Kisalföld logö

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -6°C | 1°C

Mozihalál még nem fenyeget

Évek óta egyre kevesebben járnak moziba hazánkban – akárcsak a világon mindenhol. A szakemberek szerint mindez az olcsó DVD-k, a letöltések és a filmszínházi kultúra hanyatlása miatt történik. Nemrég megfordult a trend: a hazai nézők toplistáján újra a magyar filmek vezetnek, míg az ezeket kis számban játszó multiplexek egyike már lehúzta a rolót.
A nézőszám csökkenést a Belvárosi moziban is érzékelik Fotó: Frank Yvette
Az Egyesült Államokban és Európában egyre inkább csökken a mozik látogatottsága. Ez a trend Magyarországot is elérte: nemrégiben Budapesten bezárt az egyik hazai multiplex mozi. Ezek a soktermes filmszínházak pár éve még a hazai mozipiac éves bevételének kilencven százalékát zsebelték be.

A Szeged Plazában működő Cinema Cityt a bezárás veszélye ugyan nem fenyegeti, arról azonban a 2000 óta kilenctermes mozit üzemeltető IT Magyar Cinema Kft. szóvivője nem nyilatkozott, hányan is látogatják egy évben. Muszka Mónika csupán annyit árult el: a szegedi a tizenkét mozijuk közül a leglátogatottabb – fejlesztésén ugyanakkor nem gondolkodnak. A szóvivő az egyetem jelenlétével magyarázta a viszonylag magas nézőszámot.

Sok múlik a reklámon

A szóvivő hozzátette: rendkívül sok múlik azon, hogy mennyit költ a forgalmazó egy-egy film reklámjára. Az erősen promotált filmek és a vígjátékok, amelyek benne vannak a „köztudatban", a többinél lényegesen magasabb jegybevételt hoznak. Más forrásból úgy tudjuk azonban, hogy hiába játszik több filmet egy multiplex, annak kihasználtsága gyöngébb, mint egy-egy kevesebb teremmel üzemelő mozié.

– A Valami Amerika vetítése óta egyre nagyobb az érdeklődés a magyar közönségfilmek iránt: az Üvegtigris 2 például nagyon jól megy más, amerikai kasszasikerekkel szemben – mondta a szóvivő. Az általuk kínált különféle akciókra szintén szüksége van a cégnek – ezek ugyanis általában kis mértékben megemelik egy-egy film látogatottságát. Az Oscar-jelölt produkciók szintén vonzzák a közönséget, szemben az európai „művészfilmekkel", amelyek vetítését a szegedi multiplex nem tervezi a profiljába emelni. Tapasztalataik szerint az este 6 és 8 óra közti előadásokon vannak a legtöbben Szegeden.
Jegy és popcorn

A Belvárosi moziban már 450 forintért is láthatunk filmeket – ha munkanapokon kora délután ráérünk –, az átlagos jegyár azonban 600 és 750 forint között van. Mindez egy kétliteres popcornnal és egy félliteres kólával már ezer forinton fölüli szórakozást jelent. A Cinema City előadásainak többségét a diákok 750-ért, mindenki más 890-ért láthatja. Itt a félliteres üdítővel és közel kétliteres pattogatott kukoricával együtt már bőven ezerötszáz forintot kell kiadnunk egy mozis estéért – személyenként.  


Művészfilmek

A forgalomcsökkenést a szegedi Belvárosi mozi is érzékeli, amit az üzemeltető kht. vezetője az olcsó és a filmpremiert követő túl gyors DVD-megjelenésekkel magyaráz. Boros Gyula szerint az internetes letöltések, a házimozirendszerek elterjedése és a közösségi mozizás kiveszőben lévő kultúrája mind hozzájárul a nézőszámok csökkenéséhez. A Belvárosi mozi ügyvezetője megerősítette a szegedi multiplex tapasztalatát: a magyar sikerfilmek jobben „mennek", mint az amerikai szuperprodukciók. Hozzátette: örömteli, hogy az európai filmek iránti igény is megnőtt az utóbbi években. Boros szerint kistermes rendszerük is bevált: a művészfilmeket játszó két kisebb terem látogatottságát a pesti artmozik is megirigyelhetnék – közönségük nagy része a harmincezer szegedi egyetemista közül kerül ki.

Tavaly majd százezer nézőt vonzott a három teremben vetített összesen 3369 előadás.

Több lábon kell állni

A háromtermes filmszínház működtetése ugyanakkor kemény kihívás: a stabilabb gazdasági alap kialakításához szükséges volt a profil bővítése, hogy a mozi „több lábon álljon". Ennek jegyében indították el tavaly szeptemberben az emeleti Casablanca Kávézót, és szerveznek most már rendszeres programokat, bulikat is az aulában. Az önkormányzati intézmény költségvetésének majdnem felét ugyanakkor különböző támogatásokból szerzi: 10-15 százalékot tesz ki a városi támogatás, 30 százaléknyi részt pedig a Magyar Mozgókép Közalapítványnál nyertes pályázataik biztosítják.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bajnokok Ligája

A B csoportban: Dunaferr–Knjaz Milos (szerb) 39–24 (21–13). Tovább olvasom