Kisalföld logö

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Kialvatlan, fáradt hölgyek

Csupán az utóbbi években kezd a figyelem homlokterébe kerülni, hogy a nõk egyre kevesebb idõt fordítanak pihenésre, alvásra.

Csupán az utóbbi években kezd a figyelem homlokterébe kerülni, hogy a nők egyre kevesebb időt fordítanak pihenésre, alvásra. Sokuk nem veszi figyelembe a figyelmeztető nappali álmosságot, fáradtságot, ingerlékenységet, figyelmetlenséget vagy a változékony hangulatot, pedig mindezek a szervezet energiakészletének kimerülésére utalnak.

A kimerültségért elsősorban a rohanó élettempó, a sok stressz tehető felelőssé, mégsem szabad beletörődni a helyzetbe, hiszen hosszú távon komoly egészségkárosító hatásai lesznek. A kellően jó nappali közérzethez a legtöbb ember számára napi 7–9 óra alvásra van szükség. A Nemzeti Alvás Alapítvány (Amerikai Egyesült Államok) 1998-ban végzett felmérése szerint azonban a dolgozó, 30–60 év közötti nők egy átlagos munkahéten csupán 6 órát és 41 percet tudnak aludni. Egy későbbi, 2002-ben készült felmérésből az is kiderült, hogy a nők lényegesen nehezebben tudnak elaludni és könnyebben fel is ébrednek. A csökkent alvásmennyiség pedig egyértelműen nappali teljesítményzavarokhoz, koncentrációnehézséghez, álmossághoz vezet, fokozhatja a balesetek előfordulásának valószínűségét és testsúlynövekedést is okoz.


CIKLUSONKÉNT VÁLTOZHAT


A nőket különleges biológiai tulajdonságaik is alvászavarra hajlamosítják: ilyen a menstruációs ciklus, a terhesség és a menopauza. Mindez a női nemi hormonok – az ösztrogén és a progeszteron – szintjének változásával függ össze. A menstruációs ciklus alatt hónapról hónapra megismétlődik a fentiekben említett hormonszintek változása. Ennek következtében a menstruációt megelőző napokban a nők mintegy 50%-a(!) panaszkodhat alvásának megromlásáról, ami a hónap végére 2–3 napos komoly alváshiányt jelenthet.


KELLEMETLEN TESTI TÜNETEK


Ehhez kellemetlen testi panaszok (felpuffadás, „vizesedés", mellfeszülés, fejfájás) és pszichés tünetek (hangulatzavar, agresszív megnyilvánulások, indulatkitörések, valamint komoly alvásproblémák, éjszakai izzadás, túl korai megébredés vagy ritkábban lényegesen megnőtt alvásigény) csatlakozhatnak.


MIT LEHET TENNI?


Ha az alvászavar dominál, helyes az alváshigiénés szabályok betartása. Kerülendő a koffein- és alkoholtartalmú italok fogyasztása, a túl késői testedzés, a késői nagy evések, és fontos a pontos napirend betartása is. Amennyiben PMS (premenstruációs szindróma) tünetei jelentkeznek, ennek megoldása komplex feladat, melynek érdekében mindenképpen célszerű pszichiáter szakorvossal konzultálni, mert ebben az esetben csupán hathatósabb segítséggel oldható meg a probléma.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Iszonyatos áron a szegedi építési telkek

Horribilis összegért juthat saját portához az, aki Szegeden szeretne építkezni. Egy ezer… Tovább olvasom