Kisalföld logö

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 12°C Még több cikk.

Kihirdették a választójogot feliratkozáshoz kötő alkotmánymódosítást

Bekerül az alaptörvénybe szombattól a választójog gyakorlásának előzetes regisztrációhoz kötése, miután a Magyar Közlöny pénteki kiadásában kihirdették az alkotmány, Áder János köztársasági elnök aláírt, úgynevezett második módosítását.
Az Országgyűlés október 29-én kormánypárti támogatással változtatott úgy az év elején hatályba lépett alkotmányon, hogy az a jövőben tartalmazza a választási feliratkozás szabályait is. A döntés értelmében a magyarországi lakóhellyel rendelkező választók személyesen vagy elektronikus úton, az internetes ügyfélkapun, a határon túl élő állampolgárok levélben vagy elektronikus úton kérhetik felvételüket a névjegyzékbe a parlamenti választást megelőző tizenötödik napig.

A Fidesz eredeti javaslatával szemben az alaptörvény így nem egyszerűen lehetővé teszi az előzetes regisztráció bevezetését, hanem rögzíti, hogy a választójog csak feliratkozás után gyakorolható, és a névjegyzékbevétel alapvető szabályait is tartalmazza. Az erről szóló módosításokat két héttel ezelőtt az alkotmányügyi bizottság indítványára fogadta el a Ház.

A névjegyzéket minden országgyűlési választás előtt meg kell majd újítani, kivéve, ha a voksolást a parlament feloszlása vagy feloszlatása miatt tartják.

A kormánypártok választási eljárási törvényjavaslata a Magyarországon élőknek is lehetőséget adna a levélben történő regisztrációra - igaz, csak két hétig, a választást megelőző év szeptemberében -, ám az alkotmánymódosításban ez nem szerepel.

A Fidesz ezt Péterfalvi Attilának, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökének aggályaival magyarázta. Rogán Antal frakcióvezető ugyanakkor nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a jelenleg a parlament előtt fekvő eljárási törvény mégis tartalmazzon majd olyan rendelkezést, amely alapján a magyarországi lakcímmel rendelkezők is regisztrálhatnának levélben a szavazásra.

A feliratkozás szabályainak alaptörvénybe foglalása azért lényeges, mert a kormánypártok korábban jelezték: előzetes normakontrollt kérnek az Alkotmánybíróságtól az új választási eljárási törvényről.

A záróvitában az MSZP, a Jobbik és az LMP is bírálta az előzetes regisztráció bevezetését, azt hangsúlyozva, hogy szükségtelenül korlátozza a választójog gyakorlását. Az eredmény kihirdetésekor LMP-s képviselők az ülésterem felső páholyából több köteg kék színű cetlit szórtak tiltakozásul a kormánypárti padsorokra, utalva az 1947-es kékcédulás választáson történt csalásokra. Wittner Mária fideszes képviselő ennek kapcsán ügyrendi felszólalásában azt mondta: hatéves képviselői pályafutása alatt "ilyen botrányos dolog még nem történt" a Házban, és vizsgálatot sürgetett.

Az Országgyűlés másodszor módosította az év eleje óta hatályos alaptörvényt: júniusban azt deklarálták, hogy az alkotmányhoz kapcsolódó átmeneti rendelkezések is alaptörvény-erejűek, valamint eltörölték a nemzeti bank és a bankfelügyelet összevonását engedélyező rendelkezést.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. Joebacsi70 2012. november 11. 14:45
    „43. Valaki 2012.11.11. 08:54
    Nagyon fontos ez a törvény, mert megszünteti a szocik lánc-szavazási csalásait! A kékcédulások most hőbörögnek. :)))

