Kisalföld logö

2017. 11. 18. szombat - Jenő 3°C | 8°C Még több cikk.

Mire figyeljünk vásárlásaink során?

Karácsony előtt sokkal több dolgot vásárolunk, több vitánk, problémánk támadhat a kereskedőkkel.

Az elmúlt évben jelentősen megváltoztak a szavatosság és jótállás szabályai is. A szokásos fogyasztói panaszok ismeretében célszerű figyelni többek között arra, hogy a cikknek a vásárlás időpont jában(!) rendelkeznie kell mindazokkal a tulajdonságokkal, amit az eladó, a minőségi tanúsítványok, az árucímkék, a használati utasítások, a reklámok állítanak, vagy jogszabályok kötelezően elő írnak, azaz hibátlannak kell lennie.

Egy termék akkor hibás, ha a vásárlás idő pontjában nem felel meg a róla állított követelményeknek, illetve azért hibásodott meg később, mert felismerhetetlenül, de már a vásárláskor rendelkezett a meghibásodást okozó minőségi problémával.

A kereskedő felelőssége

A kereskedő, eladó felel azért, ha hibás terméket adott el nekünk, és köteles in tézni minőségi kifogásainkat. Ezt hívják szavatosságnak. A kereskedő csak azzal háríthatja el a felelősségét, ha a hibát mi okoztuk vagy ismertük (mert például felhívták rá a figyelmünket, így árulták, vagy szabad szemmel is nyilvánvaló volt), vagy a hiba elháríthatatlan külső ok miatt követ kezett be.

A későbbi viták elkerüléséért nagyon gondosan vizsgáljuk meg a megvenni kívánt terméket, olvassuk el a termékre vonatkozó címkéket, ha valamilyen jelzést nem értünk, kérdezzük meg, és követeljük meg a magyar nyelvű használati utasítást! A szavatossági idő a fogyasztói vásárlásokban (amikor nem „céges számlára" vásárolunk) általában 2 év, de a hiba felfedezése után a lehető legrövidebb időn belül a kereskedővel közölnünk kell a kifogásunkat. Erről a kereskedő köteles jegyzőkönyvet felvenni.

Ebben szerepelnie kell a nevünknek, címünknek, hogy mikor és mennyiért vásároltuk a kifogásolt terméket, mit kifogásolunk, mikor jelen tettük be a hibát, milyen módon fogják a hibát orvosolni. Ha a kereskedő nem akar felvenni jegyzőkönyvet, a panaszun kat írjuk be a Vásárlók könyvébe.

Megőrizni a számlát!

Mi következik ebből? Kérjünk (és őriz zük meg) számlát, nyugtát, és csak olyant fogadjunk el, amiről az eladó megállapítha tó. Csak számla vagy nyugta ellenében ér vényesíthetjük jogainkat, kizárólag hibás terméknél. Nincs szavatossági jogunk, ha meggondoltuk magunkat, rossz méretet választottunk, akinek vásároltuk, annak nem tetszik stb. Ez azt jelenti, hogy megszűnt a kereskedelemnek az a kötelessége, hogy a hibátlan árut köteles 8 napon belül kicserélni.

Ezért ajándékvásárlásnál jól gondoljuk meg, hogy hol és kinél vásárolunk. A kereskedő ettől a szabálytól önként vállalva javunkra eltérhet, és becserélheti az általa forgalmazott, hibátlan terméket is. Ha például az ünnepek miatt meghirdeti a cserelehetőséget, azt később nem tagadhatja meg. Nem korlátlanok a jogaink. Elsősorban – választásunk szerint – kijavítást/kicserélést kérhetünk. Ha ez bármely okból lehetetlen, árleszállítást kérhetünk, vagy elállhatunk a szerződéstől. Jelentéktelen hiba mi att elállásra nincs mód. Csak elállás esetében van jogunk visszakövetelni a vételárat. Nem vagyunk kényszeríthetők arra, hogy levásároljuk a hibás termék árát.

A jótállás

Egyes tartós használatra rendelt termékeknél a gyártó és a kereskedő a jogszabály előírására, vagy saját döntésére garantálja, hogy az általunk megvett áru bizonyos időn belül kifogástalanul fog működni. Ez a jótállás(!), amelynek kötelező időtartama 1 év, de javunkra ettől a gyártó vagy forgalmazó eltérhet. Jótállásnál a vásárlástól számított 3 napon belül meghibásodott terméket a kereskedő köteles kicserélni.

Egyébként a jogaink azonosak a szavatossági jogokkal. A legtöbb fogyasztási cikkre 10 ezer Ft alatti vételárnál nincs jótállás, de akkor is van szavatosság, amely hat hónapon belül a lényegét illetően azonos a jótállással. Ha nem tudunk a kereskedővel megoldást találni, kérhetjük problémánk orvoslását a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőségtől, a békéltető testületektől vagy a bíróságtól.

Tanácsért pedig fordulhatunk az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület tanácsadó irodáihoz. Horváth László, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület megyei elnöke

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Korcsmáros György rendező (művészi) gúzsba kötve

A főpróba hetén szinte lehetetlen megtalálni a Győri Nemzeti Színház igazgatóját. Korcsmáros György rendezés közben világít, világítás közben ebédel, ebéd közben megbeszél, megbeszélés közben aláír. Készül a premierre. Végül csak akad egy kis ideje, hogy a monumentális és filmszerű Miss Saigonról beszélgessünk. Tovább olvasom