Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 2°C

Jön a hallgatói szerződés: Ha külföldre mész dolgozni, fizess!

A Népszabadság birtokába került előterjesztés szerint az állam már ez év szeptemberétől bevezetné az úgynevezett hallgatói szerződést.
Már szeptembertől bevezetnék a hallgatói szerződést
A Népszabadság birtokába került előterjesztés szerint az állam már ez év szeptemberétől bevezetné az úgynevezett hallgatói szerződést. Az eddigi hallgatói jogviszony a tanuló és az intézmény között jött létre, e mellé társulna az új szerződés, amely a hallgató és az állam viszonyát szabályozza a képzési költségek viselésére vonatkozóan.

A napilap szerdai számában megjelent írás szerint az előterjesztés közvetlen célja, hogy az állami ösztöndíjjal, illetve részösztöndíjjal tanulók a törvényben szabályozott támogatási idő másfélszeresén belül diplomát szerezzenek. Ha valaki ezen időszakon belül erre nem képes, vissza kell fizetnie a képzési díjat.

 
Harmincezren tanulhatnak ingyen

Csupán harmincezer diákot vehetnek fel a felsőoktatási intézmények ingyenes képzésre idén ősszel, ugyanakkor további tizenötezer fiatal tanulmányi költségeinek felét állja az állam - derül ki a Magyar Nemzet birtokába került, decemberi keltezésű rendelettervezetből.

A napilap szerdai száma ismerteti, hogy a dokumentum szerint a gazdaságtudományi területen közel hatvan, a műszaki területen negyven, az orvosi képzéseken harminc százalékkal csökken majd az ingyenes képzésre felvehető hallgatók száma. A hiányterületeknek számító műszaki, természettudományi és informatikai képzéseken ugyanakkor részösztöndíjas helyekkel enyhítik a csökkentést.
    
A kormány szerdán tárgyalja az erről szóló tervezetet, és azt is, amely a diákhitelrendszer kibővítését célozza - ismerteti a Magyar Nemzet.



Az előterjesztés célja az is, hogy a hallgatók a diploma megszerzése után Magyarországon helyezkedjenek el. Ez a jogviszonyuk ugyanakkor legalább annyi ideig tartson, hogy minden, diákként rájuk költött százezer forint egy hónapnak feleljen meg. Ellenkező esetben vissza kell téríteni a képzés költségének a jegybanki alapkamat három százalékával növelt összegét. Azaz, ha valakinek a képzési költsége négymillió forint volt, akkor 40 hónapig kell Magyarországon dolgoznia.

A kormányrendelet tervezete szerint a diploma megszerzése után évente elszámoltatnák az egykori hallgatót azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon végzett-e munkát, vagy külföldön - ismerteti a Népszabadság.

Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. motor_donci 2012. január 20. 15:11
    „Miért eppen csak a diplomasok nem mehetnek ki külfödre? Teljesen egytetertek a korabban hozzaszoloval, miszerint minden szakmunkast is itthon kellene marasztlni, mondjuk minimum 1 evre. Ha mar, akkor.
    En diplomas epiteszkent kimentem, es masnak is azt ajanlom.
    Es pontosan azok az emberek kerik szamon rajtam, hogy az ö adojukon tanultam, miert nem itthon dolgozom, akiket tudvan tudom, hogy feketen dolgoznak, vagy csak felig vannak bejelentve.
    Miert kellene otthon maradnom, es munkanelkülikent tengödnöm, ha idekinnt munkat kapok, BEJELENTENEK teljes berre, es adozom. EBBÖL az adóbol epülnek aztan a hidak, korhazak, ovodak, stb.
    Az unios penzek az unioban dolgozo emberek adojabol van. Ugyhogy mint külföldön elö diplomas, aki raadasul a szakmajaban dolgozik, es nem utcaseprö, egyaltalan nem erzem azt, hogy cserben hagytam volna az allamot, es rossz hazafi lennek.
    Pontosan azert mentem külföldre, mert csak igy tudtam tiltakozni az ellen, hogy az epitoiparban semmi lehetösegem nincs a rendes bejelentett allasra.
    Magahoz a jogszabalyhoz is hozzaszolnek. Mikortol vezetik be? Meddig visszamenölegesen? Erröl senki nem beszel, pedig mostanaban szokas mindent felrugva visszamenölegesen bevezetni jogszabalyokat.
    Ha valaki 2-3-4 eve elkezdte tanulmanyait, es mindezt költsegteritesesen, az akkori feltetelek szerint ugy latta, hogy megeri belevagni, az most a tanulmanya közepen ra lesz kenyszeritve, hogy alairja a szerzödest, vagy mehet költsegteritesre? LEHET HOGY EL SE KEZDTE VOLNA!!!!! Ment volna peknek, festönek, kömüvesnek inkabb, aztan 20 evesen lelepett volna külfödre.
    Meg az is lehet, hogy tölem is visszakövetelik, pedig mar 4 eve vegeztem...Vagy arra köteleznek, hogy a maradek 16 evböl 10 evet Magyarorszagon töltsek.”
  • 42. rommel 2012. január 05. 21:34
    „NAGYON HELYES !!!
    AZ ÁLLAMI PÉNZT VALAHOGY MEG KELL HÁLÁLNI !!!
    NEKEM SINCS KEDVEM ADÓZNI HELYETTÜK !!!”
  • 41. pancser 2012. január 05. 14:39
    „Egyáltalán nem lehet egyetérteni az intézkedéssel, ez amolyan posztrákosista elképzelés már megint, mondhatnám Ceausecu ideológiáját is, bár nem csodálkozom, Orbántól minden kitelik. Ellenkezik ez a rendelkezés az Unió szabad munkavállalás elvével. Ezen kívül diszkriminatív is, a középiskolák szakmunkásképzés, az általános iskolák az óvodák költségeit miért nem fizetteti vissza Népünk Bölcs Vezére és Géniusza?”
  • 40. öröksoproni 2012. január 05. 10:50
    „Egyetértenék a döntéssel én is, ha biztosítana is az állam olyan munkahelyet, ahol annyit tud keresni, amiből megél a végzett delikvens. Amíg az orvosokat a hálapénz felé ösztökélik, mert belekalkulálják a jövedelmükbe, addig mégis miért maradjon itt?
    Munkáltatóként én is elvárnám, hogy akit én kitanítok, a gyakorlati idejét nálam tölti, az legalább másfél évet dolgozzon nálam. Persze nem jó magyar módjára, hogy csak a mínuszt termeli, és pont annyit dolgozzon, hogy a fizetése épphogy meglegyen. Akkor inkább menjen, amerre lát, de a belé fektetett összeget fizesse vissza.”
  • 39. pubigyereide 2012. január 05. 00:53
    „8. amalfi

    HA könnyű lesz, mert még EU-tagok leszünk.

    Irány Ausztrália! Az legalább jó messze van, nem gondol az ember a "haza"térésre.”
  • 38. Cloeon_dipterum 2012. január 04. 23:19
    „37. MSangel 2012.01.04. 22:36
    Képzeld magad egy munkáltató helyébe.
    Ha fizetsz 10-20 millió forintot egy egybernek, hogy tanulja ki a szakmát, amit majd nálad hasznosít, örvendeznél ha a tanítás végeztével elmenne másnak hasznot hajtani és nem térülne meg a befektetésed.

    Hallgatóként mondom, hogy teljesen jogos, hogy az állam pénzén tanulva az illető később az államban dolgozzon. Van lehetőség kikerülni, saját pénzen tanulni és utána külföldre menni. Nincs korlátozva a szabadságod. Gondolom, eddig világos.
    Több ország már nem is indít bizonyos szakképzéseket, mert kizárólag arra támaszkodik, hogy a kiválóan képzett magyar munkaerőt felvegye. Ez bizonyosan nem éri meg Magyarországnak. A döntés helyes!”
  • 37. MSangel 2012. január 04. 22:36
    „Oké maradunk, csak biztosítsanak munkalehetőséget, fizetést stb. Itthon a diplomának nincs értéke. A mostani helyzetben nagyon sokan kimennének és ki is mennek dolgozni, és nagyon is jól teszik. Azért mert itthon mérnöknek hívnának biztos nem maradnék! Mlunkahelyeket mégis ki fog teremteni?Azzal foglalkozzanak. Már a szabadságot is korlátozni akarják,mégis mit képzelnek?!”
  • 36. Tonxy 2012. január 04. 20:52
    „13: Egyszerűen az apeh vagy akárhogy hivják őket, szépen ráterheli a költségeket a szülök testvérek ingatlanjaira. Oszt ennyi.”
  • 35. tittina 2012. január 04. 20:20
    „1. Teljesen igazad van!
    9. Nincs igazad! A szakmunkás a tanulmányi évei alatt termel, dolgozik...stb, hasznos munkát végez az úgynevezettt szakmai gyakorlaton!
    Amúgy jobban meg kéne fizetni a diplomásokat, és nem lenne gond, mert sokat tanultak. De ennyi erővel a szakmai munkát is jobban meg kéne fizetni, hiszen a jó szakember is tanult, és folyamatosan ő is képzi magát, hiszen nem ragadhatunk le pl. 20 évvel ezelőtt, amikor én is végezetem. azóta én is képeztem magam, mégis a legtöbb helyen a szakmunkások is 20-30 év után is minimálbért kapnak! Hogy is van ez? Sokmindenben rendet kéne tenni....!”
  • 34. matthiask 2012. január 04. 20:01
    „@32
    Szerintem nem érdemes összehasonlítani a 90 előtti helyzetben munkát szerzett, külföldre ment, stb. embereket a most ugyanolyan helyzetbe kerülőkkel. Két teljesen más világ.
    Nekem is van ismerősöm az építőiparban, aki mérnökként nagyon jól meg tud élni. Azt is hozzá kell tenni azonban, hogy mindannyian ismerős által kerültek oda, ahova, másképp nehezen megy. Nem lehetetlen, de szinte már az.
    Mit várjunk, ha a szakom fő tárgyát oktató tanár az első gyakorlati órán azt mondta, hogy "a mai világban akinek nincs ismerőse, ne számítson sok jóra" (lehetséges, hogy nem pontosan idézek, de a lényege ez volt).

