Kisalföld logö

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -3°C | 3°C Még több cikk.

Győr világvárosok közé került

Tizenhárom vezető város, köztük Győr neve szerepel azon az interneten közzétett listán.
Érdekességként, s kicsit hasonlításul, hogy Győr milyen „rangsorba" került, megemlítjük, hogy a Texas állambeli Corpus Christiben most építenek ki egy olyan vezeték nélküli hálózatot, amely akár 147 négyzetmérföldes területet is lefedhet, s az ezen a területen dolgozóknak akár a 70 százaléka is képes lesz átszervezni munkáját úgy, hogy akár be se kelljen mennie munkahelyére.

A tajvani 2,6 milliós lakosságú Tajpejben egy vezetéknélküli-szolgáltató e-egyetemet hoztak létre, 700 osztállyal, s már most a város 500 ügynöksége, cége használ „papírmentes" adminisztrációt...

Az Intel Corporation bejelentett egy világméretű kezdeményezést, ami segíti a helyi közigazgatásokat abban, hogy jelentősen kibővítsék a vezeték nélküli technológia hálózatát. A Digitális Közösségek a közlemény szerint közvetlenül fog érinteni számos, különböző területen dolgozó embert az egész világon: mentőket, tűzoltókat, építésvezetőket, útkezelőket, szülőket, tanárokat (s folytathatnánk).  Egy csoport olyan vezető céggel együtt, mint például az IBM, a Cisco, a SAP és az Intel, segíteni fogja a közösségeket abban, hogy fejlesszék a vezeték nélküli kommunikációs megoldásokat, növelve a kormányzatok hatékonyságát, elősegítve a helyi gazdaság fejlődését.

Az Intel a kezdeményezés részeként 13 vezető közösséget nevezett meg. Ezek között találjuk például Tajpejt, Philadelphiát, Düsseldorfot, Jeruzsálemet, Oszakát – s nem utolsósorban Győr városát! A Digitális Város projektben az Intelhez csatlakozott cégek között szerepelt a világhálón közzétett listán a győri Szintézis Bt. és az Int-air.net Kft. – olyan rangos társaságban, mint például a British Telecom, a Cisco vagy a Panasonic Computer Solutions Company.

Kétszázhatvanmillió kellene

A bejelentés kapcsán beszélgettünk az Intel magyarországi igazgatójával, Gacsal Józseffel és a két győri cég vezetőjével, Szabó Istvánnal és Brandhuber Andrással arról, hol tart most megyeszékhelyünkön ez a nemzetközileg is elismert projekt.

Mindenekelőtt azt kell tisztázni: a digitális város program messze nem abból áll, hogy mondjuk közterületeken ingyenesen lehet internetezni. (Noha ez látványos is, fontos is.) A kísérletek, tesztek (ezekre még visszatérünk) után most már a leglényegesebben a sor. Ki kell ugyanis építeni egy városméretű „légi közműhálózatot", amelyre aztán a különböző szolgáltatók, felhasználók anyagi lehetőségeik függvényében csatlakozhatnak. Ehhez a számítások szerint 200–260 millió forint szükségeltetne.

Az említett két győri cég eddig saját eszközeivel, pénzével milliókat áldozott a kísérletekre, egy nagy hálózat kiépítésére azonban nem vállalkozhat. A város önkormányzatával együtt a legkülönfélébb pályázatokon, vagy akár közvetlen kormányzati segítséggel próbálják előteremteni a hálózat kiépítésének forrásait.

Az Intel sem keveset áldoz a győri projektre, szerződésbeni vállalása szerint átadja legújabb technológiáját. A napokban például két olyan igen nagy értékű szervert, amely annyira új fejlesztésű, hogy még nincs kereskedelmi forgalomban. Más, „rádiós" eszközei is a legújabbak. Az Intel tehát amit tud, ad – de azért egy egész várost mégsem képes ellátni.

Új rendszerű kamerahálózat

Röviden összefoglalva, mi valósult meg eddig „láthatóan" az intelligens város programból. A rendőrségnek felszereltek öt mobil, távolból is mozgatható, éjjel-nappal az adatvédelmi előírásokat figyelembe véve működő kamerát, közbiztonsági célokra. A teszt eredetileg egy hónapos volt, ám a rendőrség az év eleje óta folyamatosan használja, a tapasztalatok szerint szükséges módosításokkal. A régi belvárosi kamerahálózatot is digitális rendszerhez csatlakoztatták, s mikrohullámon keresztül a kamerák képét közvetlenül a városi kapitányságon is tudják nézni. (Ilyen kamerát működtetnek majd ezekben a napokban Csornán is.)

A Volán komolyan veszi

Tesztelték az elmúlt hónapokban a buszokra szerelt járműkövető rendszert, amit továbbfejlesztenek az Inteltől kapott speciális rádiós kártyákkal. A kapcsolat így már hangban és képben egyaránt kétirányú lehet a sofőr és a diszpécserközpont között (sőt, az így felszerelt buszokon notbookkal internetezni is lehet). A rendszer kiépítésével a buszokon információs táblákat lehet elhelyezni. Ezek első lépésben tájékoztatják az utast (főleg az idegenek számára hasznosan), hol is jár, mikor hová érkezik, hol kell leszállnia. Alkalmas lehet például a városi programok közlésére... Nem kell túl messzire menni például, Dubrovnikban már ilyen kiszolgálásban részesülnek a buszon utazók. A Kisalföld Volán komolyan veszi forgalomtechnikai és szolgáltatásminőségi okokból is ezt a lehetőséget, de saját „légi közműhálózat" kiépítésére nem tud vállalkozni. Jelenleg öt győri buszon tesztelik a rádiós járműkövető rendszert.

Tűzvonalban

A jövő héten – szintén a program keretében – a tűzoltóság parancsnoki kocsijába szerelnek olyan rendszert, amely sokoldalú kapcsolattartásra alkalmas, akár mondjuk arra, hogy egy-egy létesítmény alaprajzát megnézhessék. Kap a tűzoltóság egy sisakkamerás rendszert is, hogy a „tűzvonalban" járó élő képet adhasson a mentést irányítóknak...
Egy kiépülő vezeték nélküli hálózatnak rengeteg felhasználási lehetősége van, s számos előnye. Ennek a „közműnek" a javításakor vagy rácsatlakozáskor nem kell például utat bontani. Ráadásul létesítési költsége is csupán egyhetede a hagyományosnak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elégedettek

Olimpia

A NOB szemlebizottsága befejezte kínai látogatását, s a testület vezetője,… Tovább olvasom