Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Kevesebb halott az utakon - Kevesebb az ittasan okozott baleset is

A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy január 1. és november 30. között a hazai közutakon összesen 15.060 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt.

Január 1. és november 30. között eltelt időszakban tovább csökkent a személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma Magyarországon, s kevesebben vesztették életüket közútjainkon, mint tavaly ilyenkor.

A rendőrség által gyűjtött előzetes, azaz a balesetet követő 48 órás helyzetnek megfelelő statisztikai adatok alapján 2010. eddig eltelt tizenegy hónapjában tovább javult a közúti közlekedés biztonsága.

A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy január 1. és november 30. között a hazai közutakon összesen 15.060 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt, azaz 8,8 %-kal kevesebb, mint 2009. azonos időszakában (akkor 16.515 balesetet regisztráltak).

Javuló statisztika jellemzi a 2009 évhez képest az idei évet a halálos, súlyos és könnyű sérüléses balesetek alakulásában egyaránt, melyek mértéke a felsorolás sorrendjének megfelelően 13,9%, 11,9% és 6,9%.

Valamennyi országban a legfontosabb baleseti mutatónak a közúti tragédiák alakulása számít. A baleseti halottak számának visszaszorítása – mint elsődleges célkitűzés - egyetlen modern közlekedésbiztonsági programból sem hiányozhat.

A hazai adatokra tekintettel kedvező hír, hogy a közúti balesetben meghalt személyek számában január óta 10,3%-os csökkenés mutatható ki, hiszen november végéig 670 közúti áldozatot regisztráltak a tavaly tizenegy havi 747-el szemben.

Az áldozatok számának alakulása azt jelzi, hogy idén 77 fővel több emberi életet sikerült megmenteni az előző év azonos időszakához képest. Az eredmény értékét növeli, hogy a 2009. évet – amint arról már korábbi cikkeinkben említést tettünk - a közlekedésbiztonsági krónikák az utóbbi négy évtized legsikeresebb éveként említik.

Az ittasan okozott balesetek statisztikája ugyancsak kedvezően alakult. A 2009. év első tizenegy hónapjához képest idén november végéig több, mint ötödével csökkent a szeszesitaltól befolyásolt állapotban okozott balesetek száma (a 2.122-ről 1 683-ra történő csökkenés mértéke 20,7%).

Az ittasan okozott balesetek aránya az összes személysérüléses közúti baleseten belül 11,7%-ról 11,2%-ra csökkent.

Az adatok ugyanakkor azt is jelzik, hogy még mindig minden kilencedik baleset olyan személy jogsértő magatartására vezethető vissza, aki előzetesen szeszes italt fogyasztott.

A közlekedési balesetek főbb okai az elmúlt időszakban nem változtak.

A balesetek okai között változatlanul első helyen emelhető ki a sebesség nem megfelelő alkalmazása (az abszolút és relatív gyorshajtás az összes baleset 26%-ának volt oka), míg az elsőbbségi szabályok megsértése 24%-ban, a kanyarodási szabályok megszegése pedig 16%-ban áll a balesetek hátterében.

A személysérüléses közúti balesetek 61%-át (9.207 balesetet) személygépkocsi vezetők, 9%-át tehergépkocsi vezetők (1.397 baleset), okozták).

A forgalomban betöltött szerepükhöz képest kimagasló a kerékpárosok részaránya a balesetek okozásában, az általuk okozott 1.761 baleset ugyanis 12%-nak felel meg (ez azt is jelenti, hogy átlagosan minden nyolcadik balesetet kerékpáros okozott).

Elmondható, hogy 10%-ot meghaladó baleseti részesedésük a személygépkocsi vezetőkön kívül kizárólag a kerékpárosoknak van, s a kerékpárosok 2010-ben eddig több balesetet okoztak, mint a motorkerékpárosok, a segédmotor-kerékpárosok és az autóbusz vezetők összesen.

A 2001. és a 2010. év I-XI. havi adatok összehasonlítása

Magyarország hatályos közlekedéspolitikai koncepciója (címe: „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015") időarányos célként fogalmazza meg, hogy a személysérüléses közúti balesetek, valamint a balesetben meghalt személyek számát 2010. végére 30 %-kal csökkenjen.

A 2001. és 2010. I-XI. havi adatok összevetésével megállapítható, hogy:

- a személysérüléses közúti balesetek száma 11,9 %-kal csökkent (17 104-ről 15 060-ra)

- a balesetben meghalt személyek száma 41,4 %-kal csökkent (1 144-ről 670-re).

A fentiek alapján látható, hogy a közúti halálos áldozatok száma vonatkozásában az időarányos helyzet kedvezőbb, mint az a közlekedéspolitikai célkitűzés teljesítéséhez szükséges.

Olvasóink írták

  • 3. Mankapunka 2010. december 10. 11:11
    „És vigyázzatok,mert a Győrben a belvárosban nagyon szivatják az embereket a zsaruk a régi Borával,aminek még RB-s rendszáma van.

    A sofőrnélküli kocsikkal nem foglalkoznak,akik ott állnak a kanyarodó sávban,meg a járdán a vásárnál.

    Nem foglalkoznak a rendőreink semmi szabállyal,átmennek piroson,és azt hiszik meg van oldva,ha kereszteződés közepén csak a villogót bekapcsolják,és utánad erednek.

    Vigyázzon mindeki,megy a prémiumra hajtás,ezt ők úgy tagadják le,mint a fuvarozó vállalatok,hogy nem km-ben fizetik az embereiket,ami tilos lenne.”
  • 2. Mankapunka 2010. december 10. 11:08
    „Múltkor még sok volt az ittas vezető,és azért lobbiznak a minden igazoltatás-szondázás is egyben,

    Ütik egymást a hírek.”
  • 1. imre1964 2010. december 10. 10:13
    „Igazi rend akkor lenne ha a sünök nem a pénzre hajtanának hanem a megelőzésre.
    Sajnos nekik ki van adva hogy büntetni kell mert nem lesz prémium a főnököknek.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magánnyugdíj: levelet küld Selmeczi Gabriella

A magánnyugdíjpénztár-tagoknak több levelet is kiküldenek hogy tájékoztassák őket az állami… Tovább olvasom