    A témához is hozzászólva, nem vagyok ellene a tandíjnak, legutóbb, mikor népsavazás volt, mellette szavaztam. Ésszerű keretek között megvalósítva életképes rendszer lehetne, persze az alapoktól felépítve. Tehát pl. piaci igény alapján képezzenek embereket, ne állami megrendelés alapján és ilyen "apróságok".
    A jelenlegi állapotában nem jósolok nagy jövőt ennek a törvénynek, előbb lesz itt polgárháború, mint fizetnie kelljen az első hallgatónak. :]”
  • 33. pancser 2012. január 04. 19:17
    „A diplomásokra van kihegyezve a külföldre menés, de mi mosonmagyaróváriak tudjuk, hogy mindannyiunknak megszámolni is sok ismerőse van kinn Ausztriaában, aki a szakmunkás papírjait itt szerezte közpénzen. Szóval át kéne ezt megint gondolni, mert joggal mondja az orvos, és az a hidegburkoló, kőműves vagy belsőépítész stb.nem számít?”
  • 32. Hyppolit 2012. január 04. 19:05
    „matthiask! Alapvetően teljesen egyet értek veled. Nyilván mindenki magából indul ki, én is csak a közvetlen környezetemről tudok némileg általánosítani. Márpedig a baráti körömben a diplomások között (orvos, tanár, mérnök, jogász, stb.) aki akart, mindenki komoly szakmai sikereket ért el, de sok olyan más területű mester is, mint pl. keramikus, fodrász, pék, garfikus, sportoló, stb is. Többen voltak, akik külföldre mentek "szerencsét próbálni", de szinte mindegyik a saját területén itt eléggé "mégfussa", vagy annyi szintű sem volt. Így lett sportólóból irodista, grafikusból munkanélküli, műszakiból soför és még sorolhatnám, bár valóban így is jól élnek. Csak egy régi példa: Barta az LGT gitárosa, hazánk egyik legjobb gitárosa volt. Amerikában meg akarta váltani a világot, és ott rá kellett jönnie, hogy egy átlag utcazenész is lehet jobb nála. Tudomásom szerint végül lepedőkkel és fehérneműkkel üzletelt, majd máig nem tisztázott körülmények között lelőtték. Maradjunk abban, akiben van kurázsi, szakmai felkészültség, és kiállás, az a saját területén itt is lehet "király" még manapság is. Pl. egy Rubiknak nem kellet Amerikába menni, egy Jedliknek sem, de egy Verebesnek, illetve akár Kocsis Zoltánnak sem. Ezek az értékes emberek pedig maradnak is, aki pedig a saját szintjén (akár egy pékmester!) nem tett le semmit az "asztalra" azokat én nem sajnálom...”
  • 31. matthiask 2012. január 04. 18:58
    „Még nem nyilvános, de egy új hivatallal:
    ANERDDFH (A Nemzeti Együttműködés Rendszeréből Disszidált Diplomások Felkutató Hivatala)
    Szintén nem nyilvános:
    A hivatal vezetője Hoffmann Rózsa lesz, személyesen fog utánajárni minden egyes esetnek.
    Popsit be, szárnyakat ki, menekülés. :]”
  • 30. duc_de_Orbieu 2012. január 04. 18:40
    „Tényleg és hogyan gondolják ellenőrizni mindezt?”
  • 29. pancser 2012. január 04. 18:33
    „Ezzel sem tudják megakadályozni az agyelszívást, akkorák a jövedelmi különbségek. Egyáltalán hogyan hajtja be a költségeket az állam?”
  • 28. mmovar 2012. január 04. 17:47
    „problémám akadt a magyar nyelv ragozásával, természetesen hazudik (hazudok helyett) :) nem vagyok politikus :)”
  • 27. mmovar 2012. január 04. 17:42
    „Kicsit más irányból megközelítve a dolgokat:
    1. Az államnak nincs pénze, az adófizető állampolgároknak és cégeknek van pénze.
