Kisalföld logö

2018. 02. 25. vasárnap - Géza -11°C | -2°C Még több cikk.

Mi is az a BAR?

A Központi Adós- és Hitelinformációs Rendszer (BAR) 1994. július 1-jétől kezdte meg működését.

A Központi Adós- és Hitelinformációs Rendszer (BAR) 1994. július 1-jétől kezdte meg működését, és kezdetben kizárólag a vállalkozások adatait tartalmazta. A rendszer 1998-tól egészült ki a magánszemély adósok adataival. A Bankközi Informatika Szolgáltató Rt. (BISZ) által üzemeltetett lista célja, hogy támogassa a pénzügyi intézmények üzleti tevékenységét, hitelezési és ügyfél-minősítési munkáját, csökkentse a hitelnyújtás kockázatát.

A BAR-rendszer két nagy részre tagolódik, a vállalkozói és a lakossági nyilvántartásra. Alapvető eltérés van a két alrendszer között abban a vonatkozásban, hogy a szerződések mely köréből tart nyilván adatokat. Míg a vállalkozói alrendszer teljes körű, azaz az összes hitel- és hiteljellegű szerződés adatai bekerülnek a rendszerbe, addig a lakossági alrendszer negatív listás, vagyis csak azon szerződéseket tartalmazza, melyek teljesítése során mulaszt az ügyfél. A BAR a lakossági alrendszerben nyilvántartja az adós minden olyan hitel-, hiteljellegű és készpénz-helyettesítő fizetési eszköz felhasználására irányuló szerződését, amelynek során az adós a szerződésben vállalt kötelezettségeinek kilencven napot túllépve, összegszerűségében pedig a minimálbért meghaladóan nem tesz eleget.

A BAR a hitelszerződés megkötéséhez vagy módosításához szükséges személy- és lakcím azonosító adatot, valamint az érintett szerződésben vállalt kötelezettség mibenlétére és az attól való eltérésre vonatkozó lényeges adatot kezelhet és tarthat nyilván. A BISZ Rt. ezen adatokat a pénzügyi intézmények számára hozzáférhetővé teszi, így ez egy esetleges későbbi hiteligénylés elbírálásakor annak elutasításához vezethet.

Ha a mulasztás megszűnik, azaz az ügyfél teljes tartozása rendeződik, akkor azt le kell zárni. A lezárt mulasztások az üzleti lekérdezésekben a lezárást követően a láthatósági idő leteltéig (5 évig) láthatók.

A hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény előírásai szerint a szerződéskötéskor az ügyfelet tájékoztatni kell a negatív listásra való felkerülés lehetőségéről. Ezenkívül a BISZ Rt. azt is javasolja a pénzügyi intézményeknek, hogy az ügyfeleiket a felkerülés tényéről, illetve a listáról való lekerülés módjáról is tájékoztatassák. Az adatvédelmi törvény alapján az ügyfélnek joga van tudni arról, hogy szerepel-e bármilyen negatív nyilvántartásban. Ha a bank ügyfele kitölt egy kérelmet, akkor a bank napokon belül köteles a tudomására hozni, hogy rajta van-e a BAR listán.

A lakossági rendszer több mint 200 000 különböző természetes személy 300 000 mulasztását, visszaélését tárolja, és ez a szám folyamatosan emelkedik. A felhasználók havonta több mint 250 000 kérdést intéznek a rendszerhez.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szavazatok újraszámlálásáról

Az országgyűlési választásokra már jogszabály rögzíti a szavazatok újraszámlálását. Tovább olvasom