Kisalföld logö

2018. 06. 20. szerda - Rafael 18°C | 29°C Még több cikk.

Már az élelmiszeren is spórol a magyar

Magyarország - Csaknem minden második magyar olcsóbb élelmiszerekre vált a gazdasági válság miatt. A legtöbbet mégsem ezen, hanem az áramon, a gázon és a műszaki cikkeken igyekszik megspórolni a lakosság.

Ugyan a gazdasági-pénzügyi válság csak tavaly szeptember-októberben robbant, a magyar vásárlók már korábban is érezték a baljós előjeleket. Az AC Nielsen Piackutató Kft. héten közzétett felmérése szerint a boltok hazánkban október-decemberben 3,5 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot értékesítettek, mint 2007 azonos időszakában. A cég az első negyedévben még az eladott mennyiség stagnálását, a második negyedévben 1,7, a harmadikban pedig már 3 százalékos visszaesését regisztrálta.

Az AC Nielsen Piackutató az öreg kontinensen összességében minimális növekedést tapasztalt. A vizsgált 21 ország közül tízben nőtt a bolti forgalom mennyisége, köztük Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában. A magyarnál nagyobb csökkenést csak Írország és Dánia volt kénytelen elkönyvelni. Nálunk a legtöbb élelmiszer-kategóriában mennyiségi apadást tapasztaltak a tavalyi év egészét nézve. Két kivétel akadt: 3,3 százalékkal több gyümölcsjoghurtot és 6,6 százalékkal több szeletelt csokoládét vettünk.

Vásárló egy győri bevásárlóközpont  parkolójában tegnap. A magyarok 2,9 százalékkal kevesebb élelmiszert, vegyi árut és kozmetikumot vettek tavaly, mint 2007-ben. Fotó: Krizsán Csaba
Vásárló egy győri bevásárlóközpont parkolójában tegnap. A magyarok 2,9 százalékkal kevesebb élelmiszert, vegyi árut és kozmetikumot vettek tavaly, mint 2007-ben. Fotó: Krizsán Csaba

Magyarországon az élelmiszer- és vegyiáru-kiskereskedelem  forgalma értékben – azaz nem mennyiségben – 2007 negyedik negyedévében még 9 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Azóta az ütem folyamatosan lanyhult: 2008 első negyedévében 8,8, a másodikban 7,4, a harmadikban 5,7, a  negyedikben pedig 5,2 százalékra. Annak ellenére volt jellemző ez a trend, hogy például az élelmiszerárak 10,2 százalékkal nőttek 2008-ban: a termékek drágultak, de az üzletek kevesebbet adtak el belőlük.

A felmérés szerint a magyarok rendkívül érzékenyen reagáltak a változásokra: egyre inkább az akciós árukat keresték és az eddigieknél is hajlamosabbak voltak üzletet váltani a legjobb ajánlatért.

A vizsgált országok közül nálunk a legalacsonyabb szintű a bolthűség.

Még egy adalék: a magyaroknak az európai átlagnál nagyobb hányada (41 százaléka) mondta, hogy olcsóbb élelmiszerekre vált a válság miatt. Mégsem ez áll az első helyen a spórolást illetően. Többen válaszolták ugyanis, hogy kevesebb gázt és áramot használnak, elhalasztják a műszaki cikkek cseréjét vagy kevesebbet költenek új ruhára.

Olvasóink írták

  • 7. gjozsi88 2009. február 28. 12:11
    „Fedayn!
    Ha nem tünt volna fel,hogy piac gazdaság van,az árakat a piac szabályozza!
    A kormány arról dönthet,hogy a piaci árakat ártámogatással kompenzálja-e vagy sem! Ehhez pénz kell,befizetett adó!!!
    Te még mindig csak a szociba tudsz gondolkodni és komcsizol!
    Nem érzed,hogy képzavar van nálad?”
  • 6. gjozsi88 2009. február 28. 12:08
    „mirade!
    Ez egy ördögi kör,minden ok-okozatilag összefügg,de azért azt is figyelembe kell venni,hogy a világ népessége folyamatosan növekszik!Ez többlet piacot jelent,ugyanakkor a technika fejlődésével az ember szerepe csökken,de a vásárlás szinten tartásához az élet szinvonalat tartani kell!Az arányokat nehéz koordinálni!
    Túl termelési válság van és ezt a világ a történelem folyamán eddig rombolással oldotta meg!
    Vajon képes lesz gazdasági keretek közt kezelni??? Én nagyon szeretném...!”
  • 5. Fedayn 2009. február 27. 20:31
    „A mocskos baloldali kormány mást nem tud,csak árat emelni!A faxxopó szavazóik meg jöhetnek a buta szöveggel!Ez nem gazdaságpolitika!A mostani világválság okozói a zsidók az uzsorakamataikkal együtt!”
  • 4. miracle 2009. február 27. 20:09
    „Én ezt nagyon jól tudom, úgy látom nem érezted az iróniát a hsz-omban.
    Kérdésem lényege az volt, hogy hogyan építheti fel pl egy 20 milliárdot érő világcég (legyen akár autós, akár csipszgyártó) 120 ezer alkalmazottal arra a 20 éves stratégiáját, hogy 20 éven át minden évben 5%-kal több kocsi és csipsz kell az embernek . Nyilvánvaló hülyeség. Valamint, hogy ezek után, még csodálkozó szemeket mereszt, hogy ha 10 évig ment a +5%, akkor 2 évig miért lesz -30% az autó, meg miért nem akarnak az emberek egy bizonyos mennyiségnél többet enni.”
  • 3. gjozsi88 2009. február 27. 18:11
    „mirade!
    Mert annyit kell eladni,amennyit termelünk,ez meg jóval több,mint a valós szükséglet!
    Ezért kell növelni az értékesítést,mert a raktárra senki nem tud termelni,mert bevételből él a gyártó,ebből fizet munkabért,a dolgozó ebből lesz vásárló!
    A gazdasági túl termelés a mostani világválság legfőbb okozója!”
  • 2. miracle 2009. február 26. 18:20
    „Valaki homályosítson föl, hogy egyébként miért is KELL az élelmiszerfogyasztásnak minden évben folyamatosan növekedni fejenként. Mondjuk azért, hogy 20 év múlva mindenki naponta 6 kiló kaját egyen?
    Ez egyébként sok mindenre igaz még: pl miért is KELLENE minden évben 5%-kal több autót eladni, hogy 20 év múlva minden családnál 4 legyen?
    Tehát mire is vagyon az alapozva, hogy ha valamiből nem adnak el minden évben többet, akkor válság van az adott iparágban? Tényleg az a normális igény mindenben és az a terv is mindig az, hogy jövő év = bázisév+5%. A következő 500 évben végig?”
  • 1. nocomment41 2009. február 26. 17:46
    „1. Kívánjuk a sajtó szabadságát, a censura eltörlését.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Falu a városban – megnyílt az I. Európai Leader Expo

Az I. Európai Leader Expót mától március 1-jéig tartják a Budapesti Vásárközpontban. Az Utazás 2009… Tovább olvasom