Kisalföld logö

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 0°C | 6°C

Készül a Sulinet digitális tudásbázis

A 2004 szeptemberében induló Sulinet Digitális Tudásbázis célja, egy a műveltségi területeket minden közoktatási évfolyamon felölelő elektronikus tananyag-adatbázis és az azt kezelő dinamikusan testre szabható keretrendszer létrehozása lesz.
Ennek alapvető feltétele, hogy a létrehozott adatbázis képezze le az iskola tantervét a különböző műveltségi területeken, és konkrét óravázlatokat, módszertani segédleteket, tananyagokat és elemi tanulási egységeket nyújtson a pedagógusok és a tanulók számára, amelyeket felhasználhatnak a mindennapi tanítás-tanulási folyamatban.
A 2004 szeptemberére elkészülő Tudásbázis összesen 102 évfolyam digitális tananyagát fogja magában foglalni, ezenkívül közel 70 kiegészítő oktatási segédanyagot, adatbázist és gyűjteményt, amelyeket idáig csak CD-n vagy könyvekben lehetett megtalálni. Ezek a tartalmak oktatási célra mindenki számára szabadon és díjmenetesen lesznek elérhetőek.
A rendszer egy elektronikus tananyag-adatbázis és tartalomkezelő eszköz, amely minőségileg új lehetőségeket biztosít interaktív multimédia tartalmak eléréséhez és felhasználásához az iskolai oktatásban. Lehetővé teszi eddig nem létező elektronikus oktatási anyagok elérését és felhasználását a mindennapi oktatásban, illetve egy támogató eszközt biztosít a pedagógusok számára az információ gyűjtő, értékelő és problémamegoldó gondolkodás magasabb szintjeire való felkészítéshez.
A rendszer tervezésekor alapvető cél volt egy minden tekintetben korszerű oktatási tartalomkezelő eszköz létrehozása és a széles körben elterjedt gyakorlati felhasználás megvalósítása. Ennek érdekében pedagógusok, diákok, szakmai szervezetek, tartalomfejlesztők kaptak szerepet az előállítás folyamatában.
Az SDT koncepció alapját a tartalmak legkisebb, önállóan még értelmes elemeire bontása jelenti, amely atomikus elemeket tananyagelemeknek neveztek el. Ezekből a tananyagelemekből állítják össze a tanórákon egy-egy konkrét oktatási feladatot lefedő tananyagelem-halmazokat, a tananyagegységeket. Ennek a megoldásnak köszönhetően a tartalmak dinamikusan, a helyi tanítási-tanulási környezetnek igényeinek, adottságainak megfelelően a pedagógusok által szabadon változtathatókká, szerkeszthetőkké válnak. A konkrét tartalmak (tananyagelemek, tananyagegységek) felhasználhatósági értéke is megnő, mivel több helyen lehet ugyanazokat felhasználni (pl.: egy rézmetszetet megjelenítő kép Buda ostromáról felhasználható történelemben, művészettörténetben, egy irodalmi mű illusztrálásában, stb...).
A létrehozott anyagok a Nat alapján elkészülő kerettantervek követelményeinek megfelelően képezik le a tanterveknek megfelelő törzsanyagokat a pedagógusok és a tanulók részére. A rendszert felépítő elemek a következők:
Újrafelhasználható tananyagelemek, melyek a legkisebb, önállóan létező építőkockák, mindazokkal a kiegészítő információkkal, melyek alkalmassá teszik a felhasználásra, további feldolgozásra. Fajtája szerint lehet egy szövegrész, kép, hang, animáció, szimuláció, filmrészlet, vagy feladat. Újrafelhasználható, mert több tananyag is hivatkozhat rá.
Tematikus tartalmi egységek, az építőkockákból (tananyagelemekből) összeállított tananyagokat reprezentálják, a legmagasabb szintű műveltégi terület, tantárgy, témakörtől a legkisebb foglalkozás vagy téma egységekig. Ezekhez szorosan kapcsolódóan érhetők el a tanárok számára fontos módszertani ajánlások, vagy a tananyag feldolgozására vonatkozó közvetlen információk.
Gyűjtemények, a lexikonszerű felhasználást támogató fogalom-, hang-, kép-, film-, vagy feladattárak.
A pedagógusok a központilag létrehozott törzsanyagokon kívül a már meglévő és esetlegesen, az általuk létrehozott új objektumokból saját tananyagegységeket is készíthetnek, amelyeket a rendszer megjelenítő felületén, vagy abból kinyerve más eszközökkel felhasználhatnak tanóráik megtartásánál.
Az SDT 2004. szeptember elsejétől lesz elérhető a közoktatás szereplőinek a számára, de lényeges kihangsúlyozni, hogy ez a dátum nem jelenti a tananyagfejlesztés végét, hiszen, ez a rendszer nyitott, folyamatosan bővül, egyre több digitális tananyag kerül bele. A lehetőség adott minden pedagógus számára, hogy átalakítsa a tananyagokat saját ízlésének megfelelően, de lehetőség lesz arra is, hogy saját anyagokat töltsön fel, és ezeket megossza tanár kollégáival.
A Tudásbázisba bekerülő anyagok fejlesztőit közbeszerzési eljárás, illetve pályázatok útján választották ki.
Az első pályázat nyertesei már befejezték a tananyagok elkészítését, ezek folyamatosan kerülnek bele a tananyagokat kezelő keretrendszerbe, a második pályázaton támogatást elnyertek már a harmadik részteljesítésüket fejezték be, 2004 májusára az ő tananyagaik és készen lesznek. Az Informatikai és Hírközlési Minisztériummal közösen gondozott harmadik pályázat nyertesei most kezdik a munkát, míg az utolsó, kizárólag pedagógusoknak meghirdetett pályázat előbírálati munkálatai folynak jelenleg.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

NYITÓFELVONULÁS

Tovább olvasom