Kisalföld logö

2017. 03. 27. hétfő - Hajnalka 0°C | 13°C Még több cikk.

Nem az iskola hibája

Pszintén sajnálom, hogy a győri közoktatást érintően (...) írást jelentetett meg az újság március 20-i számában. Az érintett osztály tanulóinak több mint a fele úgy került a szakiskolába, hogy előtte a nyolcadik osztály első félévének végén egy-két tantárgyból elégtelent kapott, közülük 14 tanuló legalább két tantárgyból. A tanulók közül 19-en korábban legalább egyszer osztályt ismételtek, bár nem biztos, hogy csak tanulmányi okok miatt. Ilyen előzmények után – álláspontom szerint – nagyon korrekt eredmény, hogy matematikából „csak” az osztály fele kapott elégtelent, a többiek értékelhető teljesítményt produkáltak. Szinte szép, hogy magyarból és történelemből csak 10–12 eredménytelen tanulót találunk. Ennek a tükrében az iskolának nem kell magyarázkodni.

Nem az iskola hibája az a szerencsétlen szabályozás, hogy a szakmai évfolyamra sok szakmában akkor is bejuthatnak a tanulók, ha nincs értékelhető 9. és 10. osztályos eredményük. Nem tudom, mit is gondolt a jogalkotó, amikor ezt a teljesítmény, követelmény nélküli felvételi rendszert kitalálta. Iszonyú nehéz rávenni a leendő szakmunkástanulókat arra, hogy eredményesen tanuljanak a 9. és 10. osztályban, annak ellenére, hogy eredményük szinte senkit sem fog érdekelni. Ebben a tanulói körben a szülői ház és a lakóhelyi környezet motivációs hatására csak kismértékben számíthatunk.
Végül szeretném elmondani, hogy sajnos több, érettségi vizsgára felkészítő iskolánkban is jelen van a körüljárt probléma, néhány helyen még súlyosabban. A tanulók érzik, hogy az iskolák szinte versenyeznek értük, és sokan érdemtelenül, rossz teljesítménnyel is bekerülnek érettségi vizsgára felkészítő iskolába. Nagyon káros üzenet ez, és nem csodálkozhatunk azon, ha a lehetőséggel sokan vissza is élnek. Ilyenkor bizony segélykiáltás az elégtelen félévi osztályzat, de félő, hogy sem a szülő, sem a lakóhelyi környezetben élők nem fogják meg a gyerek kezét. Mert panaszkodni mindig könnyebb, mint következetesen elvárni, segíteni a legalább napi egy-egy óra otthoni tanulást. Igen, ezeknél a gyerekeknél már itt tartunk, hogy a napi egy óra otthoni tanulás, napi egy házi feladat otthoni megírása is nagy eredmény lenne.
(...) Az értékrendek zűrzavarában talán mégsem az iskola a közellenség! A felnőtt társadalomnak kellene megegyezni abban a minimumprogramban, mely kitűzi a gyerekek elé azokat az iránypontokat, kapukat és korlátokat, melyek a társadalom világos és tartós elvárásait érthető formában közvetítik mindenkinek. Az iskolában és otthon is.
Papp András, a győri önkormányzat oktatási irodavezetője
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyuszi és csibe

Tovább olvasom