Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 2°C | 6°C Még több cikk.

Megszűnnek az ingyenes szakaszok az autópályákon és autóutakon

Az államtitkár szerint, havi négyszáz forintért egy autós sem hagyja el a gyorsforgalmi utat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerdán közölte, megszűnik januártól az M0-ás általános díjmentessége: újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd. A körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4-es út), valamint M3-as autópálya és 11-es út közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.

Orbán: a magyaroknak kedvező az útdíjrendszer átalakítása

A kormányfő értékelése szerint az útdíjrendszer átalakításának előnyeit a Magyarországon élők élvezik, a megyei matricarendszer pedig összességében jobb lesz a jelenleginél. Orbán Viktor pénteki rádióinterjújában beszélt arról is, hogy ki kell szorítani a drogmaffiát Magyarországról.

A miniszterelnök a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában kiemelte, hogy az autópályák használói az évi 41 ezer forint helyett 5 ezer forintért válthatnak matricát, míg az országon átutazók ebből kimaradnak. A megyei matricák bevezetése megszünteti a kettős autópálya-használati rendszert, vagyis minden közpénzből épült autópálya egységes díjazás alá kerül - tette hozzá.

Az M0-sra és az autópályák fővárosi bevezető szakaszaira utalva megjegyezte: nem az agglomerációt adóztatják, hanem egy megyei matricarendszert vezetnek be, ami összességében a magyar embereknek jobb, mint a mostani.

A kormányfő jelezte: igazat ad Bús Balázs óbudai polgármesternek, aki városi hídnak tartja a Megyeri hidat. Szavai szerint lehet azt a szakaszt másként kezelni, de erről majd a szerdai kormányülésen egyeztetnek.

A várható bevételeket firtató kérdésre elmondta: tanulmányok vannak, de tényekről egy év múlva lehet beszélni, mert még nem tudni, ki hogyan alkalmazkodik a változáshoz. Megjegyezte: a költségvetés akkor lehet nagyvonalú, ha nem tartalmaz hiányt, de a jövő évi büdzsét sem ilyenre tervezték a jó gazdasági hírek és a pénzügyi stabilitás ellenére. Felidézte ugyanakkor, hogy 7 százalék feletti hiányról indultak a válság idején és onnan hozták azt 3 százalék alá. Az irány jó, de az állapot még nem fogadható el - fűzte hozzá.

A drogteszt bevezetéséről szóló felvetést Orbán Viktor a drogmaffia kiszorításának szándékával indokolta, és aggodalmát fejezte ki az új szintetikus drogok megjelenése miatt. A kormány eldöntötte, hogy ebben a ciklusban megtisztítja a drogmaffiától Magyarországot - jelentette ki.

Orbán Viktor azzal magyarázta a politikusokra, újságírókra, közbizalmi állást betöltőkre kiterjesztendő drogtesztet, hogy aki drogot fogyaszt, arra nem lehet számítani a drogmaffia elleni küzdelemben. "Tisztázni kell, ki hol áll" - mondta. Mindeközben a szülőknek segítséget kell adni, hogy gyermekeik ne váljanak áldozattá - fogalmazott a miniszterelnök, megjegyezve: lehetővé kell tenni, hogy szülői kérésre minden iskolában elvégezhető legyen a teszt.

Az energiaellátásról szólva beszélt arról is, személyes stratégiájának tartja, hogy minden szomszédos országból érkezzen csővezeték Magyarországra. Felidézte, hogy volt már az ukrán válság miatt gázkrízis Közép-Európában, s ezzel szemben védekezni kell, ezért elementáris nemzeti érdek, hogy gáz Ukrajnát kikerülve is érkezzen Magyarországra.

Kifejtette: január 1-jén üzembe lép a szlovák-magyar gázvezeték, ami az első lehetőség, de a cső mérete miatt csak részleges megoldás, délről, Szerbia felől is szükség van ellátásra. Ez Ausztria felől megoldott, Románia és Horvátország felé pedig a másik félnek vannak még teendői - mondta Orbán Viktor, kijelentve: lassan eljutunk oda, hogy Magyarország polgárai, családjai, háztartásai energiabiztonságban vannak.

