Kisalföld logö

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 8°C | 11°C Még több cikk.

Káros-e a gázár-támogatás? És Ön szerint?

Magyarország - Hosszú távon a gázár-támogatás, de általában bármilyen jellegű energia támogatása káros – véli a MEPS. Szakemberek szerint a jelenlegi támogatási rendszer a megtakarítás helyett fogyasztásra ösztönöz, a helyzet rövidesen tarthatatlanná válik. S Önök hogyan látják a gázfrontot?


Sem a gáz, sem más energia támogatását nem tartják célravezetőnek a MEPS (Magyarországi EPS Hőszigetelőanyag Gyártók Egyesülete) szakemberei; mivel a jelenlegi rendszer a megtakarítás helyett a fogyasztást ösztönzi, gyakorlatilag konzerválja az amúgy is magas energiafelhasználást.


Illusztrációk a helyes hőszigeteléshez.

Előnyök hat pontban

A szakemberek javaslata szerint elsősorban olyan megoldásokat kell ösztönözni, mely alacsonyabb energiafelhasználást igényel, vagyis az energia-megtakarítást – többek között például a hőszigetelést – kellene támogatni.

Az ezzel kapcsolatos előnyöket a szakemberek hat pontban fogalmazták meg. Lássuk!

1. Folyamatosan csökkenne a támogatottak köre.
2. Csökkenne a hazai energia felhasználás - jelentős előrelépést biztosítva ezzel környezetvédelmi téren.
3. Csökkenne az ország energiaigénye, ezzel együtt pedig energiafüggősége is.
4. A folyamat részben önfinanszírozóvá válna egy idő után, hiszen a megtakarításokból származó CO2 kvóták eladásából újabb források teremthetők.
5. Az ország külkereskedelmi mérlegét javítaná, ha az energiavásárlásra kifizetett összegek inkább hazánkban maradnának.
6. A javaslat megvalósítása nyomán támadó felújítási igények ráadásul újabb beruházásokat teremtenenének, munkát adva ezzel a súlyos recessziót megélő hazai építőiparnak.

"A magyar hőtechnikai előírások Európa egyik legenyhébb szabályozását tartalmazzák"

A jelenleg is élő támogatási rendszer ezzel szemben több problémát is tartalmaz a MEPS: elsősorban panelépületekre koncentrál, így a többi hasonlóan elavult épület korszerűsítése szóba sem kerül, ráadásul a magyar hőtechnikai előírások Európa egyik legenyhébb szabályozását tartalmazzák.

Egy biztos: vitaindítónak megteszi véleményük – szóljanak hozzá kulturáltan!


"Az igazán szegények fával vagy más módon fűtenek"

Lehetséges megtakarítási forrás a gázártámogatások rendszere: a gáz díja a kőolaj árát követi kilenc hónapos késéssel, és mivel az igazán szegények fával vagy más módon fűtenek, ezt a kedvezményt valójában a középréteg kapja. Ha a kőolaj ára tartósan alacsony marad, érdemes megfontolni a rendszer fokozatos eltörlését – vélekedett Adler Judit, a GKI Gazdaságkutató szakértője január végén.  


Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. Korrekt5 2009. március 05. 22:34
    „Nagyon összetett a magyar energia probléma.
    Elsösorban magában hordozza a régi betegségét minden elavúlt hozzá állással együtt.
    Legsürgösebben a nagy gázpazarlást kellene megszüntetni, aztán az egész felszereltséget mérhetövé tenni lakásra kivetitve. Majd nem utólsósorban bizonyitani a szigetelés fontosságát, söt bizonyos formában kötelezni.
    A gáztámogatás egy nagyon primitiv és egy részben szabálytalan az eljárás.
    Mindennek meg van a saját nemzetközi rutinja csak azt otthon (M) nem veszik észre. Ha valaki nem tud megélni a jövödelméböl az X-támogatást kell, hogy kapjon a szociáltól. Igy áttlátható és elfogatható lenne mindenki számára a támogatás bármire kapják.
    De természetesen nem ugy mint magyaroszágon, hogy azok kapnak legtöbb támogatást akiknek nem jár.
    Magyarúl, az egész rendszer rosszúl van felépitve, illetve fel sincs csak tákólva van.
    Bödületen sok pénz folyik el "igy is"”
  • 42. babivali 2009. március 05. 10:06
    „Annak aki minimál béren van annak hasznos a támogatás. Mi nem lakunk nagy házban de ha 250 köbméte gázt fogyasztunk akkor is 34000gt fizetünk mi az a 250km semmi főleg ha kint minusz 20 fok van. Én jelenleg rokkant nyugdijas vagyok és bizony van még egy 10 éves gyermekem akit felszeretnék nevelni és ugyan miből ha még a támogatást is megvonnák, Kisem tudnám fizetni a gázszámlát. Annak aki százezreket keres fekete munkával az nem érdemli meg a támogatást. Jobban utánna kellene nézni ezeknek a dolgoknak..Csak ennyit szerettem volna erről írni. Mindenkinek további nagyon kellemes és szép nAPOT KÍVÁNOK.”
  • 41. roliboy 2009. március 05. 09:12
    „""Igen ám, de a műanyag nyílászáróknál például, ha csak azt nézzük két dolgot elfelejtenek:
    1.) a nyílászáró annyira hermetikusan zár, hogy folyamatosan szellőztetni kell a lakást, ha valaki nem akar megfulladni.
    2.) ha például panelbe helyezik, akkor annyira jól zár, hogy elkezd penészedni a fal. És ez nem új jelenség.""