    Magyarázd már el, ettől hogyan szűnik meg a láncszavazásos vagy egyéb csalás ?
    (+ egyszer elviszik regisztrálni és minden ugyanúgy működik, mint korábban)”
  • 45. Valaki 2012. november 11. 11:04
    „Rá se ráncs köszörüs! Illetve ráncs rá nyugottan. :)))”
  • 44. Köszörűs 2012. november 11. 09:39
    „Figyelem !
    Valaki szólt !
    ...
    Csak nem egy újabb sárgacédulás a vigyorgóból ?”
  • 43. Valaki 2012. november 11. 08:54
    „Nagyon fontos ez a törvény, mert megszünteti a szocik lánc-szavazási csalásait! A kékcédulások most hőbörögnek. :)))”
  • 42. Pretorianus 2012. november 10. 21:31
    „24. Köszörűs 2012.11.10. 06:09
    http://www.facebook.com/koszorus.cigany”
  • 41. Pretorianus 2012. november 10. 21:26
    „20. pancser 2012.11.10. 00:10
    Sötét úr!
    Most aztán jól megmondtad... :)
    Ha nő lennék, már rég megkerestelek volna és kikapartam volna azokat a szivárványszínű szemeidet.... :)
    Így megelégszem annyival, hogy okítalak, tanítalak és emlékeztetlek arra, hogy nálad nagyobb köpönyegforgatót, szélkakast és látens antiszemitát nem hordott még a hátán a Kisalföld... :)”
  • 40. Dwatson 2012. november 10. 21:17
    „14. Tündenéne 2012.11.09. 21:22
    "A kormánypártok választási eljárási törvényjavaslata a Magyarországon élőknek is lehetőséget adna a levélben történő regisztrációra - igaz, csak két hétig, a választást megelőző év szeptemberében -, ám az alkotmánymódosításban ez nem szerepel. "
    Vagyis a Magyarországon élők NEM regisztrálhatnak levélben,ezért van kevesebb jogunk.Hetet-havat összehordanak,de a kulcsszó:"alkotmánymódosításban ez nem szerepel. "”
  • 39. Dwatson 2012. november 10. 20:55
    „34. torrente07 2012.11.10. 12:13
    Csakhogy ez itt nem Amerika!Ez itt magyarország”
  • 38. yenkiman 2012. november 10. 18:36
    „Én New Yorkban születtem igaz nem mostanában,és soha nem kérdezte meg az USA,hogy kire akarok szavazni.Az is igaz gyerekkorom óta itt élek Magyarországon de eszembe sem jutna hogy beleszóljak a kint élők életébe.Általam nagyon nem szeretett vezérünk nagyon pontosan véghez vitte elhatározását politikailag tönkre tenni az ellenfelet tücsköt békát kiabálni rá végül megutálja az egész nemzet így önálló hatalomra tör.Köszönhető ez az általam szintén nagyon nem szeretett Borosnak aki egy nagyon nagy köpönyeg forgató.Az ügynök listát úgy kezelte ahogy akarta.Ez a bagázs semmire nem képes csak az ország tönkre tételére.Ezek kommunistáznak amikor egytől egyig az előző hatalom kiszolgálói voltak.Nem mindenki volt kisz titkár párt titkár és mégis nagyon sok becsületes ember élt abban az időben kivéve a köpönyeg forgatókat.Hiteltelenek !!!!!!!!!”
  • 37. miracle 2012. november 10. 14:12
    „torrente07
    És azt is tudod-e hogy ott miért, vagy csak fújod papagáj módjára a Kedves Vezető hazugságait erről?”
  • 36. pancser 2012. november 10. 12:29
    „30. vera2012 2012.11.10. 10:34
    Ugyan már ne vedd a szívedre, közénk tartozol mert akárcsak az idős rokonom aki a messzi Amerikában olvasgatja a magyar lapokat a neten. Sőt többet láttál a világból mint a legtöbb országbeli magyar. Ha visszanézzük a történelmet még a reformációt is világot látott magyarjaink indították el. Manapság meg ha akarnál sem tudnál elszakadni, hiszen mindenhez hozzájuthatsz, kivéve a személyes jelenlétet a fotelban ülve. Ez az ország tanulja még a demokráciát, amely itt még soha nem volt teljes. Sok buktatóval, téveszmével jár a tanulás, kell hozzá néhány generáció, hogy a gyűlölködés véget érjen, ez demokráciától idegen, de annak türelmével visszaélő nézetekre vonatkozik.
    Nekem sem tetszik a regisztráció, de egyetértek veled, tudomásul veszem, regisztrálok és választok.”
  • 35. xjs 2012. november 10. 12:22
    „Ez egy vicc.
    8 millió szavazóból, így aki eddig nem ment el, az most eleve ki van zárva hogy elmegy, mert nem fog regisztrálni.
    Ezzel durván 3.3m szavazó ki is esik aki fidsez lenne szavazhatna, a maradék 2/3a fideszes volt, (nekik )kis szerencsével a fele meg is marad 2014-re fideszesenk, mert van annyi őrült.

