Kisalföld logö

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 31°C Még több cikk.

Italmustra: borban az igazság

Visszaszorulóban a rossz minőségű, kannás borok. Évente összesen körübelül 34 liter bort iszunk.

A kereskedelem borkínálata elsősorban még mindig a hazai borokra alapozódik. Ezt támasztják alá a GfK Hungária legfrissebb piackutatási adatai is, amelyek szerint a boltok polcain kínált termékek többsége hazai, annak ellenére, hogy bár a tavalyi év első félévében az importtermékek aránya még csupán 1 százalék volt, 2005 első félévében – az EU-csatlakozást követő első, 2004 első félévével összehasonlítható teljes időszakban – ez az arány már elérte a 7 százalékot.
A Magyar Szőlő- és Borkultúra Közhasznú Társaság ügyvezető igazgatója, Zilai Zoltán szerint az import növekszik, és ezzel a jövőben továbbra is számolni kell.  Ezért a hazai szakma további feladata a jó bormarketing.

Borárak az üzletekben - Kattintson a képre!
Elkezdődött a minőségi váltás a magyarországi borfogyasztásban
 
A GfK felmérése szerint még mindig kevés és rossz minőségű bort iszunk, ha lassan is, de elindult a minőségi váltás a magyarországi borfogyasztásban, ugyanis valamivel többet költünk egy liter borra, mint a tavalyi év hasonló időszakában.  Az első féléves adatok azt mutatják, hogy a magyar háztartások által elfogyasztott bor mennyisége a 2004. első féléves adatokkal összevetve stabilnak mondható. Míg a vásárlók száma nőtt, addig az általuk vásárolt mennyiség csökkent. Azaz a belföldi borfogyasztás az utóbbi években kialakult szinten mozog. Zilai szerint:  30–34 liter évente egy főre vetítve. A borokat kínáló értékesítési csatornák közül a vásárlók – mindkét vizsgált időszakban – a diszkontokat részesítették előnyben. A ranglistán második helyen alig két százalékponttal lemaradva a hipermarketek állnak, idei közel 26 százalékos piacrésszel.
Az egyes kiszereléstípusokat figyelembe véve is megállapítható, hogy egyfajta minőségi váltás indult el: a kannás borok teret veszíteni látszanak.

Mit keresnek a borfogyasztók?

Általános (standard) időszakban Zelles Tibor, a győri Tesco hipermarket igazgatója szerint, általában az alacsony és közép árfekvésű – 500–1000 forintig terjedő árú – borokat keresik a vásárlók. Karácsonyi időszak tájékán azonban eltolódik a kereslet a minőségű borok felé. Főleg az akciós, 20–30 százalékkal olcsóbban kapható tokaji borok a keresettek, de a minőségi saját magyar márkás termékek is népszerűek. Nagyon fogynak az egri, a soproni és villányi borok. A borválaszték 80 százaléka hazai termék.
– Mi, magyarok vörösborfogyasztók vagyunk – fogalmaz Zelles Tibor. – Erre az ünnepi időszakra pedig a nehéz étkek fogyasztása miatt is inkább a vörösbor fogy. Fehérborból most leginkább az ajándékra szánt desszertborok mennek, majd közvetlenül karácsony előtt a halakhoz a fehér, vagy a rozé borokat keresik a vásárlók.  

A palackok legnagyobb részét a hipermarketekben adják el

Évről évre bővül a kínálat, ami az importborok megjelenésének köszönhető, de a hazai borszakma kínálata is gyarapszik. Mindig újabb és újabb termelők jelennek meg, új borokkal. Miután a felmérések  szerint a palackok legnagyobb részét a hipermarketek a nem különösebben tájékozott fogyasztóknak adják el, ők elsősorban az aranyos külső és a vonzó ár felé orientálódnak, és hisznek a „magasabb ár – jobb termék" analógiában. Sok vásárló spontánul vásárol. Nekik az akciós ár vagy éppen egy jól kivitelezett csomagolás, szép címke a motiváló erő. A tetszetős címke önmagában azonban kevés: az csak egyszer adja el a palackot. Fontos, hogy a fogyasztó hogyan ítéli meg a bort kívülről, hiszen nemigen számíthat a nagy forgalomban, ezekben a nagyáruházakban szakszerű tanácsadásra. A bor így külső segítség nélkül magára marad a polcon, és önmagában kell meggyőznie a vásárlót. A tájékozott borfogyasztók, akik tudják, mit akarnak vásárolni, akik a minőséget keresik, számukra küllemnek kevésbé van jelentősége. Ők az értéket és az összhangot várják el.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

SMS 12.21.

Tovább olvasom