A miniszterelnök bizakodásának adott hangot a paksi atomerőmű bővítésével összefüggésben, jelezve, hogy néhány nappal a magyarországi szerződés megkötése előtt az oroszok a finnekkel is szerződtek egy ugyanilyen technológiájú erőműre. A finn átláthatósági szabályokat fogjuk követni itthon is - szögezte le. Az oroszok esetleges kilépését firtató kérdésre azt felelte: minden szerződés felbontható, de vannak következmények, amelyeket a megkötött szerződések jól körülhatárolnak.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnökének amerikai beutazási tilalmával összefüggő feljelentésről Orbán Viktor azt mondta: megkezdődik egy jogi eljárás, aminek meg kell várni a végét. Minden lehetőség adott, hogy az ország teljes nyilvánossága előtt, fair bírói eljárásban az amerikaiak bemutathassák a bizonyítékaikat és a NAV elnöke megadja a maga válaszát - hangoztatta Orbán Viktor, hozzátéve: "ebből a ravaszkodós, sompolygós időszakból végre átlépünk a tiszta, világos, egyenes beszéd korszakába. Aki állít, bizonyít, aki vádolnak, védekezik".

A kormányzat és a Fidesz népszerűségvesztését mutató felmérésekre reagálva a pártelnök-miniszterelnök azt mondta: a kormány minden fontos dologgal törődik, egy dologgal nem, a saját népszerűségével és ezt a minisztereknek is világossá tette. Azt kérte tőlük: végezzék el a munkát, legyenek eredményesek, a népszerűséget pedig bízzák rá, a három év múlva esedékes következő választási kampányban ugyanis az elvégzett munka alapján adnak bizalmat a választók - közölte. Orbán Viktor természetesnek nevezte, hogy az ellenzék még "kampányüzemmódban" van, azonban - mutatott rá - a kormánynak meg kell kezdeni a gazdasági érdekeket is érintő kormányzást. A tüntetésekre utalva azt mondta: ezt akarta a Fidesz és a KDNP az 1980-as években, hogy lehessen szabadon beszélni, társulni, gyülekezni.

A gyermekétkeztetés ingyenességének jelentős kiterjesztéséről szólva alapvető erkölcsi kötelességnek nevezte, hogy a gyerekek ne éhezzenek. A szándék egybeesik azzal a kormányzati filozófiával, hogy anyagi biztonságot teremtsenek a családoknak - tette hozzá, jelezve: a közérzület változásához, a biztonságérzethez el kell jutni oda, hogy az embereknek van munkájuk, jövedelmük, lakásuk és megtakarításuk. Felhívta a figyelmet arra, hogy a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás garantálja, hogy a gyerekek általános iskolás koruk végéig vagy tovább napi 3-5-ször enni kapnak.

Orbán Viktor a 2015-ös célkitűzéseket firtató kérdésre azt emelte ki: folytatják a nemzeti érdekek védelmét és megindítják az ország eddigi legnagyobb gazdaságfejlesztési tervét, ami anyagi biztonságot, kiegyensúlyozottságot teremt.

Pest megye önkormányzata a döntés átgondolását kéri

 A főváros környéki települések lakosságának érdekében a Pest megyei önkormányzat arra kéri a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy gondolja át az M0-s bizonyos részeinek, illetve az autópályák budapesti bevezető szakaszainak fizetőssé tételét - közölte az önkormányzat hivatalának sajtófőnöke csütörtök este az MTI-vel.

Ambrus András a fideszes vezetésű megyei közgyűlés véleményét tolmácsolva egyebek mellett azt írta: az agglomerációban két és fél millió ember él, ebből mintegy 800 ezren a főváros körüli településeken.