    2. Olyan hogy államilag finanszírozott képzés nem létezik. Olyan van, hogy az adófizető magyar állampolgárok és munkahelyeik által befizetett adókból (amely arányaiban az egyik legmagasabb az EU-ban) finanszírozott hazai felsőoktatás.
    3. Az adófizető szülők úgyszólván már egyszer(-kétszer) "kifizették" saját gyermekük képzését mire az utód 18 éves lesz.
    4. Az hogy az ország éppen aktuális vezetése (politikai hovatartozástól függetlenül) alkalmatlan az adóforintokkal történő felelős gazdálkodásra (magyarul csal-lop-hazudok), illetve hogy ebben az országban olyan az adófizetési morál amilyen, az ellen kellene tenni, nem pedig a tisztességes emberekkel újra megfizettetni saját gyermekeik oktatását.
    5. Ha minden normálisan működne ebben az országban, magyarul az ország vezetése nem lopná el a forintokat, az adózási morál nem olyan lenne amilyen, akkor kérem egy olyan országban élnénk, ahonnét nem elmenekülni akarnának a fiatalok, hanem a jóléttől és biztos munkahelyektől egy új vasfüggönyt kellene felhúznunk, kivédendő az országba betelepülni szándékozók rohamát :D
    6. viccországban élünk... és ez már nem annyira vicces.”
  • 26. Dwatson 2012. január 04. 17:21
    „Na és mi van akkor ha a diplomás néhány év alatt anyagi biztonságot szerezve magának külföldön,nagy szakmai gyakorlattal haza jön,mert ő mindig is itt szeretett volna élni,de nem volt lehetősége rá itthon? Akkor kamatostól vissza kérheti azt amit kifizettettek vele a távozásakor?Mert ugye ez így lenne igazságos,ha már itthon dolgozik.”
  • 25. orchis 2012. január 04. 17:13
    „Egy szerződésnek tartalmaznia kell mindkét szerződő fél jogait és kötelességeit. Az nem rendjén való, hogy csak az egyik félnek vannak kötelezettségei. A cél ugyanis a tanulással az, hogy valaki a képzettségénak (és ezzel tk. összhangban) a képességeinek megfelelő munkát tudjon végezni. Tehát az állam kötelezze magát, hogy biztosít megfelelő munkahelyet, megfelelő fizetésért. Nem minimálbérért. Diplomás munka minimum 200ezer bruttó, orvos, tanár min 300000. Ha ezt nem tudja biztosítani, akkor nem várhatja el, hogy az, aki 3-6 évet lehúzott az iskolapadban, itthon maradjon annyiért, ami közröhej tárgya (ha persze egyáltalán kap végzettségének megfelelő munkát)”
  • 24. szabo1936 2012. január 04. 15:36
    „Ezt a ciket amikor olvasom egy erdekes dolog jutot az eszemben.
    Amikor a Del-Koreai dictator General Park Chanf He presidet Johnson meghivasara eloszor Amerikaban erkezet a tarfyalasok vegen az Amerikai elnok megkerdezte a tabornokot,hogy milyen segitseget szeretne Amerikatol ara gondolva,hogy menyi penzt szeretne kerni.Nagy meglepetes erte mert Geneal Park Chang He azt kerte tole,hogy csak egy kivansaga van az pedig az,hogy az Amerikai egyetemeken tanulo Del-Koreai diakoknak az egyetem elvegzese utan ne agyanak letelepepedesi vizumot Amerikaban mert azokra a tanult emberekre Koreanak nagyob szuksege van mint Amerikanak.Aki ismeri a jelenlegi Del-Koreat az lathasa,hogy neki menyire igaza volt.”
43 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy óráig élt a a kaszinókban dohányzást engedő kitétel

December 30-án javasolták a képviselőknek, hogy a kaszinókban a jövőben dohányzóhely kijelölése nélkül is lehessen dohányozni. Egy másik törvény pedig január elsejével kiiktatta ezt a lehetőséget. Tovább olvasom