Kisalföld logö

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 2°C | 9°C Még több cikk.

Kétszáznyolcvan lóerővel a Ringen

Már az is adrenalinnövelő, ha az újságíró olyan meghívót kap, hogy legyen szíves próbálgatni egy közel 300 lóerős utcai sportkocsit a Hungaroringen. Mondjuk a 280 lóerős Mitsubishi EVO IX-et. Fotós kollégámnak sem kellett sok, így lapunk párosa ott volt a múlt héten Mogyoródon, s egyszer és mindenkorra rögzíthette, van olyan kocsi, amiből tudásának mindössze harminc-negyven százalékát képes kiautózni.
A fék is jól bírta, de minden második sofőr után érdemes volt ellenőrizni. Fotó: Miskolczi Róbert
Az autós újságírók krémje szinte hiánytalanul megjelent azon a múlt heti mogyoródi bemutatón, ahol a Mitsubishi generálimportőre a márka teljes termékpalettája mellett a legszebb gyémántot, az EVO IX-est is a sajtó rendelkezésre bocsátotta a Hungaroringen. A krém viszont késni szokott, nem így a messziről érkezők, akik a tökéletes és kivételezéstől mentes szervezésnek – a műsorvezető Gundel-Takács Gábor volt – köszönhetően a 4-es, 4-es sorszámot kapták. Így nem kellett délutánig várnunk, hogy beleülhessünk a három EVO egyikébe.

Az autókat profik melegítették be néhány körön keresztül, mielőtt a közepesen és teljesen amatőrök – köztük lapunk párosa – a volán mögé ülhettek. A rendezők viszont már a melegítőkörök alatt szívesen láttak bárkit a hátsó üléssoron, beszálltam hát én is, történetesen Vida János (Janika) mögé.
Óriási hiba volt.

Alig volt időm megkapaszkodni, mert a Hungaroringen már több ezer kört teljesítő profi versenyző nagyon belekezdett. Már a célegyenes végén párbeszédet is kezdeményeztem az égiekkel. A következő három-négy kanyarban pedig fizikai ismereteimet írtam gyorsan újra, miszerint miért nem csúsztunk még ki, már régen fel kellett volna borulnunk, mi az, hogy abszolút gyorsulás és lassulás. Mentünk ilyen eszeveszett, autógyilkos három kört, Vida úr szerint olyan 2 perc 20 másodperceseket, ami egy perccel gyengébb, mint amit Michael Schumacher teljesített tavaly jókedvében.

Desszert

Melegítésként vagy levezetőnek sokan kipróbálták a szlalompályát, ahol egy mérges, 150 lóerős Colt és Lancer állta az újságírók nem éppen kíméletes – autóamortizáló – versenyét, személyes párbajait a köridővel. Nekem sokadszorra sem sikerült 22 másodperc alá mennem, míg a profik a szemem láttára mentek 4-5 kört egytized másodpercen belül: 18,5 másodperces időkkel. Csoda, hogy az autók bírták, de bírták.

A kocsi nagyon jól bírta, pedig szerintem végig a határon autóztunk, ám a sofőr megnyugtatott, maximum 80-85 százalékon. Nem nyugodtam meg, kiszállva viszont agyi vérkeringésemnek idő kellett, mire helyreállt, s ugyanez volt igaz felfordult gyomorra.

Mit kezd egy amatőr a 280 lóerős, 5,7 másodperc alatt százas tempóra gyorsuló, négykerék-meghajtású utcai sportkocsival? Nagy élvezettel vezeti, s kiautóz belőle – körülbelül – negyven százalékot. És nem többet, pedig gyakorlatilag minden kanyarban sikít a gumi, az ugyanis nem akkora bravúr, mert az autó nagyon stabil, nyugalmából már-már kizökkenthetetlen. A féktávokon, a kigyorsításokon, az ideális íven sokkal több múlik, azt meg bizony tanulni kell. Nyomni a kanyarban egy jó útfekvésű autónak, azt mindenki tudja – még nekem is ment.

Úgy alakult, hogy a „gyorskörömnél" Vida úr ült mellettem, akit megkértem, hogy akár végig beszélve is terelgessen, segítsen, s úgy-ahogy sikerült is pályán maradni. Óriási élmény volt, kanyarokban sikító gumikkal, még negyven százalékon is.

Mentem két kört a „kis Colttal" is, ami azért mérgesnek számít a maga 150 lóerejével, útfekvése azonban nem hasonlítható össze az EVO-éval. Sok lesz – mondta mindjárt a második kanyarban az instruktorom, mielőtt még bármiféle veszélyt éreztem, és sok is lett, de szerencsére elég széles volt a betoncsík. Erre a két körre fotós kollégám is beült mögém, s kiszálláskor csak annyit jegyzett meg, hogy ő körülbelül így ment az EVO-val. S némi öniróniával hozzátette: már értem, miért ásított a profi autóversenyző, amikor kiszálltam mellőle.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bővül a Sziget 2006-os fellépőinek listája

New York-i art-pop, belga gitárzene, skandináv progresszív metal, gipsy-punk, mali kora-játékos,… Tovább olvasom