Kisalföld logö

2018. 02. 19. hétfő - Zsuzsanna -5°C | 3°C Még több cikk.

Hannibal ébredése

A Vörös sárkányban megismertük a legendát. A bárányok hallgatnak című filmben megtudtuk, mire képes. A legújabb rémtörténet Hannibal Lecter életének leghátborzongatóbb szakaszáról mesél, s végre választ ad a legégetőbb kérdésre: miért tette, amit tett?
A történet Kelet-Európában veszi kezdetét, a második világháború vérgőzös végnapjaiban. Sokak számára a harcok már nem nemzetek közötti konfliktusról szólnak, hanem a puszta túlélésről, méghozzá bármi áron. A fiatal Hannibal szüleit a szeme láttára gyilkolják meg, így mostantól neki kell vigyáznia szeretett húgára. A későbbiekben a fiú olyan szörnyű kegyetlenkedésekkel szembesül, melyek fényében még szülei erőszakos halála is elhalványul.

Bármilyen támogatás híján, egyedül kénytelen élni abban a szovjet árvaházban, mely régebben családjának adott otthont. Később Párizsba menekül, csak hogy megtudja, ott élő a nagybátya meghalt, ám a gyönyörű és titokzatos japán özvegye szívesen látja őt. Azonban még a nő gondoskodása sem tudja elűzni rémálmait és a mindennapjait megfertőző bánatát. Különleges érzéke van a tudományokhoz, ezért felvételt nyer az orvosi egyetemre, ahol megszerzi azt a tudást és azokat az eszközöket, melyek segítségével bosszút állhat a háborús bűnösökön, akik megfertőzték életét. Könyörtelen bosszúhadjárata kielégíthetetlen vérszomjat hív benne életre, s megszületik Hannibal Lecter, korunk legvérengzőbb sorozatgyilkosa.

INFÓ

A Hannibal ébredése esetében most először maga a szerző, a díjnyertes Thomas Harris végezte a könyv filmre adaptálását, s egészen a gyökerekhez nyúl vissza, hogy feltárja Lecter gyűlöletének eredetét.

Dino De Laurentiis, producer
"Mikor leforgattam a Vörös sárkányt, reklámkörútra kísértem a filmet szerte a világon. Minden egyes városban ugyanazt a kérdést szegezték nekem: "Miért lett Hannibal Lecterből szörnyeteg? Miért lett belőle kannibál?" És egyszer csak én is elkezdtem töprengeni ezen, hisz érdekes kérdések voltak. Forgassunk talán egy filmet a fiatal Hannibalról, amelyből kiderül, hogy mi történt vele, amiért ilyen szörnyű ember lett belőle?"

Hannibal Lecter kulturális ikon. Talán az egyik leghíresebb antihős a film- és irodalomtörténetben. Briliáns, sármos és gonosz: egyetlen másik gonosztevő sem képes úgy beindítani az emberek fantáziáját, mint ő. Teremtője, az Amerikában élő Thomas Harris apró, de nem jelentéktelen figuraként mutatta be őt a világnak az 1981-ben publikált Vörös Sárkány c. vérfagyasztó regényében. Harrist a közvélemény a világ egyik legügyesebb pszichothriller-írójaként tartja számon. Komplex, gyönyörűen megírt történetei figyelemreméltóak: nem csupán idegborzoló horrorok, hanem kiváló jellemtanulmányok, melyek képesek nem csupán kíváncsiságot, de együttérzést is kiváltani az olvasóban a könyörtelen és brutális gyilkosok iránt. A Vörös sárkányból gyorsan bestseller lett. Dino és Martha De Laurentiis hamarosan felfedezte a történetben rejlő lehetőségeket, s ők voltak az elsők, akik filmvászonra ültették Hannibal történetét az 1986-ban készült Az embervadász című filmben, melyet Michael Mann rendezett.

