Kisalföld logö

2017. 06. 27. kedd - László 19°C | 30°C Még több cikk.

Legenda nyomán: Mennyi a megengedett sebesség a KRESZ-ben?

Újabb legenda nyomába eredtünk, amely szerint a hatályos magyar KRESZ a sebesség meghatározások esetében nem tartalmaz mértékegységet.

Egy körlevél is kering, amely szerint a jogosítvány védve van, azaz gyorshajtás esetén sem kell bírságot fizetni. A valóság ezzel ellentétes. Trükközés helyett inkább javasoljuk: tartsuk be az előírásokat. Ez minden autós társunk érdeke is.

Íme a körlevél:

Egy 70 km/h Max. sebességű útszakaszon, 250 km/h sebességgel radarba futó autós védőbeszéde a bíróságon:

„Tisztelt bíróság, valóban láttam egy fehér alapú, kör alakú táblát, amiben a 70-es szám volt, de nem volt semmilyen mértékegység mellette.
Ahogy önök is tudjak, az 1837. július 4-i törvény kötelezi országunkat a metrikus mértékegység használatára. Továbbá az 1961. május 3-i 65/501 számú törvény kimondja, hogy a hosszúság mértékegysége a méter, és az idő mértékegysége a másodperc. Én el sem tudom képzelni, hogy a Belügyminisztérium nem tartja tiszteletben a Köztársaság törvényeit. Tehát logikus, hogy ha nincs odaírva a mértékegység, akkor a sebesség alapértelmezés szerint m/sec-ban értendő. A 70 m/sec maximális sebesség, megfelel 252 km/h-nak. A rendőrök azt mondták, hogy 250 km/h sebességgel autóztam. Nem is vonom kétségbe a rend őreinek pontosságát. Tehát 2km/h sebességgel a sebességkorlát alatt voltam. Így tisztelettel kérem a bíróságot, hogy adják vissza a jogosítványomat, amit egy sajnálatos tévedés folytán vettek el a rend éber őrei."

Hoppá!

A magyar KRESZ-ben (1/1975 KPM-BM rendelet) sincs mértékegység, csak az, hogy „sebesség", ami így logikusan m/sec-ot jelent!
Másik baki a KRESZ-ben a biztonsági öv, amire csak annyi előírás van, hogy be kell csatolni, de az nincs ott, hogy az ember előtt, vagy mögött kell becsatolni!

Akkor most nézzünk a hatályos KRESZ-t!

A sebesség határokkal kapcsolatban a 26. paragrafus rendelkezik. Itt egyértelműen szerepel, hogy kilométer per órás mértékegységet használnak. A közúton kihelyezett és a sebességgel kapcsolatos táblákon valóban nincs feltüntetve a mértékegység. Az autóvezetési tanfolyamon megtanulhattuk, hogy a kör alakú táblában szereplő például hetvenes szám azt jelenti, hogy a feloldó tábláig, vagy a következő útkereszteződésig 70 km/h sebességgel haladhatunk. (A súlykorlátozást a szám mögé helyezett t betű, az idővel kapcsolatban pedig a h betűt használják).

Kis ízelítő a hatályos sebességhatárokról: személygépkocsival, motorkerékpárral, 2500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival: autópályán 130 km/óra, autóúton 110 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra, lakott területen 50 km/óra.
Abban a levél szerzőjének igaza van, hogy Európában a méter per másodperc az elfogadott SI mértékegység. A KRESZ ettől azonban eltér és a kilométer per órás egységet használja. (Igaz ez a súlykorlátozásra, ahol a gramm helyett tonna szerepel, a várakozási időre, amely esetében a másodperc helyett órát adtak meg).

A biztonsági öv becsatolására vonatkozó helyes használatot egy ábra szemlélteti. Íme:

Olvasóink írták

  • 14. oPTiKa 2009. március 30. 06:38
    „Zotya975, a KRESZ-tankönyv nem jogszabály. Én is durvábban megbüntetném a gyorshajtókat. Km/h-ban is :)
    De ez nem változtat azon, hogy a hatályos jogszabály hibás, a kiskapu él. Akkor is, ha a Kisalföld mást állít.”
  • 13. zotya975 2009. március 29. 09:24
    „Itt van a kezemben egy 2007-es kiadásu KRESZ-tankönyv ebben világosan több helyen le van írva a sebesség mértékegységeként a km/h. Pölö a képen szerepel egy 40-es tábla a magyarázat pedig az hogy az adott útszakaszon a maximális sebességet jelöli km/h-ban. Szóval akkor miről is szól ez a cikk?????????????? Ha gondolja a kedves cikkiró akkor postázom a könyvet.”
  • 12. oPTiKa 2009. március 28. 07:40
    „Juhúúú, 2006-ban a felelősök még tudták, hogy gáz van:

