Kisalföld logö

2017. 05. 27. szombat - Hella 13°C | 25°C Még több cikk.

Ha sokat mutat a mérleg nyelve

Manapság egyre inkább előtérbe kerül az egészséges táplálkozás kérdése, illetve az ideális testtömeg elérésének, megtartásának igénye.

Sok embernek jelent problémát az elhízás, ami többnyire abból adódik, hogy mozgásszegény életmód mellett sokan hajlamosak a szervezetük igényéhez képest több, nagy energiatartalmú étel elfogyasztására.

Egyszerű a képlet, ha több energiát viszünk be a szervezetbe, mint amit az felhasznál, a felesleg zsír formájában fog elraktározódni. Ez egyrészt a testtömeg nemkívánatos növekedésével jár, ami már önmaga megterheli az ízületeket és a szív-ér rendszert, másrészt nagyon gyakran koleszterinszint- és vérnyomás-emelkedést okoz, ami szintén szív-ér rendszeri megbetegedésekre hajlamosít.

Csökken az inzulin hatásossága

A testtömeg növekedésének további hatása, hogy csökken a vércukorszintet szabályozó hormon, az inzulin hatásossága, ami arra ösztökéli a hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjeit, hogy fokozott mennyiségben termeljenek ebből a hormonból, ezzel hidalva át a rosszabb hatást. Ez viszont néhány év alatt ezeknek a sejteknek a kimerüléséhez, végeredményben cukorbetegséghez vezethet. (Az elhízás, magas koleszterinszint, magas vérnyomás, cukorbetegség négyesét az orvosi szaknyelv „metabolikus X szindrómának" nevezi.) Ezzel sajnos még mindig nincs vége a túlsúly okozta lehetséges egészségügyi problémáknak, mivel túlsúlyos emberek körében gyakoribbak a máj-, epe-, hasnyálmirigy- és egyes daganatos betegségek is. Az egészség megőrzése érdekében célszerű tehát valamit tenni a túlsúly ellen!

Testtömegindex

Első lépésként a BMI (Body Mass Index = testtömegindex) segítségével ellenőrizhetjük, hogy testtömegünk normál, túlsúlyos, elhízott vagy kórosan elhízott kategóriában van-e.

BMI = a kg-ban megadott testtömeg osztva a méterben megadott testmagasság négyzetével.

Jó, jó – mondhatja az olvasó –, magas a BMI-értékem, de hogyan tudom meg ebből, hogy hány kg felesleg van rajtam?

Broca-index

Ehhez egy másik képletet kell igénybe venni, amelynek segítségével kiszámítható a normál testtömeg. Az illető aktuális testtömegének és a normál testtömegnek a különbsége adja a túlsúly mértékét.
A Broca-index számítása egyszerű: a testmagasság centiméterben –100.
Például: egy 164 cm magas nő normál testsúlya 164–100 = 64 kg.
Fiataloknál inkább a módosított Broca-indexet használjuk, ami annyiban különbözik az előzőtől, hogy az eredményből még levonunk nők esetén 10%-ot, férfiaknál pedig 5%-ot. Az előző adatokat használva tehát egy fiatal, 164 cm magas nő ideális testtömege: (164–100)–6,4 = 57,6 kg.
Itt jegyzem meg, hogy mind a BMI-, mind pedig a Broca-
index csak 18 éves kor felett használható, gyermekeknél más képleteket alkalmazunk.

A napi kalóriaszükséglet

Most már csak egyetlen képletre van szükségünk (a „matekóra" lezárásaként) ahhoz, hogy megállapítsuk szervezetünk napi kalóriaszükségletét és hogy az eredményes fogyókúrához mennyivel ajánlatos csökkenteni a napi kalóriabevitelt.
Ez azonban csak az alapvető funkciók (légzés, emésztés stb.) ellátásához szükséges energiamennyiség.

A tényleges energiaszükséglet a fizikai igénybevételtől függ, ami ülőmunka esetén az alapanyagcsere 1,2-szerese, könnyű fizikai munka esetén 1,4-szerese, nehéz fizikai munka esetén 1,8-szerese.
Ha az említett hölgy például könnyű fizikai munkát végez (pl. takarítónő), akkor a napi energiaszükséglete: 1225 kcal x 1,4 = 1715 kcal.
Ha a hölgy ezt az energiamennyiséget fogyasztja el naponta, akkor tartani fogja a testtömegét, ha ennél többet, akkor hízni fog. A fogyáshoz viszont napi 500 kcal-val kevesebbet (1215 kcal) kell ennie, ami kb. heti 0,5 kg fogyást eredményez.

Fogyókúránál fontos, hogy ne törekedjünk heti 0,5 kg-nál több, túl gyors fogyásra! De erről bővebben a jövő keddi Gyógy-ír mellékletben olvashatnak.


BMI-értékek

Normál érték: 20–25 között.
Túlsúly: 25–30 között.
Elhízás: 30 felett.
Kóros elhízás: 40 felett.


Például egy 75 kg testtömegű, 164 cm magas nő BMI-je:
BMI = 75/1,642 = 27,89.

Azaz a fentiek szerint az illető túlsúlyos.
Az alapanyagcsere számítása
Az alapanyagcsere (vagy nyugalmi anyagcsere) a szervezet fenntartásához szükséges minimális energia:
nőknél: 700+7 x testsúlykilogramm,
férfiaknál: 900+10 x testsúlykilogramm.
A 164 cm magas, 75 kg-os hölgy példájánál maradva:
700+7x75 = 1225 kcal.
Ellenőrizhetjük a haskörfogatunk alakulását is.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A bajnokság állása

1. Tovább olvasom