    Én úgy tudom panelbe inkább párásítani kell mert száraz a levegő.....

    nálam műanyag ablak van, és persze az ablak nyitva van szinte mindig, de csak amiatt hogy különben nagyon meleg lenne.... a fürdőszobában átlag 28 fok van...... NORMÁLIS EZ ???????????????”
  • 40. zotya975 2009. március 05. 08:52
    „Hőszigeteltre cserélem az ablakokat a panelbe, az egy dolog, de attól még nem lesz kevesebb a távhő számlám, mert ugyanannyi melegvizet kapok a radiátorba mint eddíg. Nem tudom lejjebb tekerni a termosztátot, mint egyedi fűtésnél. Vagy tévedek?”
  • 39. Goldmund 2009. március 05. 08:03
    „Nagy-Britanniában pl. nem a gázdíjhoz adnak támogatást, hanem ahhoz, hogy valaki alternatív energiaforások (pl. napelem) beállításával csökkentse a gázfogyasztását, így a fűtésköltségét is. Mindez hosszú távon sokkal inkább megérné, de hát a magyar állam oly gazdag, hogy véletlenül sem ezt a megoldást választja....
    (Vagy a MOL ennyire a zsebében tartja a kormányt?)”
  • 38. zeta62 2009. március 04. 23:42
    „Én csak azt nem értem, hogy miért akadt le mindenki, a cikkíróval az élen a szigetelésnél?
    Egyedül talán Tapmancs vette a bátorságot, és szóba hozta az alternatív rendszerek esetleges támogatását. Nyugatabbra már régen rájöttek arra, hogy a napcellákkal jól lehet spórolni, és támogatják is rendesen.
    Nálunk meg a szélkerekek felállítását is megakadályozza egy-két zöldnek nevezett idióta, mert elhitették, hogy a vándorló madarak nekirepülnek a lapátoknak.
    Azt hiszem akkor a védeni szándékozott madaraknak sokkal több eszük van, mint a "védelmezőiknek", mert a Lajtán túl százával állnak a kerekek, és egynek sem repülnek a madarak...”
  • 37. Zaraki_Kenpachi 2009. március 04. 22:29
    „Nem tudom, de szerintem a támogatás nem a fogyasztás ösztönzését segíti. Az árak emelkednek, a fogyasztás nem változik, a támogatás az alacsony bérűeknek nem egyszer jól jön, és figyelembe kell venni, hogy rengetegen vannak, akiknek a fizetése nem lépi túl még a bűvös bruttó 150 ezer Ft-ot sem. A MEPS-nek az az igénye, hogy a hőszigetelési munkák növekedjenek, és termelődjön az extraprofit. Igen ám, de a műanyag nyílászáróknál például, ha csak azt nézzük két dolgot elfelejtenek:
    1.) a nyílászáró annyira hermetikusan zár, hogy folyamatosan szellőztetni kell a lakást, ha valaki nem akar megfulladni.
    2.) ha például panelbe helyezik, akkor annyira jól zár, hogy elkezd penészedni a fal. És ez nem új jelenség.