A Pest megyében dolgozó emberek közül minden háromból kettő másik településre jár át munkába, az érintettek száma 309 ezer, közülük 198 ezren a főváros közvetlen közelében élnek és dolgoznak. Utóbbiakhoz hozzáadva a Budapesten élő, de naponta más településre ingázó 79 ezer munkavállalót jól érzékelhető, hogy a napi ingázás sokak számára létszükséglet - közölte a megyeháza sajtófőnöke.

Hozzátette: a tervezett útdíj nemcsak a munkavállalókat, hanem azokat a családokat is sújtaná, akiknek a gyermekei más településen járnak iskolába, óvodába, esetleg sportolni. Komoly nehézséget okozna továbbá, hogy néhány járásközpont, illetve a területi ellátást nyújtó egészségügyi intézmények csak az érintett autópályákon érhetők el - érvelt a közgyűlés nevében Ambrus András.

A döntést alaposan át kell gondolni, méghozzá az érintett településekkel együtt, valamennyi közlekedési lehetőséget, fejlesztési tervet és ráfordítást egységben, összehangoltan megtervezve - tette hozzá. "A fenti adatok alapján kérjük a minisztériumot, hogy alaposabban gondolják át a döntésüket" - tudatta a megyeháza hivatalának sajtófőnöke.

Csepreghy: havi négyszáz forintért egy autós sem hagyja el a gyorsforgalmi utat

A januártól évi 5 ezer forintért vásárolható megyei autópálya matrica egy hónapra eső díja alig több, mint 400 forint, ennyi pénzért pedig az agglomerációból munkába járók nem térnek át a településeken átvezető mellékutakra - mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára, csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten.

Az M0 autópálya déli szakaszát kivéve, valamennyi autópálya és gyorsforgalmi út fizetős lesz a jövő év első napjától, a fizetési kötelezettség a városhatár végét jelző táblánál kezdődik - tette hozzá a helyettes államtitkár.

Az M0 déli szakaszára olyan támogatási megállapodást kötött a kormány az unióval, hogy ott nem lehet pályadíjat szedni - indokolta a kivételt Csepreghy Nándor.

Az évi 5 ezer forintos megyei matrica 37 980 forint megtakarítást jelent mindazoknak, akik eddig azért vásárolták meg az ország egész területére érvényes 42 980 forintos matricát, mert nem volt annál olcsóbb, hiába csak a megyén belül használták a gyorsforgalmi utakat - érvelt a helyettes államtitkár.

Aki például Budapesten lakik, de Fejér megyében dolgozik, annak két darab 5 ezer forintos megyei matricát kell vásárolnia, ő is olcsóbban veheti igénybe az autópályát, mint eddig - tette hozzá.

Arra a kérdésre, hogy másutt nem fizetősek a nagyvárosokat elkerülő autópályák, Csepreghy Nándor azt válaszolta, hogy a bécsi körgyűrű, valamint a prágai körgyűrű újabb szakaszai is fizetősek. A Miniszterelnökségtől származó információ szerint az M0 autópálya nem fizetős déli szakasza, az M1 autópályától az M5 autópályáig tart.

Az Együtt elutasítja "az improvizált büntetőadót"

Az  Együtt improvizált büntetőadónak tartja és elutasítja, hogy a  kormány fizetőssé tegye az M0-s autóutat és az autópályák bevezető  szakaszait.  
   
Szigetvári Viktor, az Együtt társelnöke csütörtökön az  MTI-nek elmondta, a tervezet visszavonására szólítja fel a kormányt,  továbbá arra, hogy a jövő heti zárószavazás előtt pontosítsa a  2015-ös költségvetést. Jelezte, önkormányzati képviselőikkel  figyelemfelkeltő akcióba kezdenek az autópályaszakaszok bevezető  részénél, illetve a közúti csomópontoknál.  
   
Az ellenzéki politikus értékelése szerint az M0-st és az  autópályák bevezető szakaszait azért akarja fizetőssé tenni a  kormány, mert a jövő évi költségvetés bevételi oldala  megalapozatlan, ennek terhét pedig az állampolgárok nyakába akarja  varrni.  
   
