Kisalföld logö

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

Iskolakezdés egészségesen – befejezés betegen?

Iskolába csak olyan gyerekek léphetnek az óvodából, akik fizikailag és pszichésen alkalmasak a terhelések elviselésére. Ennek ellenére fölmérések szerint az óvodában még egészséges gyerekek közül sokan nemsokára egészségügyi problémákkal fognak küzdeni. Különösen nagy a mozgásszervi, illetve szemészeti megbetegedésekkel küzdők aránya. Az első két évben az is eldől: önbizalommal teli, vidám gyermek lesz-e a később az iskolakezdőből.
Illusztráció: Gyenes Kálmán
Az általános iskolába kerülő hat-hét éves kisgyermekek kivétel nélkül megfelelő fizikai és pszichés állapotban kezdik el tanulmányaikat, alkalmasak a megterhelésre, „iskolaérettek". Ezt pontosan tudni lehet, hiszen az óvodában a szakemberek átfogó vizsgálatot végeznek egészségi állapotukkal kapcsolatban, s akinél ez nem megfelelő, iskolába sem kerülhet a következő évben – mondja dr. Rósa Ágnes házi gyermekorvos, szakfőorvos. A jó egészségi állapot azonban néhány éven belül sokak esetében nagymértékben romlik.

Lássuk először a testi megbetegedéseket! Egy budapesti felmérés szerint az általános iskola befejezésére a gyermekek 25 százalékának vannak egészségügyi problémái; ezek 37 százaléka mozgásszervi (gerincferdülés, lúdtalp, hanyag testtartás), 18 százaléka szemészeti jellegű – holott az első osztályban még a százalékos arány nagyon alacsony. A szűkös anyagi lehetőségek következményeként számos iskolában nem megfelelőek a székek, asztalok – például nincs kitámasztva a gyermek dereka, nem tud hátradőlni, nem ér le a lába, az asztal túl magas, és így tovább. Az is sokszor előfordul: az első padokban ülők túl közel foglalnak helyet a táblához, a hátul ülők pedig túl távol.

A mozgásszervi betegséggel küzdők számának évfolyamról évfolyamra való növekedéséhez az is hozzájárul, hogy minimális a testnevelésórák száma. Az óraszám növelése önmagában nem oldaná meg a gondokat, mert sok iskolában nincs megfelelő tornaterem, az órákat nem lehetne hol megtartani. Jóllehet a séta is sokkal jobb a semminél, ám vannak meghatározott, mozgásszervi gondok kivédésére alkalmas mozgássorok, melyek csak megfelelő, jól fölszerelt tornateremben végezhetők el. Nem csoda, hogy gerincproblémás gyermekek minden osztályban akadnak, túlsúlyosak szintén – a lúdtalpasak aránya pedig egyes esetekben a 40 százalékot is elérheti. Ez utóbbiból aztán későbbi életkorokban súlyos ortopédiai betegségek keletkezhetnek. Gondot jelent továbbá: az osztálylétszámok legtöbbször nem teszik lehetővé, hogy igazán személyre szabottan foglalkozhassanak mindig mindenkivel a pedagógusok.

De nehéz az iskolatáska!

Az iskolatáska még mindig túl nehéz – hívja föl a figyelmet a doktornő. Egy oktatási minisztériumi rendelet szerint a tanszerekkel teli táska összsúlya kisiskoláskorban nem lehet több három kilónál, sőt egy német szakemberek vizsgálatán alapuló ajánlás szerint az lenne az ideális, ha a gyermek testtömegének 10 százalékát nem haladhatná meg az általa vitt súly. Ez a hat-hét évesen átlag 20 kilogramm testtömegű gyermekek esetében mintegy két kiló lenne. Viszont sokszor a három kilót is meghaladja a naponta cipelt teher.

Egy átlagos intelligenciájú, érdeklődő gyermek jól halad az ismeretek elsajátításában, de ha valamivel gondja akad, a feszített tempó nem teszi lehetővé ennek kiküszöbölését. Megakad tehát a tanulásban, jönnek a kudarcok, s mindez az iskola végére valóságos kudarcheggyé magasodik, melynek árnya a többi tantárgyban nyújtott tevékenységre is rávetül. Minél többet tanul a gyermek a problémás tárgyból, annál kevesebb ideje marad a többire, s így azokból is kezdhet el-elmaradozni. S ha a szülőknek a sok munka miatt nem marad idejük foglalkozni a gyermekkel, illetve a kudarcokat beszélgetés segítségével elviselhető formába önteni, akkor vagy depresszióba süllyedhet a gyermek, vagy sikertelenségét agresszióval próbálja ellensúlyozni. Mindez az első két évben kialakul. Az ember egész életére kiható, óriási jelentősége van annak, hogy az első két osztályban milyen pedagógust „fog ki" a gyermek. Az ilyenkor kialakult problémákat később rettenetesen nehéz helyrehozni – hívja föl a figyelmet a doktornő.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fontos a Mosoni-Duna rehabilitációja?

Tovább olvasom