    Mindenesetre van pro és kontra is mellette, de szerintem nem fogyasztást ösztönöz”
  • 36. Barna 2009. március 04. 22:06
    „Adler Judit informálódhatna a kijelentése előtt, hogy a minimálbéren tengődő réteg messze a középréteg alatt van, ám rendkivül nagy segitség a számára nyújtott pár ezer Ft gáztámogatás ,hisz bizonyos esetekben bármilyen szegény,muszály a gázt használnia, mégha nagy nagy takarékosság mellett is teszi. Hiszen egy fatüzelés sem olcsó, és ahhoz otthon kell lenni többnyire,külömben kialszika tüz,és a viz melegitésére a villanyboyler sem takarékos,,ott ahol van vezetékes gáz. Elég szomorú,hogy olyan drága a gáz használata, hogy lassan luxus lesz megfizetni,holott még mindig környezetkimélőbb,mint a szén,vagy fatüzelés. Én nagyon bizom abba, hogy ezt belátják az illetékesek, és mérséklik a gázárakat! Ja és az itthon talált brutális mennyiségű gázlelőhelyeket mi magyarok mikor fogjuk élvezni?????”
  • 35. kisföld 2009. március 04. 21:24
    „A MEPS véleményével egyetértek. Ha a pártok nem kreáltak volna politikai ügyet a gázár támogatásból, lehet hogy a passzív ház építése nem vita, hanem gyakorlati valóság lenne! Az 50-60-as korosztály tudja, míg a víz fillérekbe került, nem spóroltunk, még locsoltunk is vele. Aztán az ár emelkedésével folyamatosan leszoktunk a pazarlásról, megtanultuk, hogy az esővizet is lehet hasznosítani. Gondolom így leszünk az energia felhasználással is! Az 1.
    21. véleménnyel egyetértek.”
  • 34. jirzi1 2009. március 04. 20:13
    „Van 1 vicc valahogy így :
    Lemegy az egyszeri ember a pokolba
    Lát 3 hatalmas üstöt amiben emberek főnek
    Az elsőben Amarikaiak ülnek ,10 ördög vigyáz rájuk meg ne szökjenek .A másodikban Oroszok ülnek 30 ördög vigyáz rájuk , a harmadik is tele emberrel de senki nem őrzi.Kérdi az egyszeri :ezeket miért nem őrzi senki .
    ÁÁÁÁ ezek a Magyarok :ha valamelyik kimászna , a többi megirigyelné úgy is visszahúzná.
    Valahogy így .De lehetne a megdöglött a lovam dögöljön meg a szomszédé is.
    Magyarok vagyunk”
  • 33. hidas 2009. március 04. 20:07
    „Igazságos támogatási rendszert még nem találtak ki, és szerintem nincs is. Valakit mindíg sért, hogy őt miért nem és a másikat miért igen! A támogatásra fordított összegeket úgy kellene felhasználni, hogy senki ne szoruljon támogatásra Álom, álom...”
  • 32. Diákcsemege 2009. március 04. 19:36
    „Az helyi villamosszolgáltató által jan. 01-vel bevezetett "elosztási díj" senkinek sem szúrt szemet? Ez ám a pofátlanság:
    Példa: garázs éves áramszámlája eddig 300,-/év, az elosztási díj bevezetését követően kapásból 1.200,-!!/év! ugyanannyi fogyasztás mellet.
    Cseppet pofátlan intézkedés, ugyanis a cég extraprofitja továbbra is biztosított és ki által???!!!!
    A fogyastóvédelem mit szólna a témához és az újságíró Hölgyek / Urak?”
  • 31. kefefejű 2009. március 04. 19:27
    „Viszonylag jó fizetésem van, és egyedülálló vagyok. Adókedvezményt nem kapok semmire, egyéb támogatást sem. Ez így "igazságos"... A minimálbéres vállakozó (aki mellesleg akkora autóval jár mint a megyeháza) támogatást kap még arra is, ha bemutatja a büdös zokniját. Ez így "igazságos".. A T. képviselő urak százezreket vesznek fel érdemi munka, számla és elszámolási kötelezettség nélkül. Ez így "igazságos". Ma már támogatni kell a nagycsaládosokat, a kiscsaládosokat hogy nagyok legyenek, a buzikat, a cigányokat, a szegényeket, a városiakat, a falusiakat, a fiatalokat, az időseket, stb. Csak azt az egyet nem értem, hogy miért mindenki az én általam befizetett adóra pályázik. Az ország majdnem belefullad a szemétbe és a gazba, mi meg munka nélkül adjuk a pénzt a sok semmirekellőnek. A "gazdasági válság" előtt buszok tucatjai hordták a dolgozókat Szlovákiából, és több megyével arrébról az Audiba, a Nokiába és az egyéb gyárakba. Itt Győrben mégis minden reggel kígyózott a sor a Munkanélküli hivatal előtt...”
  • 30. knifemaster 2009. március 04. 18:47
    „A társasház ahol lakom (36 lakás)is megpályázta a panelprogramot,ami a következőt takarná:
    Külső szigetelés
    Lépcsőházi nyílászárók cseréje (18 db ha minden igaz)
    Fűtéskorszerüsítés,fűtőtestek cseréje,mérők szabályzók(?) felszerelése,saját hőközpont.
    Első nekifutásra kb 500.000ft/fő

