Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Megjártuk a Magyar Kálváriát

Nem szoktunk unokáinknak – 5, 9, 13, 14 évesek – drága divatos ajándékokat venni, amit egy-két nap után félretesznek. Ehelyett minden évben elmegyünk valahova, ahova az iskolával vagy a szülőkkel nem jutnak el. Idén Sátoraljaújhelyen jártunk, ahol egy hétig látták vendégül az elszakított országrészekből érkező magyar diákokat és tanárokat. Első nap végigmentünk a Magyar Kálvárián, ami 1936-ban országos összefogással épült. Tizennégy stációból áll és a trianoni békeszerződés által elszakított országrészeknek állít emléket. A kálvária bejáratánál Koltay Gábor filmrendező mondott szívhez szóló beszédet. A kálvária közepén van az Anyák tere, ahol megpihentünk, miközben Varga Zoltán piarista szerzetes beszélt az anyák szerepéről. Minden stációnál rövid emlékezés hangzott el az elszakított városokról. A hegy tetején a 100. Országzászlónál és a Korona-kápolnánál magyar huszárok álltak, Berszán Lajos esperes és dr. Ugron Gáspár mondtak beszédet a találkozó ré sztvevőihez. Kellemesen elfáradva érkeztünk vissza a szállásra. Vacsora után Felvidék, Ukrajna, Délvidék, Erdély diákjai négyórás műsort adtak. A következő napokban megemlékeztünk az 1956-os forradalomról és szabadságharcról, Bartók Béla születésének 125. évfordulójáról, Bartis Ferenc költőről is, aki a közelmúltban hunyt el. Előadást tartott Molnár József magyarságkutató a Kárpát-hazáról. Voltunk Borsiban Rákóczi Ferenc szülőházában, majd Kassára mentünk, kegyeletünket leróttuk a dómban lévő sírjánál, majd a múzeumban megnéztük rodostói házának mását. Rövid megemlékezés után megkoszorúztuk az udvaron álló Rákóczi-szobrot is. Utolsó este pedig a Kárpátia együttes adott koncertet. Köszönet illeti a Rákóczi Szövetséget és a helyi szervezőket, hogy olyan tartalmas programot szerveztek, ahol mindenki jól érezte magát a gyerekektől az idősekig. Köszönjük még a konyhai dolgozóknak, akik finom, házias ételekkel v ártak bennünket. A szervezőknek kitartást kívánunk! Még sok magyar diák találja értelmét annak, hogy sok száz kilométerről elzarándokoljon feltöltődni. Unokáim úgy jöttek haza, hogy azt mondták: „Reméljük, jövőre is elmegyünk!”

Markó Lajosné és unokái, Püski
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!