Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

Napjaink formatervezési és lakberendezési stílusai

Napjaink uralkodó formanyelvének alakulását nehéz dolog úgy bemutatni, hogy kiemeljük a designtörténet folyamatából, hiszen a stílusok egymásból következnek.

A modern, 80 éves fotelt a Cassina cég ma is gyártja
A XX. század kezdetén, a tárgyi világ és az emberek életformája ismét gyökeresen megvá
ltozott. A legnagyobb fejlődés az elméleti tudományokban ment végbe, ezért hatalmas technológiai újítás indult el, az ipart termelés rendkívül gyors fellendülését eredményezve. Az építészek és iparművészek próbáltak követni, kihasználni és jó irányba fordítani a frissen megszerzett technológiákat.

A művészeti modern korszak kezdetekor végérvényesen megszűntek a hosszabb ideig tartó, az egész kontinensen egyidőben elterjedő korstílusok. Stílusirányzatok alakultak ki, ezek párhuzamosan léteztek, elmúltak majd esetenként visszatértek. Az első ilyen

Ez az étkészlet jó példa a tárgytervezés mai formavilágára: egyszerű, ergonomikus formák
teljesen újszerű és nagyhatású irányzat a szecesszió. A 1920-as évektől azonban tovább aprózódott a művészeti élet és egyes területekre jellemző izmusok és iskolák alakultak ki, ilyen a Bauhaus, az avangarde, az
expresszionizmus, a szürrealizmus, a konstruktivizmus, a minimalizmus, stb. A tengerentúlon is kialakultak az európaitól eltérő irányzatok: a szeccessziót továbbgondolva az Art Deco, majd a popart, az opart, és más absztrakt izmusok, aztán a gazdasági válság éveit követően a modern felfogást elhagyó, a klasszikus értékekhez és a realizmushoz visszatérő, a ’70-es évektől egyre népszerűbb posztmodern.

Shiro Kuramata rendhagyó bútorainak egyike a hagyományos japán bútorokra emlékeztet
A divat és a művészeti stílusok régóta megfigyelt rendje, hogy mindig az eggyel előbbi életszemlélethez, gondolkodáshoz tér vissza a társadalom, ha az éppen vallott világszemlélet lejárt. Ez a ritmus általános, hosszú évszázadok óta működik, két alapelve mindig jelen volt, hol az egyik, hol a másik dominanciájával. Ez a két gondolkodásmód lényegében a múlttal
szembeforduló, radikálisan újítani akaró és múltat elfogadó, abból kiinduló, romantikus szemlélet. Az ember, a művész örökösen a közelmúlttal van a legellentmondásosabb viszonyban, azzal igyekszik magát meghatározni, hogy tisztázza viszonyát az utolsó évekkel.

Ezt a különös térelválasztó polcot az 1981-es milánói bútorvásáron állították ki
A posztmodern azonban - a mi közelmúltunk - mindazt elfogadja, amit a történelem folyamán az emberek és a művészek leírtak, ábrázoltak és gondoltak, nem tesz különbséget, nem állít értékrendet. Szemlélete szakít a Bauhaus-ból származó ˝a forma követi a funkciót˝ elvvel és egyformán hangsúlyozza a tárgyak szimbolikus szerepét és használati értékét. A posztmodern a ’70-es és a ’80-as években terjedt el, nemzetközileg ismert és támogatott mozgalom volt. A fiatalos, pop hangulatú világ, a szórakozás, a
z eldobhatóság és szubjektív látásmód jegyében kiszolgálta az akkor elfogadott társadalmi normákat. A Studio Alchimia és a Memphis csoport képviselte leglátványosabban ezt a tervezői szemléletet. Eklektikus, történelmi utalásokat alkalmazó, a populáris kultúrán alapuló munkák születtek. A formák sokféleségét, játékosságát, poénosságát, a színességét és a különféle mintázatokat használták.

A minimalizmus szélsőséges vállfaja
A posztmodern stílus egyvelege, színes kavalkádja már csak egyes, ritkább esetekben él tovább, mert a ’90-es évek elejé
től újra a minimalista tervezői gondolkodás kezdett elterjedni. Úgy tűnik, hogy a vásárlók és a tervezők ismét a szellemességet, a jól és könnyen használható tárgyakat, az egyszerű szerkezeteket és letisztult anyaghasználatot igénylik. Célunk lett, hogy a lélek meditatív állapota, a szemlélődés és a belső történések újra fontosabbak legyenek a környezet sokféleségénél, zavarosságánál.

A 80-as évek retro, pop art hangulata tükröződik ezekben a darabokban
Van úgy, hogy a jelennel kapcsolatban poszt-posztmodernről beszelünk, ez már megkülönböztetés, de egyenlőre csak állapot. A
mostani tárgytervezést, bútortervezést szigorú kontúrok, horizontális síkok, a mozgathatóság és a variálhatóság jellemzi. Az anyaghasználatban meghatározó, hogy maximum három, jól kiválasztott anyagot társítanak, ezek kontrasztjára alapozva a hatás különlegességét. A ’90-es években nagyon kevés színnel dolgoztak, az ezredforduló után azonban felpuhulni látszik ez a visszafogottság, különböző retro-hatásokkal próbálják kimozdítani egyszerűségéből a tárgyakat. 2001-ben a ’80-as évekhez nyúltak vissza, az idei évben pedig a ’60-as évekhez. A személyiség ereje a rendszerelvű, funkcionalista gyártók esetében ugyanúgy megmutatkozik, mint a meghökkentő, humoros darabok tervezésében kimagasló cégeknél. Az egyénieskedést igénylő, szűk befogadói réteg számára készített kollekciók mellett leginkább a városias, polgári hangvétel nyert teret.

Ez az ülőalkalmatosság egy a humoros, individualista megoldások közül
Láthatjuk, hogy a minimalizmus ismét nemzetközi stílus, a különböző cégek ezen belül keresik az egyéni arculatukat, függ ez a technológiától, a felkért tervezők habitusától, de alap
elveikben, formavilágukban a funkcionalista gondolkodás jegyeit hordozzák.

Arra a kérdésre, hogy a formatervezésben a jövőben mi várható nehéz választ adni. Napjaink stílusa könnyedebb, színesebb lett, mint az elmúlt évtized elején, az az igény mutatkozik, hogy emberközelibb, barátságosabb, a funkciót tökéletesen kielégítő tárgyak vegyenek körül minket, elvetve a szélsőségesen geometrizáló formákat.

A legtöbb gyártó ma az “egy termék – egy vevő" cégfilozófiát igyekszik a piacon is megvalósítani, teljes mértékben kiszolgálják az egyéni elképzeléseket. Biztos, hogy bárki megtalálhatja a saját ízléséhez közel álló formavilágot, a választék széles skálán mozog, ezt a tervezők és a fogyasztók együttesen alakítják.

Kiss Tamás lakberendező mester
Törőcsik Katalin csomagolástervező
,
a Kocka győri tervezőművészek csoportjának tagjai

Olvasnivaló

Nikolaus Pevsner: A modern formatervezés úttörői
Werner Hoffmann: A modern művészet alapjai (Bevezetés a modern művészet szimbolikus formáinak vil
ágába)
Penny Sparke: Design, mesterek és mesetrművek
Sotheby’s enciklopédia: A bútor
Betheő Bertalan: Poszt-posztmoderrn, a kilencvenes éve
Moholy-Nagy László: Anyagtól az építészetig

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hyper-Threading hajtja az új Pentium 4-et

November közepén jelenti be az Intel a leggyorsabb Pentium 4 processzorát. A… Tovább olvasom