    "Hazugsággal irányít, hatalmat így szilárdít
    magának most a rendszer, hiába küzdesz úgyis nyer egyszer.
    Mert egymagadban kevés vagy, összefogni nem hagy
    a félelem, kényelem vágy, de mégsem változol tehát:
    Lásd azt, amit neked szántak, és tedd azt, amit tőled várnak,
    de én nem leszek szabad szolga. A testem megtöröd, a lelkemet SOHA!"”
  • 34. torrente07 2012. november 10. 12:13
    „Amerikában is regisztrálni kell, mit kell ezen felháborodni?”
  • 33. tati 2012. november 10. 11:20
    „30! VERA2012.
    elnézést,de sajnos magadra vetted a dolgot.
    lehet félreérthető volt amit írtam,de NEM neked szántam,csak ezek szerint rosszul jött ki a lépés.
    lövésem sem volt róla,hogy Te 40 éve kinn élsz állandó jelleggel.
    sőt,az írásod bizonyos gondolataival egyet is értek....”
  • 32. embertelen 2012. november 10. 11:02
    „22.Nooormális? Részben egyetértek azzal a véleményeddel, hogy "Aki annyira hülye, hogy a regisztráció gondot okoz neki, az jobb ha nem is szavaz." Bíztos vagyok benne, hogy emiatt a fideszes tábor fog a legjobban lecsökkeni. Ez lesz Orbán sokadik öngólja!”
  • 31. Ambar 2012. november 10. 10:46
    „Nooormális már ne haragudj de nagy badarságot írtál.Regisztrálni csak személyesen vagy ügyfélkapun keresztül lehetne.Persze ügyfélkapun úgy ha bemész a hivatalba személyesen és kapsz egy kódot amivel beléphetsz.Vannak rokkantak ,betegek,sok embernek utazni kell ,várakozni mi ez a nem fék!Mintha a saját hazájába élő embernek könyörögni kellene azért hogy szavazhasson!Ha az IQ döntene akkor sok hatalmon lévő nem szavazhatna!Külföldön élő magyarok persze azt nem vállalják hogy nyílvános legyen a szavazásra jogosultak listája!Titkosan akár a fidesz regisztrálhatja őket!Szavazhatnak levélben, de az itt élő emberek nem megbízhatóak ők nem.Nagyon fél a hatalom hiszen minden csalás lehetőséget bevet és élni is fog vele.Külföldi szavazó nem vállalja döntésének következményeit.Ezt hazaellenesnek és felelőtlenségnek tarom!Igen is minden itthon élő embernek joga van beleszólni hogy abba hogy milyen vezetést akar ,hiszen a következményeket viseli.Akik akadályokat építenek ,kizárnak embereket ők népellenesek és csak saját hatalmi érdekeikért teszik!Ha megtehetik akkor pedig minek alkotmány hiszen az emberek alapjogát nem biztosítja.Az a hatalom ahol egy párt saját törvényeivel és rendeleteivel tartja fenn hatalmát nem demokrácia!”
  • 30. vera2012 2012. november 10. 10:34
    „9. 29.
    Nem szokásom ugatni, beleavatkozni a szavazásba, üres szavakkal dobálódni, mint mások , akkor is ha 40 éve külföldön élek. De jogom van nyilatkozni és elvárom, hogy mielött kommentáltok, figyelmesebben olvassátok el a cikkemet. (4)
    Verjétek már végre bele a fejetekbe, hogy minden reálisan gondolkodó "külföldi magyar" nem szavaz egyik pártra sem. Mert az visszaélést jelent(het). és ha mégis megengedem magamnak, hogy tájékozódom az itteni körülményekröl, az nem beavatkozás, az nem jelenti azt, hogy én mindenkinél többet tudok és csak az én véleményem számit. Ha a magyarok nélkülem, "az új külföldi" nélkül is tudják a dolgukat, akkor hol a probléma? De azt még megmondom, aki nem megy el szavazni, saját magának árt. El lehet rajta gondolkodni és továbbra is löni a mérgezett nyilakat.”