Az embervadászból kultuszsiker lett, de az 1991-ben készült A bárányok hallgatnak volt az a film, amely igazán megismertette antihősét a világgal. A Jonathan Demme által rendezett kőkemény thriller öt Oscar-díjat nyert, köztük a legjobb film, legjobb rendezés, legjobb férfi főszereplő (Anthony Hopkins) és legjobb női főszereplő (Jodie Foster) díját. A bárányok hallgatnak sikerét követően Dino és Martha De Laurentiis 2001-ben tért vissza a Hannibal franchise-hoz a hihetetlenül sikeres Hanniballal és egy évre rá a Vörös sárkánnyal: Anthony Hopkins mindkét filmben megismételte szerepét.

E filmek késztették arra az írót és a producert, hogy kitaláljon egy új történetet. "A Hannibal egyik fejezete inspirált minket - magyarázza Martha. - Találtuk egy kétoldalas részt Mischáról, Hannibal húgáról, amely sejteni engedte, hogy lett Hannibalból szörnyeteg, s egy lehetséges nyitányt kínált egy új történethez."

A páros tudta, hogy meg kell nyerniük Thomas Harrist a projecthez, ezért megkeresték ötletükkel. Habár eleinte vonakodott attól, hogy visszatérjen leghíresebb teremtményéhez, végül az írót olyannyira magával ragadta az ötlet, hogy a regény mellett ő maga akarta megírni a film a forgatókönyvét is. "Hogy mondhattunk volna nemet? - kérdi Martha.

Amint elkészült a történet rövid tervezete, felkérték Peter Webbert rendezőnek.
"A történet egy szörnyeteg születéséről szól, egy figura megalkotásáról, szóval Hannibal végig a középpontban áll, míg az előző filmekben csupán mellékszereplő volt - fogalmaz a rendező. - A bárányok hallgatnakban kb. 18 percet szerepelt. Ebben a filmben minden tizedik percben nem szerepel. Mi több, az előző filmekben már kész szörnyetegként tűnik fel, számomra az új epizód legérdekesebb aspektusa az, hogy végre megtudhatjuk, miből is lett ez a szörnyeteg."

Thomas Harris az aprólékos kutatómunkáról híres, nem ritkán tíz évbe is beletelik, mire befejezi valamelyik regényét. Webbernek az író támogatása óriási segítség volt a film forgatása során. "Elképesztően alapos képzelőerővel bír. Képes megmondani, hogy adott jelenetben milyen színe van a függönynek, milyen a bútorzat, minden apró részletet képes bemutatni: eszméletlen lexikális tudással bír. A másik fantasztikus dolog Harrisszal kapcsolatban az, hogy régebben krimi író volt, így minden egyes brutális gyilkosság, ami a filmben látható, valóban megtörtént gyilkosságokon alapszik, melyek helyszínén ő maga is járt."

Az egyik legnagyobb feladat, amivel meg kellett birkózniuk, az volt, hogy elérjék azt, hogy a közönség megkedvelje a könyörtelen gyilkost. "Tudsz szimpátiát érezni egy pszichopata gyilkos iránt? - kérdi Webber. - Érdekesnek találtam azt a feladatot, hogy felépítsek valami olyasmit, ami pszichológiai szempontból komplex, amely egy olyan utazásról, átalakulásról szól, ami érzéseket vált ki a nézőből. Azt mondanám, hogy a néző a film végén már nem fog annyira szimpatizálni Hanniballal, mint az elején, de azt meg fogja érteni, hogy jutott el oda, ahol most tart. Azt hiszem, ez az igazság minden tragédiában ott rejlik: a figurának van egy óriási hiányossága, s ez az a dolog, ami egy nagyszerű embert térdre kényszerít."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rákgyógyítás, egyénre szabottan

A genetikai program, melyet az osztódás során továbbad az utódsejteknek, már nem ugyanaz, mint az eredeti – mondja dr. Haracska Lajos, az MTA Szegedi Biológiai Központjának főmunkatársa, a rákkutatással foglalkozó mutagenezis- és karcinogenezis-csoport vezetője. A sejt elveszti kontrollját, elkezd korlátlanul szaporodni, túlnövi a többi sejtet – s ez már maga a rákos folyamat. Tovább olvasom