Kisalföld logö

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Mibe kerülne a „gázos” busz?

Jártam jó néhány világrészen, például Ausztráliában. Ahogy elkezdett az olajár emelkedni, szép lassan kicserélték a buszokat, vagy azokat a buszokat, amelyekben motort cseréltek, mindjárt gázüzeműre állították át. A gáz csak felébe kerül a gázolajnak, és nem kellett azon törni a fejüket, hogy hogyan vágják meg a lakosságot, és urambocsá még profitot is csináltak. Most már minden buszuk gázzal jár. A Volán meg tudná ugyanezt csinálni és még a környezetet sem szennyezné. Maradok tisztelettel:

Olvasónk észrevétele kétségkívül időszerű, már ami a gázüzemű járművek, köztük a buszok létjogosultságát illeti. Megvalósítása azonban nem csupán elhatározás kérdése.
Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Rt. vezérigazgatója lapunknak elmondta, Győrben nyolc évvel ezelőtt volt már próbálkozás a gázüzemű autóbuszok kifejlesztésére a város önkormányzatával, a Rábával, az Égázzal és az akkor még műszaki főiskolával közösen. A probléma akkor az volt, hogy a város nem rendelkezett középnyomású gázvezetékkel. Akkor a Volán járműparkjának átalakítása 2–2,5 milliárd forintba került volna. Az árak azóta sokat emelkedtek, a mai viszonyokra nem készült számítás.
Ha már a számoknál tartunk: egy új gázüzemű autóbusz kb. 10 millió forinttal drágább a hagyományosnál. (Utóbbiból egy szóló busz 40–50, egy csuklós 50–80 millió forintba kerül.) A Volán helyi közlekedésben foglalkoztatott járműparkjának értéke 5,5–6 milliárd forint, gázüzeműek esetén 1,2–1,3 milliárd forinttal lenne több.
A motor átalakítása lenne a legdrágább. Nem minden járműtípus alkalmas erre, lévén, hogy a gáztartályokat a tetőn helyezik el, s nem mindegyik tető bírja a nagy súlyt. A tartályokban 300 baros nyomás van, ehhez speciális töltőállomások kellenek. A javításhoz pedig szintén speciális, robbanásbiztos műhelyek. Mindezeket akkor is ki kellene alakítani, ha csupán néhány buszt szerelnének át gázüzeműre. Igen nagy értékű beruházásra lenne tehát szükség. Pócza Mihály szerint valódi értelme (és lehetősége) akkor lenne, ha mondjuk a Volánon kívül a győri cégek is jórészt elhatároznák, hogy gázüzemű járműveket üzemeltetnek.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Leköszönő edző

Tovább olvasom