Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 3°C

Ki védi meg a fogyasztót?

Sopron–Győr Horváth Ferenc Uniós csatlakozásunk óta az állam szép lassan kivonul az egyéni fogyasztóvédelemből. Egyre nagyobb a vásárlók felelőssége, akiknek többsége tájékozatlan.
Keveset tudunk
Vásárlói panaszok sokasága bizonyítja, a fogyasztóvédelemben még nem sikerült átállnunk az uniós normákra. Jogszabá-

lyokban igen, de ezekről nem, vagy csak keveset tudnak a vásárlók, és bizonyára a hazai szabályozás is finomításra szorul.
– A fogyasztóvédelem feladatai fokozatosan változtak az elmúlt években – jelentette ki a Kisalföld érdeklődésére Pőczéné Sáhó Márta, a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség igazgatóhelyettese. – Míg korábban az egyéni panaszoknak is helyt adtunk, addig ma már az ilyen sérelmekkel nem mi foglalkozunk érdemben, hanem az úgynevezett békéltető testületek, amelyek a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett mqködnek, Győrben a Szent István úton.
A vásárló – ha például elromlik televíziója, számítógépe vagy leválik cipője sarka – első körben a kereskedőhöz vagy jótállás esetén a szakszervizhez fordulhat panaszával.
Itt kötelesek jegyzőkönyv kíséretében átvenni a hibás árut. Sajnos a jelenleg érvényben lévő kereskedelmi szabályozásból kimaradt, hogy a szerviz vagy a gyártó hány napon belül köteles megjavítani, esetleg kicserélni a hibás terméket. Korábban erre 15 napja volt, 15 és 30 napon belül cserekészüléket volt köteles felajánlani, 30 napon túl pedig új termékhez volt joga a fogyasztónak, vagy az eredeti értéknek megfelelően vásárolhatott más terméket. Ma már nincsenek határidők, a panaszos tehát a békéltető testülethez fordulhat, végső esetben pedig a bírósághoz.
Maradt hatósági jogkörük
A fogyasztóvédelmi felügyelőségeknek azonban maradt hatósági jogkörük. Abban az esetben, ha a fogyasztók széles körét érinti valamilyen jogsértés. Ilyen például, ha kiderül, hogy egy termék veszélyes használójára vagy nem lehet rendeltetésének megfelelően használni. Ilyenkor bevizsgáltatják a termékeket, s kötelezik a gyártót a hiba kijavítására, végső soron pedig kivonhatják a kereskedelmi forgalomból.
A fogyasztók felelőssége
– Az Európai Unióban nagy hangsúlyt fektetnek a fogyasztók felelősségére is – folytatta az igazgatóhelyettes. – Nálunk még egy kicsit felületesen vásárolunk, a többség elsősorban az árat nézi, kevésbé törődik a minőséggel, a szervizháttérrel. Pedig nagyobb odafigyeléssel sok-sok utánjárástól, bosszúságtól kímélhetnénk meg ma-

gunkat.
Ha nem mqködik: Kiszolgáltatott a vásárló, a jelenleg érvényben lévő szabályozásból ugyanis kimaradt, hogy a szerviz vagy a gyártó hány napon belül köteles megjavítani, esetleg kicserélni a hibás terméket.
Fotó: Magasi Dávid
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szász Lula sikerekről és küzdelmekről

Amilyen tehetséges festő és grafikus volt Szász Endre, olyan kiváló marketingszakember és menedzser… Tovább olvasom