Véleménye szerint 2016-ra előállhat olyan helyzet, hogy  egyszerre kell dugódíjat és az agglomerációban autópálya-használati  díjat fizetni, ez pedig "közlekedésszakmailag nonszensz".  
   
Szigetvári Viktor elmondta, "a büntetőadóra" Simándi Szelimmel,  az Együtt budaörsi önkormányzati képviselőjével sajtótájékoztatón  hívta fel a figyelmet a tervek szerint a 2015-től már fizetős M1/M7  bevezető szakasznál.

A Jobbik tiltakozik a terv ellen

Volner János, az ellenzéki párt alelnöke csütörtöki  sajtótájékoztatóján közös fellépésre kérte az összes Pest megyei  önkormányzatot és tiltakozó akciókat helyezett kilátásba.  
   
Álláspontja szerint az M0-ás autóút fizetőssé tétele tönkreteszi  a főváros és környéke közlekedését és újabb sarcot jelent az  autósoknak.  
   
Az eddigi negatív intézkedések között kitért a magas parkolási  díjakra, az üzemanyagok adómértékének emelésére és a tervezett  budapesti dugódíjra is.  
   
A jobbikos politikus szerint nincsenek valós alternatívák a  fővárosi közösségi közlekedésben, az agglomerációból pedig sokan nem  tudnak eljutni majd útdíj nélkül munkahelyükre, iskolába, kórházba.  
   
Volner János szerint a tervezet a költségvetés csillapíthatatlan  pénzéhségét mutatja és értelmetlen.

MSZP: Egy különadót kapott a nyakába Pest megye és az agglomeráció

Pest  megye és az agglomeráció egy különadót kapott a nyakába 2015-ben -  értékelte Tóbiás József pártelnök az M0-s autóút és a bevezető  útvonalak fizetőssé tételét csütörtökön, budapesti sajtótájékoztatón.  
   
A szocialista pártelnök-frakcióvezető rámutatott: minden  egyeztetés és érdemi párbeszéd nélkül vezetnék be az érintett  területeken az útdíjat.  
   
Hozzátette: az intézkedés felháborodást és elemi tiltakozást  váltott ki. Tóbiás József szerint "a felelőtlen kormány"  elveszítette valóságérzékét, kapkod és az internetadó miatt  elveszített 200 milliárdot keresi, bármilyen áron szeretné betoldani  a büdzsét. Ez is jelzi a költségvetés megalapozatlan voltát 2015-re  - mondta.  
   
Kitért arra is, hogy az üzemanyag árának felét adó formájában  fizetik az állampolgárok azért, hogy abból utakat építsenek és  azokat karbantartsák. Az e-útdíj bevezetése szintén ezt szolgálta,  és 2013-tól a településeken a gépjárműadó 60 százalékát vonta el a  kormány azzal a céllal, hogy autópályákat és utakat építsen.  
   
Egy kérdés marad: melyik autópályát, utat építették hazai  forrásból - vetette fel, hozzátéve, szerinte egy ilyen sincs.  
   
Tóbiás József úgy fogalmazott: Pest megye és az agglomeráció,  mely szorosan összefonódik a fővárossal mind gazdasági, mind  oktatási, egészségügyi téren, egy különadót kap a nyakába jövőre.   
   
Szentgyörgyi József, az MSZP Pest megyei elnöke, Halásztelek  polgármestere kiemelte: ez az ország közepe, az ország gazdasági  centruma, s közel 3,1 millióan élnek a fővárosban és Pest megyében.  
   
Rámutatott: most arra késztetik az embereket, hogy újra a  kistelepülések belső útjait használják, ami dugóval,  környezetszennyezéssel, újabb balesetekkel jár majd.   
   
Elmondta: városának az átengedett gépjárműadó 60 százaléka 40  millió forintot jelent, azaz minden lakos után négyezer forint  úthozzájárulást fizettek be. Most további 5 ezer forint éves díj  terhelne minden autóst.   
   