  • 29. tati 2012. november 10. 09:57
    „aki aktív adófizető az szavazhasson.
    a többi ne ugasson bele,főleg ha 40 éve külföldön él.
    ez ilyen egyszerű.
    a mostani regisztrációs dolog eszméletlen badarság,és visszaélésre ad okot,lehetőséget.
    főleg a külföldi szavazatok lesznek majd "titkosak".
    megint megvezetik a népet....fidesz...:-(”
  • 28. DON 2012. november 10. 09:12
    „A választójogi vita már 100 éve is napirenden volt a magyar belpolitikában. Persze akkor más okok miatt.
    Országunk első választójogi törvénye még a szabadságharc idejéből való, melyben rögzítve volt, hogy választásra csak bizonyos felekezethez és bizonyos anyagi és szellemi szintet teljesítő férfi jogosult az akkori Magyarországon.
    A kiegyezés utáni dualista monarchiában annyiban módosult, hogy a befizetett adó után járt a szavazati jog, a procedúra pedig nyilvános volt, de az érintettek köre nemigen változott. Aztán a századforduló elhozta a valós igényt arra, hogy kiszélesítsék a választójogot, hiszen be kellett látni, hogy a lakosság alig 7%-a jogosult csak választani, de a fent említett szabályozásnak köszönhetően egy nagyon-nagyon szűk kör, ráadásul aki ugyan vagyonos és megfelelő társadalmi rangot visel, de adóhátraléka van, az sem szavazhat. Az akkori Európában már majdnem minden országban nagyobb volt a választásra jogosultak aránya, mint nálunk, s ez bizony fellibbenti a fátylat a magyarok egyik kellemetlenül takargatott vonásáról, a hatalmi éhségről. Ami ugyan nem magyar találmány, de mi fejlesztettük tökélyre.
    Az első világháborúig benyújtott tervezetek a választójog egyértelmű kiterjesztésére irányultak, szerepelt közöttük pl. a 24 évesnél idősebb írni-olvasni tudó férfiakra kiterjesztett jog (még mindig anyagi helyzethez kötve), és szerepelt egy olyan is, hogy műveltségre, anyagi helyzetre nézve megkülönböztetett választójog, mely lehetőséget adott volna a módosabb, műveltebb rétegnek a többes értékű szavazatra, az un. "átlagnak" (24 évnél idősebb férfiak) az egyes értékűre, és az analfabétáknak az osztott értékűre (10 analfabéta szavazata ért egyet). Végül 1913-ban a Lukács-féle javaslat került törvénybe iktatásra, mely meglehetősen szélesre tárta az addigi keretet (http://1000ev.hu/index.php?a=3¶m=7210). A háború azonban közbeszólt. Utána pedig a forradalmak kora, a román megszállás és végül az országot felosztó 1920-as békeszerződés.
    1925-ben már olyan törvényjavaslatot fogadnak el, amely 30 év feletti nőknek is ad választójogot, de ezt hat elemi elvégzéséhez, állandó lakhelyhez, legalább 10 éves magyar állampolgársághoz, vagy legalább három élő gyermek meglétéhez is köti. Ebben a törvényben külön kitértek még a trianoni határok miatt kétséges helyzetbe kerülőkre is (http://1000ev.hu/index.php?a=3¶m=7637). A szavazások még ebben az időben is a fővárost és a nagyobb városokat kivéve nyíltan zajlottak.
