Kisalföld logö

2017. 01. 16. hétfő - Gusztáv -6°C | -1°C

Mobil és internet szinte mindenkinek

Befejeződött az ifjúsági korszakváltás, a fiatalok felismerték, hogy a munkát és az életformát maguknak kell kialakítaniuk – többek között ez derült ki a Felsőoktatási Kutatóintézet által a Sziget-fesztiválon kilenc éve folyamatosan végzett felmérés idei adataiból.
– A Sziget az egyik legkellemesebb terep a kutatásra. A kérdezőbiztosok által egyébként gyakran tapasztalt elutasítás itt minimális, a megkérdezettek rendkívül közlékenyek – mondta Gábor Kálmán szociológus, a Felsőoktatási Kutatóintézet ifjúságkutatási csoportjának a vezetője. Kifejtette: a felmérésekből kiderül, hogy a Szigeten járók több mint fele egyetemi vagy főiskolai hallgató, szinte mindegyiknek van mobiltelefonja, nyolcvan százalék rendelkezik számítógéppel, DVD-lejátszóval, és csaknem mind használja az internetet.
Míg a Szigetre érkezők egyharmadának van saját autója, egynegyedének saját lakása, addig mindössze harmaduk végez állandó munkát. Egyik legfontosabb problémának a munkanélküliséget tartják, de a rangsorban „előkelő” helyet foglal el a bűnözés, az alkohol- és a kábítószer-fogyasztás is.

Globalizált világ

– Az előző évekhez képest a legfontosabb változás, hogy az ifjúsági korszakváltás befejeződött, egy olyan fiatal középosztály alakult ki, amelyik bárhol megállná a helyét Európában. Ez a generáció már tisztában van vele, hogy a munka világát, a saját életformáját magának kell megteremtenie. A Sziget beilleszkedett a globalizált világba, ami a külföldi résztvevőkkel való kommunikációban is megnyilvánul: míg a korábbi években jobban elkülönült a külföldről érkező és a magyar látogatósereg, mára feloldódtak a nemzeti és nyelvi korlátok. Nem okoz problémát a nemzeti identitás kifejezése sem, nem fütyülnek, ha egy finn vagy francia zenekar rajongói a nemzeti lobogót lengetik – számolt be a tapasztalatokról a szakember.

Az állam bácsi helyett

A kutatóintézet tanulmányaiból kiderült, hogy a fiatalok számára az állam megszűnt az első számú „problémamegoldó” lenni, egyre fontosabbnak tartják az állampolgár szerepét, idén már több mint 40 százalékuk kapcsolatban van valamilyen civil szervezettel.
A legtöbb magyar ezer és kétezer forint között költött naponta az idei Szigetre látogatók közül, de sokan 5000 forintot is kiadtak egy nap alatt. A külföldi látogatók legnagyobb része, 33 százalék 3000–5000 forintnak megfelelő eurót költ naponta.
A Szigetre továbbra is a generációk békés együttélése jellemző, a 30–40 évesek is kijönnek, de jelentősen nőtt a 17 év alatti látogatók száma is. A harmincas korosztály a Sziget leggyorsabban növekvő csoportja. Ennek oka, hogy az ifjúsági életszakasz meghosszabbodásával a szabadidejét is intenzívebben tölti el ez a korosztály. Idén szinte azonos számú férfi és nő látogatta a Szigetet, ez a tendencia tavaly óta figyelhető meg. Jelentősen nőtt azoknak a száma, akik a Sziget mellett más fesztiválokra – például Kapolcsra – is ellátogattak: a Művészetek Völgyébe a szigetelők negyede jutott el, de 21 százalékuk az EFFOT-on is kikapcsolódott.
– A harmincasok alapították meg a fesztivált, náluk már szinte hagyománnyá vált, hogy évről évre kilátogatnak – tette hozzá a szociológus.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedre hoznám…

Szolgálati úton vagy szabadságon járva sokan sokféleképpen nézünk szét otthonunktól távol. Gyakorta… Tovább olvasom