A közlekedési tárca szakállamtitkára szerint nem kell aggódniuk az iskolás gyerekek szüleinek, szeptembertől is minden nebulót el tudnak szállítani az oktatási intézményekbe a helyi és távolsági buszjáratok. Csepi Lajos erről újságírók előtt beszélt hétfőn Budapesten azután, hogy a Volán Egyesülés valamint az önkormányzati és pénzügyi tárca képviselővel egyeztetett. A megbeszélést az iskolabuszokkal kapcsolatban két éve elfogadott jogszabály-módosítás kapcsán szervezték, amely idén szeptember elsejétől lép életbe.
A változtatás a KRESZ 48-as paragrafusának 12-es pontját érinti. A módosítás értelmében a gyerekek szállítására használt, újonnan munkába álló iskolabuszokat ősztől megkülönböztető jelzéssel, biztonsági övvel illetve gyereküléssel kell ellátni, a plusz felszerelés becslések szerint buszonként kétmillió forintba kerül. A jogszabály elvileg csak azokra a buszokra vonatkozik, amelyek kizárólag iskolás gyerekeket szállítanak. A busztársaságok azonban ennél jóval nagyobb számban működtetnek olyan, gyerekek szállítására alkalmas járatokat, amelyek az aktuális menetrendben is szerepelnek. Ha ezeket a jövőben nem iskolabusznak, hanem tanulói járatnak, vagy ehhez hasonlónak nevezik át, nem vonatkozik majd rájuk a szigorítás - hangzott el.
Ez azért fontos, mert a költségvetési törvénynek megfelelően jelenleg állami normatíva jár az "iskolajáratok" után, amit a busztársaságok és az önkormányzatok között fennálló szerződések rögzítenek. A Volán hamarosan teljes körű leltárt készít arról, hogy országszerte hány megállapodásban szerepel az "iskolabusz" kifejezés. Ez a felmérés várhatóan egy héten belül elkészül, és kiderül majd belőle, hogy mennyi szerződést kell módosítani - mondta a szakállamtitkár. A minisztérium várhatóan arra kéri majd az önkormányzatokat, hogy módosítsák az érintett kifejezést. Aki ezt nem teszi meg, mert ragaszkodik a speciális iskolabuszhoz, annak a jogszabály módosítás következményeit magának kell finanszíroznia - mondta Csepi Lajos, de hozzátette: a pluszköltségek miatt valószínűleg nem sok önkormányzat vállalkozik majd erre.
Marcsa Ildikó, a Volán autóbusz-közlekedési igazgatója szerint az egyeztetésnek köszönhetően egyértelműbbé váltak a szerepkörök, ezért remélhetőleg az iskolabusz jellegű szolgáltatásokra kötött szerződések a jövőben is működhetnek. Naponta egyébként körülbelül 1,2 millió ember utazik a Volán valamelyik járatával, ebből százezres nagyságrendű a gyerekek száma - mondta.
Ez azért fontos, mert a költségvetési törvénynek megfelelően jelenleg állami normatíva jár az "iskolajáratok" után, amit a busztársaságok és az önkormányzatok között fennálló szerződések rögzítenek. A Volán hamarosan teljes körű leltárt készít arról, hogy országszerte hány megállapodásban szerepel az "iskolabusz" kifejezés. Ez a felmérés várhatóan egy héten belül elkészül, és kiderül majd belőle, hogy mennyi szerződést kell módosítani - mondta a szakállamtitkár. A minisztérium várhatóan arra kéri majd az önkormányzatokat, hogy módosítsák az érintett kifejezést. Aki ezt nem teszi meg, mert ragaszkodik a speciális iskolabuszhoz, annak a jogszabály módosítás következményeit magának kell finanszíroznia - mondta Csepi Lajos, de hozzátette: a pluszköltségek miatt valószínűleg nem sok önkormányzat vállalkozik majd erre.
Marcsa Ildikó, a Volán autóbusz-közlekedési igazgatója szerint az egyeztetésnek köszönhetően egyértelműbbé váltak a szerepkörök, ezért remélhetőleg az iskolabusz jellegű szolgáltatásokra kötött szerződések a jövőben is működhetnek. Naponta egyébként körülbelül 1,2 millió ember utazik a Volán valamelyik járatával, ebből százezres nagyságrendű a gyerekek száma - mondta.
hirdetés
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!
Lájkolom és követem a Kisalfold.hu-t
Megosztom a cikket a Facebookon
Olvasóink írták
Addig meg két lehetőség van: vagy marad minden így, vagy azok az önkormányzatok kerülnek lehetetlen helyzetben, amelyek iskola társulásokat alkotnak, mint pl. Tápszentmiklós is...
Szóval ha amíg nincs pénz a biztonsági ülésekre, addig ne járjanak iskolába, vagy gyalogoljanak napi 2 x 4-5 km-t?”
Annak idején a XI kerületben történt baleset után , ahol egy terepjáró és egy óvodásokat szállító busz karambolozott , jött ez az ötlet . Azt azóta sem tudjuk ki volt a hibás ,ha hinni lehet a pletykáknak a terepjáró vezetője "tépett ezerrel " . Az iskolabuszok ha elvitték a gyerekeket utána , gondolom , a sima forgalomban működnek , akkor a gyereküléseket ki kell szerelni , délután visszarakni vagy az iskolabuszok egész nap állnak ?”
Trükkök százai ...”
Köszönöm Önöknek, hogy viszonylag hamar belátták, hogy ez a rendelet kivitelezhetetlen és nagy károkat okoz az önkormányzatoknak. Ezen kívül az sem egy elvetendő szempont, hogy a gyermekek biztonságos utaztatása került volna veszélybe, hisz a pedagógus kísérő nagyban segíti a biztonságos közlekedés megvalósulását. Tápszentmiklóson az "iskolajáratokon" is biztosítani fogjuk a pedagógus kíséretet és bízunk abban, hogy a jól bevált rendszer szerint juthatnak el a gyerekek az iskolákba. Egy rossz döntést minden esetben jobb visszavonni, felülbírálni, mint azt végrehajtani!
Köszönjük!
Kovács József
polgármester
Tápszentmiklós”
És különben is: az iskolabusz a világ legveszélyesebb közlekedési eszköze, ahol még egy tanerő is ügyel. Ha ugyanez a busz nem iskolabuszként, hanem menetrendszerű Volán járatként közlekedik, akkor ebből a járműből a legbiztonságosabb járműve lesz; a gyerekek között utazó tanerő is mentesül minden felelősség alól. Aki ezt nem érti, az olvassa el a rendeletet meg a sok okos indoklást ezerszer! (Aki meg a rendeletet hozza, az írja le a saját rendeletét tízezerszer, szótagolva, visszafelé, csupa nagybetűvel!”
Ez megoldás a Volán társaságok " problémájára" !!
Sehol egy megoldási javaslat........”
De nem ! Arról szól megint jó magyar szokás szerint a dolog, hogy miképp lehetne kiskaput keresni egy rendelkezés ellen.
Most 10-20 évig megint nem történik semmi a biztonság érdekében, és a közlekedési cégek továbbra is a saját pénztárcájuk zsírosodásával lesznek elfoglalva.
Csak megjegyzem, hogy ugyanilyen tiltakozás lehetett anno a hátsó ülések biztonsági övének kötelezővé tételével, és most mégis benne van minden autóban, és természetesnek vesszük.
Aki pedig utasokat akar szállítani, az áldozzon a biztonságra is, mert gyakorlatilag ott tartunk mint a 40 éve...”