Kisalföld logö

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Megyei matrica? Megéri bárkinek is megvenni? Összeszedtük

Januártól fizetni kell az eddig ingyenes autópályaszakaszokon és autóutakon is. Mégis vannak, akik jól járhatnak az új rendszerrel.

Egy hete robbant a hír: díjasítja az M0-s autóutat a kormány. Aztán kiderült, hogy nemcsak az M0-st érinti a dolog, hanem az eddig ingyenes szakaszait is. Aztán az is kiderült, hogy az M0 egyes szakaszai nem lesznek (mert nem lehetnek) díjkötelesek. A sztrádák szakaszai pedig megyénként éves e-matricát kapnak. A költségvetés ebből több tízmilliárd forintot remél.

Az ügy kommunikációja nem nevezhető tökéletesnek: először a nol.hu írt az ingyenes szakaszok megszűnéséről, a hírt az MTI-nek a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megerősítette. Azóta csak találgatások vannak, és tiltakozás a Budapest környéki települések részéről. A nemzetiutdij.hu oldalon nem találtunk semmit a két hét múlva már életbe lépő változásokról, a kormany.hu cikkében pedig semmi konkrétum nincs arra vonatkozóan, hogy pontosan milyen szakaszok maradnak ingyenesek a jelenleg ingyenes szakaszok közül. Tarlós István, Budapest főpolgármestere hétfőn azt mondta, a Megyeri híd például díjmentes marad, kivették ugyanis abból az útdíjrendelet-tervezetből, ami az M0-ás több szakaszát is fizetőssé tenné. Nem támadják az M0-ás több szakaszát is fizetőssé tevő rendelet-tervezetet, de egy éves próbaidő után vissza kell térni a kérdésre, tolmácsolta a fideszes polgármesterek többségének (egyben saját) véleményét Tarlós István főpolgármester az index.hu tudósításában.

Egészen hétfőig úgy lehetett tudni, hogy a változás egy tervezet, és még semmi sem biztos, ugyanakkor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében Fónagy János már tényekről beszél és szó sics arról, hogy az egész még csak tervezet szintjén állna. Ráadásul január 1-től már életbe lép is a módosítás.

Nem lesznek ingyenes szakaszok?

A jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli - áll az NFM közleményében.

Az M0 esetén még vannak kérdőjelek, de a körgyűrű (pontosabban háromnegyed gyűrű) egyes szakaszai megmaradnak ingyenesek. "Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs, és nem is lehet szó" - mondta Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára. Ez viszont nem jelenti azt, hogy az autópályák bevezető szakaszainak ingyenessége megmarad: vagyis fizetni kell például a budaörsi bevásárlóközpontok autópályán való megközelítéséért.

Ingyenes marad viszont biztosan az M31-es út, amely az M0-s autóutat és az M3-as autópályát köti össze.

Mi lesz a Budapesten kívüli, eddig ingyenes szakaszokkal?

Fizetősek lesznek a D1 kategória, vagyis a motorkerékpárok, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjárművel számára is. (A B2, vagyis a buszok számára eddig csak az M0 és M31 volt ingyenes, a teherjárművekre pedig eleve nem ez a díjszabás vonatkozik, hanem az e-útdíj.)

Az autópályák esetén az M1-esen fizetni kell januártól a tatabányai, a győri és a mosonmagyaróvári elkerülő használatáért is.

Az M5-ösön pedig megszűnik a kecskeméti elkerülő, valamint az M43 és a röszkei átkelő közötti szakasz ingyenessége is.

Fizetős lesz az M43-as azon három kilométeres szakasza is, amely az M5-ös autópályát és az 5-ös főutat köti össze.

Így lesz ez az M3-ason a hatvani és a nyíregyházi elkerülő, az M35-ösön a debreceni elkerülő és az M7-esen a székesfehérvári elkerülő esetén is. Az M8-ason sem lehet ingyen átkelni a Dunán januártól.

Az autóutakkal is hasonló a helyzet: Győr-Moson-Sopron megyében az M15-ös (az M1 és Rajka között) és az M19-es (az M1-es és az1-es főút között), Pest megyében az M2-es (Budapest és Vác között) és az M4-es (Budapest és Üllő között), Zalában az M70-es, az M9-es Bács-Kiskunt Tolnával összekötő szakasza és az M9-es részének számító, de 61-es főút nevet viselő kaposvári elkerülő ingyenessége is megszűnik.

Mi az a megyei matrica?

Évi 5000 forintba kerülő elektronikus matrica, amellyel egy adott megye összes autópályáját és autóútját lehet használni. E-matrica lesz ez is, vagyis konkrétan nem kapunk semmit, amit fel kellene ragasztani az autóra.

Hogy minden megyének lesz-e matricája, az kérdéses. Nógrád, Békés vagy Vas megyében eddig sem voltak fizetős útszakaszok, és ezután sem lesznek, vagyis itt sok értelme nincs a megyei matricának.

Kaphatók lesznek továbbra is országos matricák?

Igen, és ezeknek nem változik az ára. A heti, pontosabban tíz napos matricával (motorkerékpárra 1470 forint, személygépkocsira 2975 forint) az ország összes fizetős autóútja és autópályája használható a lejárat dátumáig, az éves matricával (személygépkocsira 42 980 forint) pedig az adott év végéig.

Kinek éri meg a megyei matrica?

Annak éri meg megyei matricát venni, aki csak néhány megye fizetős útjait használja. És ebbe már bele kell számítani a korábban ingyenes szakaszokat is. Aki eddig csak az ingyenes szakaszokat használta, annak is megéri elgondolkodni azon, hogy kiváltsa az éves megyei matricát. Bár az 5000 kétségtelenül több, mint a 0, de még mindig jobb, mintha a belvároson kellene átvágni Győrön, Székesfehérváron vagy Kecskeméten, Budapestről nem is beszélve.

Aki például eddig a győri elkerülőt rendszeres használta, az előtt két lehetőség van. Januártól kifizetheti a megyei matrica árát, és ezért cserébe nemcsak az eddig ingyenes szakaszt használhatja tovább, hanem minden Győr-Moson-Sopron megyei utat is - akár Rajkától Nagyszentjánosig. Vagy nem fizet útdíjat és alternatív útvonalat választ úticélja megközelítéséhez.

Némi számolgatással rájöhetünk, hogy aki rendszeresen fizetős úton közlekedne kevesebb mint 9 megye érintésével, annak megéri a megyei matricát megvennie ezekre a megyékre, 9 megye felett inkább az országos éves a gazdaságos megoldás. Valószínűleg sokan lesznek, akik 1-2 megyére vesznek megyei matricát, amikor pedig hosszabb utazásra indulnak (például nyaralni), ahhoz vesznek egy 10 napos országos matricát.

Jelzik majd előre, ha átlépek egy másik megyébe?

Egyelőre nem tudni, hogy lesz-e ilyen jelzés. Mindenesetre jó lenne, ha időben szembesülne az ember a közelgő megyeváltással, és nem csak akkor derülne ki, hogy belépett Fejér megyébe, ha már köszöntötték ott egy táblán. Az M1-es például egy rövid szakaszon érint Fejért is, amivel nem biztos, hogy mindenki tisztában van. Az M7-es egy szintén rövid szakaszon Veszprém megyét is érinti.

Büntetést kapok, ha matrica nélkül használom a most még ingyenes szakaszokat?

A kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis kapna pótdíjfizetési felszólítást, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pénzt lopott az anyja barátnőjétől

Miközben az szívességből a 17 éves fiú nadrágját varrta. Tovább olvasom