből is. 30.000 az anyag, 30.000 a melósok, és 10.000 nekem.
    A Magyar odanéz zsebre tett kézzel, és méregetés nélkül foghegyről odaveti: - 270.000 forint.
    A múzeumigazgató teljesen elhűlve:
    - Hogy jön elő ekkora összeggel, amikor meg se nézte rendesen, hogy mit kell csinálni, mint a többiek!!!
    - Roppant egyszerű. 100.000 magának, 100.000 nekem, és a munkával megbízzuk a Németet.
    - OK tiéd a meló.

    Ez szerintem tükrözi mindazt ami most a 4-es metró körül forog.”
  • 4. Agent 2010. július 30. 16:43
    „Mindegy, a történet így is úgy is magyaros, és összességében ismét 5x annyiba fog kerülni az egész, mint a világ egyéb jóléti államaiban, persze közpénzből, hajrá.

    "Mindeközben az Alstom - a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére - legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 járművet."

    Ez haza is teheti a céget ahogy kell, meg kell várni amíg becsődölnek, aztán aprópénzért megvenni a 22 szerelvényt, amelyeket egyébként gondolom alkalmassá lehet tenni .”
  • 3. Patriot 2010. július 30. 16:28
    „Agent, tévedsz, semmiköze nincs ehhez a jelenlegi hatalomnak ugyanis már nem először bukik meg ez a típus.
    Utána lehet olvasni.”
  • 2. Agent 2010. július 30. 16:02
    „Oda... azért, kicsit mondjuk van egy olyan érzésem, hogy benne van a kormány keze is, hogy ezzel véglegesen kivégezzék Demszkyt, lévén, ha a 30-40 éves szovjet gyártmányú matuzsálem metrószerelvények meg életveszélyes trolik vígan közlekedhetnek az NKH fennhatósága alatt és áldásával, akkor egy vadiúj vas megbukása azért felvet kérdéseket. Lényeg a lényeg, amolyan jóféle "magyarosch" történet ez is:) Ámulj világ.”
  • 1. Patriot 2010. július 30. 15:52
    „Igazi sikertörténet ez a 4-es Metró, olyan liberálbolsevik. Röhejesen alkalmatlan ez a tolvaj banda.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A végéhez közeledik a betakarítás

A végéhez közeledik a nyári betakarítás, a Vidékfejlesztési Minisztérium (MV) legfrissebb… Tovább olvasom