Kisalföld logö

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 0°C | 6°C

Hetvenegy halálos áldozat - a vonat elé hajtanak - sokan áttörik a sorompót is

Tavaly 27, idén eddig 13 halálos baleset történt vasúti átjárókban. Hiába a korszerűsítés és az átjárók biztosítása, az emberi figyelmetlenség és a közelekdési ismeretek hiánya így is sok galibát okoz.
A MÁV statisztikái szerint, az elmúlt három évben 197 baleset történt vasúti átjárókban. Ebből 71 alkalommal halálos áldozat is volt.

Megkérdeztük a vasúttársaságot arról, hogy tapasztalataik szerint milyen tényezők okozzák ezeket a baleseteket. Mit tehet a megelőzés érdekében a vasúttársaság, illetve végső soron, mit tehet a mozdonyvezető?

Gyorshajtás és telefon vezetés közben

"Az útátjárós balesetek oka alapvetően az autóvezetők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás, a vezetés közbeni telefonálás okozza.

A fülhallgató nélküli mobilhasználat ugyanis elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre.

Gyakran tapasztalható, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok, akik anélkül haladnak át a kereszteződéseken, hogy körülnéznének.

Fotó: kisalfold.hu
Fotó: kisalfold.hu

Évente átlagosan 950-1000-szer törik le a sorompókat a közlekedők. Ennek oka, hogy nagy sebességgel közelítik meg az átjárókat az autósok, kamionosok. Nem észlelik a villogó piros fényt és emiatt a lecsukódó sorompónak ütköznek, csúsznak, vagy a sínek és a sorompó között sikerül csak megállni. Előfordul olyan eset is, amikor bár észlelik a sorompó csukódását, de még megpróbálnak átjutni alatta és elakadnak.











A MÁV kommunikációs igazgatóságának munkatársaitól megtudtuk azt is, hogy sok kamionsofőr a piros fényjelzés ellenére hajt be a vasúti átjáróba.

"Úgy gondolják, hogy még átérnek a vonat előtt, de a hosszú járműszerelvénybe megakad és letörik az időközben lecsukódó sorompó csapórúdja.

A vonat akkor is átmegy a vasúti átjáróban, ha az autó éppen rajta áll

Hasonló esetről egyébként kismillió videó kering az interneten is. Íme egy klasszikus felvétel: 



Tapasztalat, hogy a szabályszegők sok esetben nem ismerik, vagy rosszul értelmezik a KRESZ közút – vasút szintbeli kereszteződés szabályait, és még a rendőri jelenlét sem gátolja meg egyes autóvezetőket a szabálytalankodás elkövetésében."


Érdekesség, hogy többségében a sorompós, illetve a fénysorompós átjárókban történnek ezek a balesetek. Ennek oka talán az, hogy egy biztosítatlan átjáró láttán jobban tudatosul a veszélyérzet a közlekedőkben. A biztosított átjárókat "kényelmesebben" közelítjük meg, tudván: vannak biztosító berendezések. Ezeket azonban könnyen figyelmen kívül hagyjuk.

Mi a teendő, ha nem működik a fénysorompó?

Több gépjárművezető azzal sincs tisztában, mi a teendő, ha a fénysorompó nem üzemel vagy meghibásodott és hamis jelzéseket ad.

Előfordul, hogy hosszú perceken át piros jelzést ad a fénysorompó, holott szerelvény mégsem érkezik az átjáróba. A szabály szerint ilyenkor bizony várnunk kell, kezdődhet a türelemjáték.

Abban az esetben, ha a fénysorompó nem ad fehér jelzést sem, meg kell állnunk. Alapos körültekintés után, az áthaladás szabályait betartva átkelhetünk az átjárón.

(Nyitóoldali képünk illusztráció.)

Olvasóink írták

  • 9. Star-Spangled 2011. szeptember 29. 19:50
    „Csak igy tovabb!”
  • 8. fortuna54 2011. szeptember 28. 10:27
    „7.astra1. Hu-ha,ezen már én is gondolkodtam.Remélem te nem vagy kreszt tanító?”
  • 7. astra1 2011. szeptember 28. 00:24
    „Mutassa.”
  • 6. fortuna54 2011. szeptember 27. 17:55
    „Ezt idáig még nem hallottam,a kreszt tanítók a hibásak?Mert ugye milyen nehéz megtanulni,hogy nem szabad a vonat alá hajtani.Talán mutassa meg a tanító,hogy mi az eredmény ha a vonatalá hajtasz?”
  • 5. bojtár 2011. szeptember 27. 14:24
    „4. kisember1 2011.09.27. 14:01
    úgy,hogy a kreszt tanító iskoláknak nem az a lényeg,hogy biztonságossan elsajátítsad a vezetés alapjait hanem az,hogy minnél több időt töltsél náluk mert abból van az igazi pénz ezt eredményezi ez a rendszer is ami az utóbbi 10 évben végbement a kressz oktatást illetően.”
  • 4. kisember1 2011. szeptember 27. 14:01
    „Hogy lehet rosszul értelmezni a szabályokat?”
  • 3. orion1 2011. szeptember 27. 08:36
    „A mai világban egy olyan kamerát felszerelni, amin nem látszik a rendszám, nem látszódnak az arcok, a piros vonat is csak szürkés rózsaszín...”
  • 2. zotya975 2011. szeptember 27. 05:56
    „Amikor felszerelték csanakon a Koroncói úton a fénysorompót gyakran volt rossz éveken keresztül az egyik alkalommal gondoltam teszek valami jót felhívtam -volna a máv-ot azért csak volna mert nem találtam olyan számot ahol tudtak volna segíteni vagy egyáltalán érdekelt volna valakit, hogy rossz a fénysorompó, fel--le jár, hol semmit nem mutat hol pirosan villog.Ekkor úgy gondoltam végülis veszélyhelyzet van hát felhívtam a rendőrséget. Segítőkészek voltak, és intézkedést ígértek. Gondoltam kiküldenek egy járőrt, vagy ilyesmi de semmi nem történt órákon keresztül. Nem is értem miért nnincs a sorompókknál feltüntetve egy mávos zöld szám ilyen esetekre? A cikkből is hiányolom ezt, kedves Kisalföld, ugyan nem nézne utána? Azóta úgy általában jó a fényjelző olyan van naponta többször is hogy egyet bevillan pirosan, vasutastól tudom hogy ilyenkor van az előző sorompónál a vonat és van valami"áthallás".”
  • 1. támogató 2011. szeptember 27. 00:32
    „Hofi is megmondta: " Minek a sorompó? Ha jön a vonat úgy is elzárja az utat."”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Módosul a végtörlesztéssel összefüggő adószabályozás

Az Országgyűlés hétfőn módosította a devizahitelek fix árfolyamon történő, egyösszegű… Tovább olvasom