Kisalföld logö

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 20°C | 33°C Még több cikk.

Ha sokat mutat a mérleg

Manapság egyre inkább előtérbe kerül az egészséges táplálkozás kérdése, illetve az ideális testtömeg elérésének, megtartásának igénye. Sok embernek jelent problémát az elhízás, ami többnyire abból adódik, hogy a mozgásszegény életmód mellett sokan hajlamosak a szervezetük igényéhez képest több, nagy energiatartalmú étel elfogyasztására.
Egyszerű a képlet, ha több energiát viszünk be a szervezetbe, mint amit az felhasznál, a felesleg zsír formájában fog elraktározódni. Ez egyrészt a testtömeg nemkívánatos növekedésével jár, ami már önmaga megterheli az ízületeket és a szív-, érrendszert, másrészt nagyon gyakran koleszterinszint- és vérnyomás-emelkedést okoz, ami szintén szív-, érrendszeri megbetegedésekre hajlamosít.

Csökken az inzulin hatásossága

A testtömeg növekedésének további hatása, hogy csökken a vércukorszintet szabályozó hormon, az inzulin hatásossága, ami arra ösztökéli a hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjeit, hogy fokozott mennyiségben termeljenek ebből a hormonból, ezzel hidalva át a rosszabb hatást. Ez viszont néhány év alatt ezeknek a sejteknek a kimerüléséhez, végeredményben cukorbetegséghez vezethet. (Az elhízás, magas koleszterinszint, magas vérnyomás, cukorbetegség négyesét az orvosi szaknyelv „metabolikus X szindrómának" nevezi.) Ezzel sajnos még mindig nincs vége a túlsúly okozta lehetséges egészségügyi problémáknak, mivel túlsúlyos emberek körében gyakoribbak a máj-, epe-, hasnyálmirigy- és egyes daganatos betegségek is. Az egészség megőrzése érdekében célszerű tehát valamit tenni a túlsúly ellen.

Testtömegindex

Első lépésként a BMI (Body Mass Index = testtömegindex) segítségével ellenőrizhetjük, hogy testtömegünk normál, túlsúlyos, elhízott vagy kórosan elhízott kategóriában van-e. A BMI egyenlő a kg-ban megadott testtömeg osztva a méterben megadott testmagasság négyzetével. Jó, jó – mondhatja az olvasó –, magas a BMI-értékem, de hogyan tudom meg ebből, hogy hány kg felesleg van rajtam?

Broca-index

Ehhez egy másik képletet kell igénybe venni, amelynek segítségével kiszámítható a normál testtömeg. Az illető aktuális testtömegének és a normál testtömegnek a különbsége adja a túlsúly mértékét. A Broca-index számítása egyszerű: a testmagasság centiméterben –100. Például: egy 164 cm magas nő normál testsúlya 164–100=64 kg.

Fiataloknál inkább a módosított Broca-indexet használjuk, ami annyiban különbözik az előzőtől, hogy az eredményből még levonunk nők esetén 10 százalékot, férfiaknál pedig 5 százalékot. Az előző adatokat használva tehát egy fiatal, 164 cm magas nő ideális testtömege: (164–100)– 6,4=57,6 kg.

Itt jegyzem meg, hogy mind a BMI-, mind pedig a Broca-index csak 18 éves kor felett használható, gyermekeknél más képleteket alkalmazunk.

A napi kalóriaszükséglet

Most már csak egyetlen képletre van szükségünk (a „matekóra" lezárásaként) ahhoz, hogy megállapítsuk szervezetünk napi kalóriaszükségletét, és hogy az eredményes fogyókúrához mennyivel ajánlatos csökkenteni a napi kalóriabevitelt. Ez azonban csak az alapvető funkciók (légzés, emésztés stb.) ellátásához szükséges energiamennyiség.

A tényleges energiaszükséglet a fizikai igénybevételtől függ, ami ülőmunka esetén az alapanyagcsere 1,2-szerese, könnyű fizikai munka esetén 1,4-szerese, nehéz fizikai munka esetén 1,8-szerese. Ha az említett nő például könnyű fizikai munkát végez (pl. takarítónő), akkor a napi energiaszükséglete: 1225 kcalx1,4 =1715 kcal.

Ha a nő ezt az energiamennyiséget fogyasztja el naponta, akkor tartani fogja a testtömegét, ha ennél többet, akkor hízni fog. A fogyáshoz viszont napi 500 kcal-val kevesebbet (1215 kcal) kell ennie, ami kb. heti 0,5 kg fogyást eredményez.

Fogyókúránál fontos, hogy ne törekedjünk heti 0,5 kg-nál több, túl gyors fogyásra!

Kollár Viktória dietetikus

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A bajnokság állása

1. Tovább olvasom