Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Mozgás, személyre szabottan

Az egészségmegőrzés nem megy sport nélkül, de a mai embernek csak kevés ideje van sportolni. Lehet, hogy ez elég is? Úgy tűnik, megdőlt a tévhit, mely szerint „minél többet sportolunk, s minél nagyobb intenzitással, annál jobb". Különleges szoftverrel kikalkulált, személyre szabott edzéstervvel többre jutunk.
Sportolni is lehet jól és rosszul. Illusztráció: MTI
Mára rájöttek az emberek, hogy sportolni mindenképpen kell, hiszen a terhelhetőséget igénylő mindennapok igényelte erőnlét nem tartható fönn mozgás nélkül. Ugyanakkor sokszor csalódottan észlelik: hiába az elszántság, a lelkesedés, hiába éreznek napról napra „óriási izomlázat", hiába töltenek sporttal időt – erőnlétük csak nem akar növekedni. Ilyenkor aztán sokan tovább próbálkoznak – de még nagyobb azok száma, akik elkedvetlenedve abbahagyják.

– Ennek megelőzését szolgálja a tudományos alapokon nyugvó, számítógépes szoftverrel történő egyéni edzéstervkészítés – mondja Kovács Ilona, a módszer specialistája. Az eljárást Németországban fejlesztették ki élsportolóknak, és a német olimpiai csapat egy része is ennek alapján dolgozik – tehát bizonyítottan használható.

Fontos tudni ezzel kapcsolatban: az izmok akkor fejlődnek legjobban, ha nem keletkezik sokkal több tejsav (laktát) az erőkifejtés hatására, mint amennyit a szervezet el tud bontani. Ügyelni kell tehát az edzéskor: a laktát keletkezése, s bomlása közötti egyensúlyi állapotot ne lépje túl az ember. Már az laktátegyensúly állapota is kevésbé kedvez az izmok fejlődésének, mint az azt megelőző időszak. A laktát-túltermelődéses állapotban végzett mozgás pedig egyáltalán nem fejleszti az izmokat, sőt a fölhalmozódott tejsav kimondottan rosszul hat rájuk.

Tehát ha mindezek figyelembevétele nélkül edzünk – akkor nemcsak, hogy nem használunk állóképességünknek, de még rontunk is rajta. A haszontalan idő- és energiabefektetés pedig megengedhetetlen a mai világban. Ahhoz, hogy ne végezzünk hiába munkát, hogy ne rontsunk állapotunkon épp akkor, mikor hitünk szerint javítunk – az egyéni laktátküszöb és laktátegyensúly pontos értékeinek figyelembe vételével készülő, egyéni edzésterv kell. Hogy milyen, s mennyi mozgás hatására mennyi laktát keletkezik a szervezetben, mikor érjük el a laktátküszöböt, mikor következik be a laktátegyensúly, és mikor keletkezik már több laktát, mint amennyi elbomlik – speciális teszttel állapítja meg a szakember.

Ez eddig rendben, de miből tudja meg az edzést végző – aki például háztömböket fut körbe az utcán –, hogy tovább nem célszerű erőkifejtést végeznie? Pulzusszámláló készülék segítségével. A könnyen beszerezhető pulzusszámláló bizonyos érték elérésekor – mely szám egyszersmind meghatározott laktátszintre is utal – jelzi viselőjének: elérkezett a határra.

Persze, az edzésterv annak alapján is készül, mi a célunk a sport segítségével. Más erőkifejtés-mennyiség szükséges annak, aki fogyni akar a mozgás révén, más annak, aki állóképességét igyekszik növelni, és megint más annak, aki sporteredményeket akar elérni. A szoftver minden változatra kiadja a személyre szabott edzéstervet. A mérés időről időre újra elvégeztethető, az edzésterv az aktuális állapotunkhoz képest változtatható. Mindig biztosak lehetünk benne: úgy, s annyit mozgunk, amennyi egészségünket szolgálja.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A tartós fogyasztási cikkek ma olcsóbbak, mint tíz éve

Tévét, videót ma olcsóbban vehetünk, mint 10-11 évvel ezelőtt, a gáz, a szemétszállítás ára viszont… Tovább olvasom