Kisalföld logö

2018. 08. 17. péntek - Jácint 17°C | 28°C Még több cikk.

Karácsonyi mesecsata

Egy klasszikus történet klasszikus rajzolással és színészekkel, vagy egy színes-szagos Disney-mű?

Polár Expressz
Amikor eljön az ideje, hogy a hulló hóesésben az egyik szülő elvigye a gyereket moziba, hogy a másik feldíszíthesse a fát, a mozimogulok nekiállnak pénzt számolni. A szokásos vetélytársak: Disney-Pixar kontra Dreamworks „mesékben" harcol egymással: a Mikulás-hívő kisfiú és a kövér, de szuperhős hihetetlen család. Mi a pénztárnál megvívjuk a magunk csatáját, aztán – mert minden filmre ugyanannyi a belépő – döntünk. Azért hihetetlen, hogy a Hihetetlen családot kétórásra csinálták és azt képzelik, beülünk rá egy hatévessel.

A hihetetlen család
Szóval a mérleg két tányérja: egy klasszikus történet klasszikus rajzolással és extra technikával, valódi színészek játékán alapuló rajztechnológiával – valamint egy James Bond, Indiana Jones és X-Men történetek egyesítésével létrehozott nagy pocakos család harsány színekkel, Disney-hírnévvel, kéthetes bevételi előnnyel, a hivatalos honlapról letölthető önszuperhős fényképekkel, már most megvásárolható könyvvel és filmzenével. Merre billen a mérleg nyelve? Szerintem mind a két cég jól jár.
A filmesek szlogenje, miszerint kutyával és gyerekkel mindenből sikert lehet kovácsolni, illetve a hollywoodi axióma, miszerint a jó történet eladja önmagát, mindkét filmre érvényes. Ezt még fejeljük meg azzal, hogy a kicsiket könnyű megbolondítani pattogatott kukoricához ajándékozott műanyag figurákkal és kész a siker.

Létezik-e a Mikulás?

Polár Expressz
Az álomgyár, a Dreamworks egy kisfiúról készített mesét Tom Hanks ötszörös főszereplésével. A történet szerint a fiú háza előtt vonat fékez, pizsamában pattan fel rá, hogy kiderítse, létezik-e a Mikulás. Ez a szép mese két év alatt készült el, és nem azért, mert minden másodpercét egy 9,3 négyzetméteres helyiségben vették fel, hanem a csúcstechnológia miatt. Hanks mondta is a forgatás végeztével az őt követő színészeknek üzenve: „Az én adataim már számítógépen vannak. Minden egyes mozdulatomat át tudom nyújtani lemezen a következő producernek. Neki csak a csekket kell küldeni." A többi színészt is az úgynevezett Digital Domainből rendelték: ez amolyan modellkatalógus csupa olyan művésszel, aki dolgozott már magán közel kétszáz digitális adatvevővel.

A hihetetlen család
A főbb szerepeket tehát mind egy emberre, Tom Hanksre bízták – szám szerint ötöt és a Polár expresszel elkészülhetett az első digitális animációs film (úgynevezett CGI), ami humán mozdulatokon alapul. Robert Zemeckis mellett ötszáz látványtervező dolgozott azon, hogy Tom Hanksnek mint kalauznak ne legyenek dundik az ujjai. Hanks ugyanis úgy játszotta a szerepeket, hogy a testére 194 műanyag érzékelőlapocskát ragasztottak. 72 kamera kísérte mozgását, és amikor megformálta az adott figurát, a számítógépek digitális bőrt húztak az alakjára a gyűjtött adatok alapján. Mivel egy ujjra csak egy lapocska jutott, kevés volt az információ az animációhoz. „Nemhiába mondják, hogy a kamera kövérít" – viccelt Hanks, amikor meglátta az első verziót a hot-dognyi ujjakkal. De minthogy ez az első animációs film, ami emberi színjátszáson alapul, ilyen hiba ezernyi akadt. Eleinte...

Például ők azért nem kerestek gyerekszereplőt, mert a film elkészítése – pont az effektek miatt – 25 hónapig tartott. És ki nem nő fel ennyi idő alatt? És ki olyan jó színész 11–12 évesen, mint Hanks? Alan Horn stúdióigazgatónak pedig az volt a legnagyobb gondja, hogy elég „édes" legyen a film zenéje, hiszen ha már ennyit fektetett az üzletbe, akkor az (Amerikában) öt nappal előbb bemutatandó riválist, a Pixar A hihetetlen család című moziját le kell győzni. Bevételileg. Mert a Polár expressz úgymond elegáns, nem olyan, mint a Némó volt például az ellenfélnél. Szóval ezt a klasszikus stílt kellett ellenpontozni vonzó muzsikával. Egyébként meg a hollywoodi axióma szerint a történet minden, még jó effektekkel sem lehet megmenteni egy rossz filmet. Vagyis a 150 millió dolláros költségvetésből a Polár expressz esetében egy ötvenes elment csak a vizuális hatásokra és ki tudja mennyi arra a bizonyos zenére. Közben a Pixar folyamatosan gyúrta a sajtót. A reklámkampányban járatos Disney elárasztotta az újságokat háttér-információkkal, hogy mindenki biztos lehessen benne, A hihetetlen család hihetetlen.