    Egy előterjesztés (III-3TK/52/3/2006.) 2006-ból:

    E l ő t e r j e s z t é s
    a Kormány részére a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet módosításáról

    20. oldal:

    Az R. ,,Kötelező legkisebb sebesség", ,,Sebességkorlátozás" és ,,Korlátozott
    sebességű övezet" jelzőtábláin feltüntetett számértékhez kapcsolódó mértékegység
    hiánya több esetben vita tárgyát képezte. Ennek egyértelmű rendezése szükségessé
    teszi az R. 10. §-a rendelkezéseinek kiegészítését.”
  • 11. oPTiKa 2009. március 27. 06:48
    „M valami: A cikk állítása, ha szigorúan nézzük, természetesen nem igaz. A 26. paragrafus csak az abban foglalt négy esetre vonatkozik, a törvény egészére nem.

    A KRESZ szövege:
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM”
  • 10. oPTiKa 2009. március 27. 06:42
    „Magyarországon tényleg az SI mértékegység a hivatalos - vagyis a m/s. A km/h pedig nem.

    A kiskapu elméletileg él, ugyanis a 26. paragrafusban ugyan bent vannak a mértékegységek, de a sebességkorlátozó tábla definíciójában nincsenek...

    Vagyis a "KRESZ" szerint az autópályán 130 km/h-val szabad haladni, a "60-as táblánál" mértékegység híján 60m/s-mal, vagyis 216 km/h val. (A tábla felülbírálhatja az alsó sebességhatárt - lásd belterületen kihelyezett 70-es táblák.)

    Mert ugyebár a törvények szerint kell vezetnünk, nem aszerint, hogy "ja, azt mindenki tudja", meg hogy "arra gondolt a törvényhozó", meg hogy "azt mondták az autóvezető tanfolyamon".

    A km/h, mint KRESZ-mértékegység egyébként ha jól emlékszem, egy 1968-as bécsi egyezmény szüleménye. De sajnos ez sem törvény.

    Szóval kedves törvényhozók, tessék becsukni a kiskaput.”
  • 9. Goldmund 2009. március 26. 13:54
    „Nem elírás, hogy "2500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival"?
    Amikor még én tanultam, 3500 kg volt a határvonal. Azóta változott ez is, vagy hibásan van a cikkben?”
  • 8. Gabor123 2009. március 25. 13:30
    „én itt találtam rá erre a cikkre elöször:

    http://autozz.blog.hu/2009/03/12/meguszhato_igy_a_gyorshajtas

    akit érdekel klikk...”
  • 7. Lobbo71 2009. március 25. 12:16
    „itt a hatályos kresz: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
    a biztonsági övről pedig le van írva, hogy azzal RÖGZÍTENI kell az ülésben ülőt, nem csak becsatolni.”
  • 6. RudyD 2009. március 25. 10:52
    „Legalább egy rendes élő hivatalos hivatkozást betehettek volna a cikkbe, ha már online média. Másik lehetőség, hogy ezek szerint nincs a KRESZ -nek online elérhető hivatalos változata?

    Az ábra is érdekes..”
  • 5. colomano 2009. március 25. 10:40
    „zeta62 ráadásul már több éves...”
  • 4. zeta62 2009. március 25. 10:36
    „S ez a levél mégcsak nem is eredeti...
    Franciából koppintották.”
  • 3. colomano 2009. március 25. 10:26
    „A gramm az nem súly, hanem tömeg. A súly mérésre a N-t használják.”
  • 2. lukos 2009. március 25. 10:21
    „Legenda? Viszont: A fent említett járművek belsőégéső motorjának erejét a jármű helyváltoztatásra használja, vagyis a kívánt sebesség elérésére, fenntatrására. Mivel magyarországon minden járműre a maximális teljesítmény után vetik ki az adókat, így legálisan lehet azt a maximális teljesítménnyel használni, vagyis a jármű sebességének csak a motor teljesítménye szabhat határokat-meg persze a józan ész, de azt a kivetett adó illetve az ehez kapcsolódó jogszabály törvényileg befolyásolja-, így nincs értelme más sebesség korlátozásnak! .Így a vélt gyorshajtásért a maximális teljesítmény használatát legalizáló és adóztató illetékes hatóságnak kelle(ene) helytállnia!”
  • 1. Truder 2009. március 25. 10:11
    „Aki vezet,feltételezhetően járt megelőzően tanfolyamra,ott pedig illik megtanulni,hogy a táblák(még ha nincs is feltüntetve rajta a km/h)mit jelentenek.Persze mindenbe-így ebbe is- bele lehet kötni,de jobb betartani a szabályokat.Ez a levél annyira "mondvacsinált"”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vision Consulting: Kockázatos politikai casting folyik

Az előre hozott választás politikai értelemben összességében kevésbé kockázatos vállalkozás lenne,… Tovább olvasom