    Engem nem érint,mert olyan jól megy nekem,hogy bérlő vagyok,igy az önkormányzat fizet.
    Egyébként sokat dobna panelon a szigetelés,ha abból indulok ki milyen volt az élet a műanyag ablak előtt,és után.
    A szar fűtés meg köszönhető azoknak az értelmiségieknek is,(az elavult rendszer mellett)akik saját tulajdonú lakásukban szakszerütlenül cseréltek fűtőtestet,vagy szartak légteleníteni a rendszert.
    Viszont a lakók nemigen tudnak spórólni,mert a fűtést nem ők szabályozzák.”
  • 29. mecsoka 2009. március 04. 18:27
    „Én örülnék a legjobban, ha nem kéne gázártámogatást igénybe vennie a családnak, mert az azt jelenti, hogy többet keresünk, mint most. Igen, kapunk támogatást, de emellett spórolunk is és késő ősszel ill kora tavasszal visszaállunk a fatüzelésre, mert ennyivel is olcsóbb a fűtés. És sajnos még nem sikerült annyit összespórolni, hogy normálisan leszigeteljük a házat. Hitelt meg nem veszünk fel, mert ki tudja mi lesz még itt...”
  • 28. KAP 2009. március 04. 17:38
    „Töröljék el az egész gázártámogatási rendszert. Mi az hogy aki gázzal vagy távhővel fűt az kaphat támogatást, aki szénnel-fával az meg nem. A kenyeret is mindenki ugyannyiért veszi meg a boltban.”
  • 27. pancser 2009. március 04. 17:32
    „A legigazságosabb és legreálisabb, ha senki nem kap semmit, oldja meg mindenki ahogy tudja. Ha megéri szigetelni a házat akkor szigeteljenek. Ez igazságos és nem téritenek el senkit a különböző pályázati pénzek a helyes irányból. Egészen durva dolgok jöhetnek létre támogatásból is, sőt! Panelházról van szó, leszigetelték, egyedileg mérik a hőt. Senki nem fizet ekvesebbet, illetve azok nem akik a lakásban állandó jelleggel tartózkodnak.Viszont van a 60 lakásból 2-3 család akik sokszor nincsenek otthon, ilyenkor a radiátort lezárják, volt olyan, hogy most januárra pár forinttal megúszta dicsekedett nekem, a lakásban 18 fok körül volt mégis. Persze hogy annyi volt, mert alul fölül fűtötték a lakását, a lépcsőházban sem fagyott, meg jobbról is balról is fűtötték a lakásokat. Eddig helyesebb volt, mert az illetők nagyobb részt vállaltak a fűtésből, most a többiek fizetik a lakásuk fűtési költségeit, ezért nem csökkent amott.”
  • 26. jirzi1 2009. március 04. 17:12
    „Én ,mi kapunk támogatást.Azt aláírom hogy a rendszer igazságtalan mert a közösen beszedett adóból nem mindenkit támogatnak .De szerintem ez nem csak a fűtésnél van így ,hanam jó pár képviselőnél akik maguknak szavazzák meg hogy mennyi fizut kapjanak a mi adónkból. Gondolom én jóhiszeműen hogy aki támogatást kap az nem havi több millióból él.(persze biztos vannak pofátlanok)Ezért mielőtt marakodás kezdődik az ő kap én miért nem ,inkább el kéne gondolkoznunk miért tartunk igényt ennyi ingyenélő pofátlan naplopó "szolgáltatására".Ha valakinek lenne 1 kis esze "ott fönn " és valóban megéri már régen a szigeteléssel kellene foglalkozni !Föltéve ha valakinek nem érdeke hogy ebben a "kurva országban"több gáz fogyjon mert akkor több jatt jut neki is.És ez párttól függetlenül csak úgy hogy az embernek kicsit jobb legyen.Lehet ez a szigetelés meló hozna egy kis adó bevételt ,munkahelyeket teremtene,meg ilyesmi mellékes dolgok.Mig a támogatás "csak elutalt pénz bevétel nélkül.”
  • 25. incanto 2009. március 04. 17:11
    „"Panellakó vagyok, várom a javaslatokat hogy spóroljak az energiával.Ami rajtam múlik megteszem."
    Panelban csak közös fellépéssel lehet eredményt elérni, de kedvező lehetőségek vannak. Teljes hőszigetelés, ablakcsere és fűtéskorszerűsítés. A projektre van (volt tavaly, az idén még nem írták ki) 30% állami támogatás, 30% önkormányzati támogatás, a maradék 40% pedig hitelből mehet. A törlesztőrészlet kisebb, mint a megtakarítás. Szóval irány a közös képviselő :)”
  • 24. Judytka 2009. március 04. 17:10
    „A panelprogramnak is része a fűtés korszerűsítés,meg a szigetelés..vagy rosszul tudom?”
43 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vecsésen is öltek a kispesti gyilkosság gyanúsítottai

A román rendőrök fogták el európai elfogatóparancs alapján azt a férfit, akit egy 2008 nyári,… Tovább olvasom