Mr. Irdatlan visszatér

A hihetetlen család
Itt van mindjárt a film rendezője, Brad Bird, akiről most már tudjuk, hogy 11 évesen A4-es papírokon kezdett animációs filmet készíteni egy szál grafitceruzával. Két év alatt összehozott alkotásával 14 évesen állást kapott a Disneynél. Az ő álomtörténete Bob Paarról szól, egy békés kertvárosban éldegélő családapáról és két gyerkőcéről, akit nyugdíjba vonulása előtt Mr. Irdatlannak hívtak és akinek neje szintén sikeres szuperhős volt. Arról álmodoznak, hogy visszatérnek a szakmába. A történet ismerős, mintha láttuk volna már – filmen, és az volt a címe: Kémkölykök. Folytatásos siker, amiről most mese formájában húzzák le a sokadik bőrt. (Más kritikusok szerint a Watchmen és A fantasztikus négyes című képregények elegye a mozi – ezt én nem tudhatom, mert nálunk nincs akkora cartoonkultusz.)
Polár expressz
Bemutató: december 9.
Forgatás: Visual Effects stúdiókban
Előállítási költség: 31 milliárd forint
Kategória: animációs fantáziafilm Rendező: Robert Zemeckis
Forgatókönyvíró: Robert Zemeckis, William Broyles Jr.
Eredeti történet: Chirs Van Allsburg
Producer: Chris Van Allsburg, Steve Starkey, Tom Hanks
Extra: Tom Hanks négy főszereplőt játszik a filmben: a fiút, a Mikulást, az ellenőrt és egy hobót.
De ez bizonyára azért van, mert a Pixarnál mindenki tudja, hogy minél közelebb mész a valósághoz, annál könnyebben belebuksz. A sok fantáziatörténet pedig egy idő után mind hasonló lesz. Lenne. Mert Bradnek van egy trükkje: ő olyan világot teremt, amiről a közönség tudja, hogy nem létezik, de kész hinni benne, ha tökéletesen működik. Hogyan hozták ezt a világot létre? Először a forgatókönyv alapján storyboardot rajzolnak, ez alapján egy lebutított animációs hoznak létre. A művészeti részlegeknél illusztrálniuk kell minden egyes figurát a legapróbb részletekig, az őket körülvevő világot úgyszintén, valamint meg kell rajzolniuk az összes virtuális díszletet, kelléket, épületet, felületet és színt.

12 éven aluliaknak csak szülői felügyelettel...

Ha a film látványvilága kialakult és elkészültek az alapok, jöhetnek a színészek és a hangfelvételek – egyrészt ez kelti majd igazán életre a figurákat, másrészt mindez fontos kiindulási pontja a későbbi kreatív munkának. Ha eddig eljutott a csapat, jöhet a kétdimenziós rajzok háromdimenzióssá tételének procedúrája. Első lépésben a figurák modellezett adatait beviszik a számítógépbe, majd a tervezők kidolgozzák a figurákat és a kameramozgásokat. Ezt követi az animációs munka, a történet megrajzolása mozdulatról mozdulatra, jelenetről jelenetre. Ezután már csak az apró szépítgetések és a digitális világítás marad, végül vágás, zenefelvétel, hangutómunka. A lényeg, hogy nem mennek véletlenre: a Pixar öt filmjéből négy már szerepel minden idők kétszáz legjobb produkciója között, átlagos

A hihetetlen család
Bemutató: november 25.
Kategória: Komputeranimációs vígjáték
Rendező: Brad Bird
Forgatókönyvíró: Brad Bird
Eredeti történet: Brad Bird
Producer: John Lasseter
Extra: a Pixar nyitóeredménye 70,25 millió dollárral a legutóbbi sikert, a Némó nyomábant is túlszárnyalta.

bevételük világszerte félmilliárd dollár fölött jár. Ők azt mondják, a siker receptjének titka a kreatív környezet, hogy a csapatot folyamatosan új kihívások elé állítják: kitalálnak új lényeket, új karaktereket. Lehet, hogy kicsit túl is dolgozták magukat: mintegy hatszázzal több snitt látható benne, és közel háromszor annyi helyszínen játszódik, mint eddig bármelyik Pixar-produkció, a stúdió eddigi filmjeihez képest sötétebbek, markánsabbak az árnyékok (a szokásos mesés könnyedség helyén az utóbbi idők akciófilmjei és thrillerjei fényhatásai állnak), és ez az első Pixar-film, amelyet szülői felügyelettel ajánlatos megtekinteni.

Summa summarum, nekik a mozis főszezon bevétele a fontos, nekünk az, hogy jól szórakozzunk. Persze csak gyerek- és karácsonyszempontból vagyok ilyen elítélő A hihetetlen családdal szemben, hiszen ilyenkor már csak nosztalgiázva is az ember tényleg Mikulásra, Télapóra, Hóesésre, Csodára vágyik, arra, hogy elvarázsolják. Erre jó a Polár expressz, mert gyerekbarátabb a hangvétele, kedvezőbb a hosszúsága. Ugyanakkor nem titok, hogy a CGI-technikába már jó néhány mozinak beletörött a bicskája. A kritikusok a Pixar-minőségért lelkesednek és élettelennek találják a Polár expressz szereplőit. Szóval mi dönt? A történet? A nevetés? Vagy az, hogy meleg a kukorica?

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ünnepi szokások és játékok

Tovább olvasom