Azt kérte, hogy a 187 Pest megyei polgármesterrel közösen  tiltakozzanak az intézkedés ellen, és hogy a Pest megyei közgyűlés  rendkívüli ülést tartson, és lépjen fel a kormány ilyen irányú  tervei ellen.  

Liberálisok: a kormány közlekedési káoszba fogja dönteni Budapestet

 
Bodnár  Zoltán, a Magyar Liberális Párt gazdaságpolitikai főtanácsadója  szerint az M0-s autóútnak és az autópályák budapesti bevezető  szakaszainak fizetőssé tételével a kormány közlekedési káoszba fogja  dönteni Budapestet.  
   
A Nemzeti Autópálya Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója  csütörtökön az MTI-nek azt mondta: a kormány egy súlyos és banális  hibát követett el a jövő évi költségvetés tervezése során, ugyanis  "minimális módosítással útdíjbevételként beállították azt a bruttó  összeget, ami idénre várható", és ennek az a következménye, hogy az  útdíj áfatartalma kétszer jelent meg a költségvetésben. Ez  kényszeríti őket arra, hogy 39 milliárd forintot elővarázsoljanak  valahonnan - mondta Bodnár Zoltán, megjegyezve: ahelyett viszont,  hogy a kiadási oldalon a "felesleges presztízsberuházásokból  vennének el", például a miniszterelnök Budai Várba költöztetésére  szánt ötmilliárdos összeget, kitalálták az M0-s és a bevezető  pályaszakaszok díjkötelessé tételét.  
   
A liberális politikus szerint ennek az lesz a következménye,  hogy az autópályaszakaszok melletti városi közutakat fogják  használni az emberek. A budapestiek érdekében Tarlós István  főpolgármesternek fel kellene szólalnia ez ellen - mondta.  Hozzátette, hogy a Budapest környéki települések számára is negatív  következményei lesznek az intézkedésnek, például ha a budaörsi  bevásárlóközpontokba nem az autópályán mennek ki az emberek, akkor  Budaörs főutcáján dübörög majd végig a forgalom.  
   
Bodnár Zoltán kiemelte: ez egy közlekedésszervezési szempontból  teljesen átgondolatlan ötlet, kizárólag költségvetési megfontolások  vezették a kormányt. A liberális politikus kitért arra is, hogy a  miniszter részletesebb és pontosabb magyarázattal tartozik, hogy  milyen összefüggés van az egyes pályaszakaszok díjmentessége,  díjkötelessége, valamint az uniós finanszírozás között.  


DK: el a kezekkel az M0-stól!

 A Demokratikus Koalíció (DK) azt üzeni a kormánynak, el a kezekkel az  M0-s autóúttól és a bevezető vonalaktól, azok fizetőssé tételével  ugyanis a körgyűrű éppen a legfőbb funkcióját veszítené el - mondta  Oláh Lajos, a párt országgyűlési képviselője csütörtöki, fővárosi  sajtótájékoztatóján.  
   
A politikus szerint komoly bajban lehet a költségvetés,  hiszen előzetes egyeztetés és számítások nélkül döntött úgy a  kormány, hogy az M0 egy jelentős része fizetős lesz. A körgyűrűnek  pont a lényegi funkciója veszne el ezzel, hogy a járművek elkerüljék  Budapestet, ne menjenek át rajta - hangsúlyozta.  
   
Az útdíj kiterjesztése pénzbe kerül az embereknek és a  vállalkozásoknak, versenyhátrányt jelent az M0-son keresztül  elérhető vállalkozásoknak, továbbá a fővárosi közlekedésnek sem  "segít" - sorolta, hozzátéve: a közlekedésszervezési problémák  mellett a forgalommal járó szmog is károkat fog okozni.  
   
Oláh Lajos szerint a kezdeményezést összefogással, civil  kezdeményezésekkel, polgári engedetlenséggel és a pártok erőteljes  fellépésével meg kell akadályozni.  
   
