Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Labdán ülve – az íróasztalnál

Egy könnyen beszerezhető óriáslabdán ülve is lehet dolgozni íróasztalnál: tartásjavító testhelyzetet veszünk föl rajta ülve – mondja a szakember, illusztrálva, milyen széleskörű lehetőségei vannak a fizioterápiának. S mozogni otthon is lehet, nem kell okvetlen konditermekre költeni. A gyógytornászok a közelmúltban tartották világszerte a fizioterápia világnapját.
Fizioterápia szakemberrel. Önállóan is végezhetünk hasonló gyakorlatokat. Illusztráció: Schmidt Andrea
Az SZTE általános orvoskara központi fizioterápiai és oktatási csoportja minden betegnek biztosít fizioterápiát, akár mozgásszervi, akár bármely egyéb megbetegedéssel kapcsolatban került klinikára. De a fizioterápiának gyógyászati intézményen kívül is óriási a szerepe – hívja föl a figyelmet Thékes Lászlóné vezető gyógytornász. Már az iskolás korban végzett játékos mozgáselemek is tekinthetők fizioterápiának: fölmérések szerint az általános iskolában az évek előrehaladtával ugrásszerűen növekszik a hanyag testtartású, gerincferdüléssel, lúdtalppal, gyenge hátizomzattal rendelkező, túlsúllyal küzdő tanulók száma, s számukra minden, ezt ellensúlyozó mozgás gyógyír.

Akik pedig egészségesek, azok számára: megelőzés. A testnevelésórákon a pedagógusok mindent megtesznek a gyerekek számára megfelelő mozgás biztosításáért. Emellett azonban – a testnevelésórák kis száma miatt – minden további, létező mozgásra nagy szükségük van a diákoknak, legyen az akár az iskolába való eljutás, illetve az onnan való hazajutás is. Ha a szülő nem fuvarozza el autóval gyermekét a nem túl távoli iskolába, s nem szállítja haza, hanem a gyermek gyalog, vagy biciklivel megy – az máris betegségmegelőzés. Illetve ha már kezd kialakulni valamilyen, mozgásszegénységgel összefüggő baj, mozgásterápia.

Óriási divatja van a konditermekbe, wellnessközpontokba járásnak, rengeteg pénzt elköltenek erre az emberek – pedig otthon is végezhetők olyan gyakorlatok, melyekkel megelőzhetők mozgásszervi betegségek, melyek e nélkül előbb-utóbb beköszöntenének. Ha csak néhány, különböző erősségű gumiszalagot beszerzünk, és ezekkel nap mint nap edzünk, illetve ha vásárolunk egy óriáslabdát, és az íróasztal melletti munkához erre ülünk rá – tartásjavító ülést tesz lehetővé és könnyen megszokható –, máris hatékony fizioterápiás foglalkozást végzünk. A séta, kocogás szintén rengeteget használ. Hogy futás helyett kocogást szoktak ajánlani a szakemberek, nem véletlen: a hosszabb ideig tartó, lassú futás sokkal hasznosabb, mint a rövid időt igénybe vevő, gyors – azoknak is, akik testtömegükből akarnak leadni.

S mennyi mozgásra van szükség egy ülőmunkát végző embernek, egészsége megőrzéséért naponta? Fél óra nem elég, de sokkal több, mint a semmi. Mint Thékes Lászlóné mondja, a kitartás nagyon fontos, ha egyszer elkezdtük, ne időnként, kampányszerűen, hanem folyamatosan, mindennap végezzük a gyakorlatokat. Jobb, ha otthon, egészségesen végezzük, ingyen – mint később betegen, és pénzért. De ha utóbbi stádiumban vagyunk, akkor sem késő.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

25 éves a Borsodi Műhely

Kevés családi vállalkozás dicsekedhet olyan sikerekkel, mint a Borsodi Műhely Kft. A korábban Presztízs-díjjal is kitüntetett cég megünnepelte alapításának 25. évfordulóját. A köszöntők sorában először Balogh József kapott szót. Győr polgármestere elmondta, a Borsodi Műhely Kft. immár Győr történelmének része, miként Szombathelyének és Kisújszállásénak is. Tovább olvasom