Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Kérdésessé vált a Sokorópátka-Kajárpéc út megépítése

Győr-moson-Sopron - A kormány szerdai ülésén 13 kiemelt projekttervnek korábban megítélt uniós támogatást vont vissza. A Sokoropátka-Kajárpéc közötti út építése még nem bukott el végleg: két éven belül talán lehet belőle valami.


Mintegy 30 milliárd forint értékű tervezett beruházástól vonta vissza az uniós támogatást a kormány szerdai döntésével, mivel azok, jellemzően a projektgazdák hibájából, nem tudnak az eredeti terveknek megfelelően megvalósulni. Összesen 335 darab különösen fontos, kormánydöntést igénylő úgynevezett kiemelt projekt megvalósítása, illetve előkészítése folyik jelenleg, ezek közül vont most vissza 13-at a kormány, mivel azok jó részét a projektgazdák hónapok alatt sem tudták elindítani, vagy megvalósításuk csak más tartalommal, esetleg az eredeti tervekhez képest jóval drágábban lett volna lehetséges.

A felszabaduló pénz jelentős részét a kormány a munkahelyek megmentésére csoportosítja át, illetve a nemzetközi válság miatt nehéz helyzetbe került vállalkozások megsegítésére használja.

A visszavont projektek közül egyes beruházási tervek nem kerülnek ki végleg a kiemelt projektek közül, megvalósításukra, esetenként más tartalommal, lehetőség lesz a következő két év során. Ilyen a Mágocs-dombóvári összekötő út dombóvári bekötése, a Szekszárd-simontornyai összekötő út, Sokoropátka-Kajárpéc településközi út építése, az elektronikus anyakönyvi ügyintézést érintő fejlesztés, illetve az Interoperabilitás megvalósítása a központi rendszer közreműködésével a KEK KH egyes nyilvántartásai vonatkozásában.

Töröltek

Véglegesen törölték a kiemelt projektek közül a Budai Vár felújítását, amelynél a Budapest I. kerületi Fidesz-vezetésű önkormányzat még tavaly változtatási tilalom elrendelésével akadályozta meg a beruházást. Ebbe a kategóriába tarozik még a Kulturális értékek digitalizálásának szakmai előkészítését, vagy az Integrált foglalkoztatási és szociális szolgáltató rendszer kialakítását érintő fejlesztés, a Monostori Erőd Euroregionális Kulturális és Turisztikai Központ megvalósítása, illetve az Egységes Elektronikus Kulturális Közoktatási és Szakképzési Szolgáltató Felület létrehozása, a 33.sz. főút Hortobágy átkelés szakasz megerősítése és végül a Havanna és Gloriette lakótelepek kötöttpályás közlekedési kapcsolatának kialakítása a 42-es villamos meghosszabbításával.

Egy projekt várhatóan más forrásból valósul meg, ez a Budakalász-Dobogókő-Esztergom összekötő út egy szakaszának felújítása.

Ugrott a Sokoró-Kajárpéc út

A kormány szerdai ülésén 13 kiemelt projekttervnek korábban megítélt uniós támogatását vonta vissza; a hivatalos indoklás szerint azért, mert a projektgazdák nem tudták teljesíteni az eredeti vállalásukat, nem tudták elindítani a tervezett beruházásokat, vagy az eredetileg vállaltnál jóval magasabb áron valósították volna meg azt. A kihúzott tervek között van a Sokoró-Kajárpéc közötti út is, amelynek legfőbb érdeme az volt, hogy a Sokorópátka-Tét közötti közúti távolság 25-ről 7 kilométerre csökkenhetett volna; de nem mellékes tény az sem, hogy a beruházás támogatási igénye 744 millió volt.
 
Összesen 335 különösen fontos, kormánydöntést igénylő „kiemelt projekt" megvalósítása, illetve előkészítése folyik jelenleg Magyarországon: ezek közül vont vissza tegnap tizenhármat a kormány. A tervezett beruházások értéke 30 milliárd forint (lett volna). Röviden érdemes felidézni a 2007 végétől mostanáig érvényes sokorói tervet: 3,5 kilométeren meglévő burkolatot újítottak, illetve szélesítettek volna, további 3,8 kilométeren pedig egy meglévő földúton alakítottak volna ki új nyomvonalat. A Sokorópátka és a kistérségi központ Tét közötti közúti távolság így 25-ről 7 kilométerre csökkent volna.

A rossz hírben annyi jó azért van, hogy a Győr-Moson-Sopron megyei út hivatalosan abba a kalapba került, ahol azok a tervek vannak, „amelyek nem kerülnek ki végleg a kiemelt projektek közül; megvalósításukra, esetenként – más tartalommal – lehetőség lesz a következő két év során". Más kérdés, hogy a két érintett község polgármestere nem túl optimista a tekintetben, hogy ezt az utat valaha még támogatni fogják kormányszinten.
Amikor a hírrel megkerestük Mecséri Lajos sokorópátkai és Laki György kajárpéci polgármestert, egyikük sem lepődött meg különösen, bár mindketten csalódottak voltak. Egymástól függetlenül is azt mondták azonban, hogy az a kritikát, miszerint „a projektgazdák nem tudták teljesíteni eredeti vállalásukat, nem tudták elindítani a tervezett beruházásokat", nem sportszerű felhozni a két településsel szemben. „Tőlünk ugyanis elvette ezt a feladatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., ezért nem tudtunk semmit tenni a megvalósításért."

Az tény, hogy valóban nem történt semmi a megvalósításért, s ennek részben természetvédelmi okai is voltak: az NFI és a környezetvédelem – a polgármesterek emlékei szerint – nem egyszer egymásra mutogatva indokolta a településeknek, hogy miért nem jutnak egyről a kettőre. Laki György úgy fogalmazott: „Nekem az volt az érzésem, mintha az első pillanattól el akarták volna venni a pénzt ettől a fejlesztéstől."

Sudár Ágnes


Balogh József, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnökének közleménye.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fegyveresek hatoltak be egy állami gáztársaság épületébe

Az ukrán nemzetbiztonsági hivatal maszkot és egyenruhát viselő fegyveres emberei hatoltak be a… Tovább olvasom