Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Mit kell tudni az érzelmi intelligenciáról?

A fejlett érzelmi intelligencia (EQ) több egyszerű „kedvességnél" vagy jól szocializált természetnél, sokan nincsenek tisztában a fogalom jelentésével. Az EQ a hagyományos IQ-val ellentétben elsősorban a szocializációnk során fejlődik, veleszületett képességtől csak kisebb mértékben függ, így felnőttként bizonyos módszerekkel fejleszthető.
A sokat emlegetett IQ az ész, a logika, az ismeretek elegyének mérőszáma, és nagyon kevés köze van az EQ-hoz. Az EQ azon társas képességek összessége, ami megmutatja, mennyire vagyunk képesek megküzdeni környezetünk körülményeivel, nyomásaival.

Az érzelmi intelligencia tehát egyfajta képesség saját és mások érzelmeinek megfelelő kezelésére, de messze nem arról van szó, hogy egy magas EQ-jú egyén kellemes, simulékony természetű, ennél jóval többet takar a fogalom. Nem szerencsés azonban ezt a tulajdonságot intelligenciának hívni, mert negatívan éli meg az, aki kevésbé rendelkezik vele és elfedni igyekszik.

Alig van olyan munkakör, ahol közvetve vagy közvetlenül ne lenne szerepük az emberi kapcsolatoknak. Időnk jelentős részét társas szituációkban töltjük, életünk nagy részét munkahelyünkön, így boldogulásunk nem kismértékben függ attól, hogyan tudunk érvényesülni ezekben a helyzetekben. Másrészt a munkahelyi légkör, az ott dolgozók hangulata munkaerő-hatékonysági, azaz gazdasági kérdés is.

Minden közösségben akadnak olyan emberi problémák, melyek okát elsősorban nem a szakértelem vagy a munkafolyamatok területén kell keresni. Tanácsadói munkánk során gyakran hangzanak el olyan mondatok, hogy: „Nagyon értelmes, ötletember, csak nem tud bánni a kollégákkal. Nem értjük, mire akar kilyukadni…, nehezen közvetíti az elvárásait." Vezetői pozícióban kifejezetten előnyös az érzelmek kezelésének teljesítménynövelő ismerete. Előnyös lehet, ha a vezetők személyre szabott motivációs eszköztárat tudnak kialakítani, fontos a pozitív befolyásolás, illetve a negatív befolyásolással szembeni ellenálló képesség. Mind vezetői pozícióban, mind pedig egyszerű munkatársi kapcsolatban és nem utolsósorban a magánéletben is óriási érték és segítség, ha felismerjük saját és mások érzelmi indítékát. Nagyobb empátiával fordulunk egymás felé, átérezzük mások szempontjait, tudunk hallgatni és meghallgatni. Ezenkívül hasznos, ha tudatosítani tudjuk magunkban saját tűrésküszöbünket, kezelni tudjuk érzéseinket konfliktushelyzetekben is.

Az EQ fejlesztése tehát fontos feladat lehet, de ez nem valósítható meg csupán jó szándék segítségével, ez általában kevésnek bizonyul. A hangsúly a tudatosságon, az érzelmek kontrollján és racionális használatán van.

Dr. Kőváriné Szalánczi Krisztina
pszichológus, vezetési tanácsadó
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mi érdekli a befektetőt?

A Magyarországon regisztrált vállalkozások 29 százaléka Budapesten talált otthonra 2005-ben, s csak… Tovább olvasom