    A második világháborúig aztán az 1938-ban elfogadott választási törvény volt érvényben, mely felemelte a férfiak korhatárát 26-ra, a nőknél pedig maradt a 30. Kitételek voltak továbbá férfiaknál a legalább 10 éves magyar állampolgárságot, a 6 éve ugyanazon a helyen tartózkodást, az írni-olvasni tudást, a hat elemi elvégzését és bizonyos fokú, a kor társadalmi berendezkedésének megfelelő anyagi biztonságot. Megkülönböztették továbbá a listás és egyéni választókerületeket is, utóbbinál a férfiak korhatára is 30 volt. Ebben a törvényben is szerepelt a trianoni határok miatti kérdéses állampolgárság tisztázására irányuló kitétel.
    A második világháború után 1945-ben aztán eljött a "kánaán", kivéve a háború alatti jobboldali kormányok vezetőit és a nácikhoz köthető funkcionáriusokat, valamint a bírósági eljárás alatt lévőket: minden 20. életévét betöltő legalább 10 éve magyar állampolgár részt vehetett a titkos szavazáson. A későbbiek folyamán már 18 volt a korhatár, és kikötés volt, hogy az illető "ne legyen a nép ellensége" (1949). Az ez utáni rendszerben a választók körét lényegesen nem érintő választásjogi módosítások voltak, 1970-ben emelték be az egyéni jelöltállítás lehetőségét, 1983-ban az országos listák bevezetésével szélesedett a választhatók köre, visszahívhatóvá váltak a képviselők, aztán elérkeztünk 1989-hez. Az akkor elfogadott törvény volt érvényben egészen idén január 1-ig, amikor is több változást eszközölt "pártunk és vezérünk", kiterjesztve a választójogot 65 év óta először ismét a választásra jogosultak körét kezdték el babrálni, és a már meghaladott feltételekhez való kötöttséget kezdték el újra zsolozsmázni.
    A fenti kis áttekintésből az átlag embernek az jöhet le, hogy a választójog bármilyen korlátozása mindig újabb feszültségek kialakulásához vezet azáltal, hogy egyes politikai irányzatok pozícióba hozását szolgálja. Demokratikus választójogi törvényünknek igazából egy söralátéten el kellene férnie - már a mi a jogosultak körét illeti. "Minden magyar állampolgár, aki betöltötte 21. életévét, Magyarország mindenkori határain belül lakhellyel rendelkezik, Magyarországon fizet adót, és egyéb járulékokat, nem áll bírósági eljárás alatt, nincs jogerősen elzárva a közügyektől, lakhelye szerinti illetékes választási körzetben szavazásra jogosult." Egyedi esetekre vonatkozó kitételek, mint a rokkantak, betegek, vagy egyéb mozgásukban korlátozottak szavazásának lehetőségeiről határozni kell, de a túlzott liberalizmus ezen a téren sem vezet semmi jóra. El kell fogadni, hogy az országgyűlési választás egy a társadalom szempontjából kiemelkedően fontos aktus. Aki nem érzi ennek a súlyát, az inkább el se menjen.”
  • 27. machers 2012. november 10. 08:08
    „22.Nooormális? 2012.11.10. 00:26
    "Okos dolog ez a regisztráció."
    Végre valaki, aki meg tudja mondani, hogy miért!!!
    Tényleg. Miért is?
    "Ezzel ki lehetne szűrni a szavazatvásárlásokat."
    Hogyan?”
46 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Rába árteréről menekítettek ki erdőmunkásokat

Az emelkedő víz miatt a Rába árterén rekedtek erdőmunkások a Vas megyei Ikervár és Sótony között. Tovább olvasom