Az ellenzéki képviselő arra felvetésre, hogy az útdíj  bevezetésére a kormány szerint azért van szükség, mert uniós  elvárás, hogy bevételt termeljen az út, úgy reagált: nem biztos  benne, hogy a kormány "nem csúsztat ezzel kapcsolatban", de ha  valóban szerződés kötelezi őket erre, akkor üljenek le tárgyalni.  Néhány másik európai nagyváros el tudta intézni, hogy ne kelljen a  körgyűrűnél útdíjat fizetni - jegyezte meg.  


Kormányszóvivő: a megyei matricák könnyebbséget jelentenek


A  kormányszóvivő szerint a megyei útdíj-matricák bevezetése jelentős  könnyebbséget jelent a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút  egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő  a budapesti belvárosi forgalom.  
   
Kovács Zoltán a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón  kérdésre elmondta, hogy az útdíjrendszer átalakítását az uniós és a  hazai forrásokból épült útrendszerek egymáshoz való viszonyának  rendezése kívánja meg.  
   
Jelezte: a tervezet szerint a megyei matricák lehetővé teszik,  hogy akiknek korábban éves matricát kellett fizetniük, ahhoz, hogy  egyik megyéből a másikba menjenek vagy megyén belül közlekedjenek a  felsőrendű utakon, azok olcsóbban tehessék meg a jövőben ugyanezt.  Ez vonatkozik majd azokra is, akik az elkerülő gyűrűt választják -  tette hozzá. (A megyei éves matrica 5000 forintba kerül majd.)  
   
A kormányszóvivő szerint mindez összefüggésben van a vasúti  közlekedés és a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésével is, a  kormány kiemelt célja ezekre szoktatni az embereket. Kiemelte: a  közösségi közlekedés nyújtotta lehetőségek és az összeg nagysága  miatt nincs olyan aggályuk, hogy a forgalom a belvárosi utakra  terelődik.  
   
Kitért arra is: egyelőre munkatervezet van az útdíjfizetés  kiterjesztéséről, a várható bevételekkel összefüggésben pedig még  tart a kalkuláció.  
   
Kovács Zoltánt kérdezték a kormányzat népszerűségének  csökkenéséről is, amelyet a Medián HVG számára készített, szerdán  megjelent elemzése mutatott. Mint mondta, úgy látja, hogy a  kampányüzemmódról a kormányzati üzemmódra átállás nem megy könnyen,  s nem a kormányzatnak, hanem elsősorban az ellenzéknek. "Általában  is amikor a kormányzati munka elkezdődik, akkor vannak természetes  tendenciák, figyeljük ezeket" - fogalmazott, hozzátéve: a kormányzat  alapvető feladatának ugyanakkor azon célkitűzések, összefüggések  következetes képviseletét tartja, mint például a korábban  bejelentett ottthonteremtési program vagy gyermekétkeztetés.  
   
Bízik benne, hogy az ellenzék, illetve a kormányzat lépései  ellen hangolók rá fognak jönni ezek értelmére - jelentette ki.



PM: útonállás az M0-ás fizetőssé tétele

A Párbeszéd Magyarországért (PM) szerint "közönséges útonállás", hogy  az M0-ás körgyűrű és az autópályák budapesti bevezető szakaszai  fizetőssé válnak, ezért az ellenzéki párt a javaslat azonnali  visszavonását követeli.  
   
Szabó Rebeka, a PM elnökségi tagja csütörtöki budapesti  sajtótájékoztatóján úgy értékelte, hogy azért kell ezt az újabb  "sarcot" bevezetni, mert a kormány képtelen egy normális  költségvetést összerakni, és a jövő évi büdzsén tátongó lyukakat  próbálja meg betömni.  
   
Azt javasolta, hogy a kormány fogja vissza inkább az értelmetlen  presztízsberuházásokat. Példaként Orbán Viktor miniszterelnök Várba  költözését említette.  
   
Szabó Rebeka szerint ha fizetős lesz az M0-ás és az autópályák  bevezető szakasza, akkor az agglomerációs településen élőknek sokkal  nagyobb forgalomtól kell szenvedniük. Hatalmas dugók lesznek, nagyon  megnő a zaj- és a légszennyezés - közölte, és megjegyezte: a  légszennyezés miatt Magyarország egyébként is uniós  kötelezettségszegési eljárás alatt áll.  
   
Véleménye szerint amellett, hogy az Orbán-kormány az emberek  egészségével játszik, az idegeikkel is, mert "teljes képtelenség  lesz például a külső kerületekből vagy az agglomerációs  településekről bejutni Budapestre dolgozni".   
  

Budaörs tiltakozik az útdíj miatt

A kormány ne tegye fizetőssé az M0-ás autóutat, követeli a Budaörsön élők érdekében Wittinghoff Tamás (Budaörs Fejlődéséért Egyesület), a település polgármestere, mert szerinte ez az intézkedés "egyszerre tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan".

A városvezető, az általa az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményben kifejti, az agglomerációs településeket és a külső kerületeket drámaian érintené az intézkedés, hiszen nyilvánvaló, hogy amikor az M0-ás elkerülésére kényszerítik majd az autósokat, azok "tömegével zúdulnak rá" a városkörnyéki településekre és a peremkerületekre.
Kifejtette, ugyanez lesz az autópályák bevezető szakaszainak esetében is, és a kormány büntetni készül azokat az autósokat, akik nem a települések belső útjait terhelik.

A település polgármestere felhívja a figyelmet arra is, hogy Budaörsön a reggeli és a délutáni csúcsforgalmi időszakban már ma is alig elviselhető a közlekedési terhelés. Ennek növekedésével teljesen ellehetetlenülne a településen belüli autós forgalom, és nőne a zaj- és légszennyezés. "Teljesen nyilvánvaló, hogy mindenféle egyeztetés és hatástanulmányok nélküli, kétségbeesett ötletelés folyik ismét, hogy pénzhez jusson a költségvetés" - fogalmazott közleményében Wittinghoff Tamás.
Hozzáteszi, mivel a 4-es metró budaörsi virágpiacig történő megépítése még tervekben sem létezik, így továbbra is arra kényszerítik a Budapest nyugati agglomerációjában élőket, hogy autóval közelítsék meg a fővárost. "Ennek fényében elképesztő cinizmus, hogy éppen ezeknek az embereknek az újabb megsarcolására készülnek" - olvasható a közleményben.

A polgármester hangsúlyozza, "a Budaörsön és a környéken élők érdekében követeljük, hogy a kormány azonnal fejezze be még a gondolkodást is erről a megoldásról, amely egyszerre tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan."

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerdán megerősítette, megszűnik januártól az M0-ás általános díjmentessége: újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd.

Megszűnnek az ingyenes szakaszok az autópályákon és autóutakon

"Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége" - közölte a tárca.

Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.

Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek - írták.

Hozzátették: mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.

A tájékoztatás szerint a jövőben tehát az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.

Kitértek arra is, hogy a kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis kapna pótdíjfizetési felszólítást, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.

Az NFM közleménye szerint januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd.

Felhívják a figyelmet arra, hogy az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve például a Győr-Budapest vagy a Budapest-Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal.

A minisztérium hangsúlyozta: "A személygépkocsik a korábbi jogosultsági kategóriák szerint is változatlan áron vehetik igénybe a fizetős gyorsforgalmi szakaszokat. A fejlesztési tárca a vasúti és autóbuszos helyközi közösségi közlekedés tarifáiban sem tervez emelést."

Megjegyzik, hogy az állami tulajdonú buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái a 2010-es kormányváltás óta nem emelkedtek.

Változásként említik, hogy a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművek D1 díjkategóriáját a jövő évtől méret szerint kétfelé osztják. A maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát. Az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át. Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik. Ha nem személygépkocsi után kötik, akkor a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival.

A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni 2015 januárjától. Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok számára is megszűnik.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Orbán: ki kell szorítani a drogmaffiát Magyarországról

"Aki drogot fogyaszt, arra nem lehet számítani a drogmaffia elleni küzdelemben." Tovább olvasom