Kisalföld logö

2017. 05. 23. kedd - Dezső 14°C | 24°C Még több cikk.

Gumikacsa a roncsautók ellen

Viszonylag fiatal autók futnak megyénk útjain, az ország több megyéjéhez viszonyítva kevesebb a régi jármű. A hiányos műszaki állapotú járművek döntő többsége fék-, illetve futóműhibás.

A közúti, a vasúti közlekedéssel, a hajózással, valamint a polgári légi közlekedéssel kapcsolatos hatósági feladatokat január elsejétől az országos hatáskörrel rendelkező államigazgatási szerv, a Nemzeti Közlekedési Hatóság látja el. A szervezet 7 regionális igazgatóságot foglal magába a korábbi 22 önálló költségvetési intézmény helyett. Az igazgatóságok között győri székhellyel működik a Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyét felügyelő Nyugat-dunántúli Regionális Igazgatóság, amit szombathelyi igazgató, Németh Zsolt irányít.
A megyei kirendeltséget – a soproni irodával együtt – Bánki Tibor vezeti.

Fék- és futóműhibák

– A változásról a kollégáknak azt szoktam mondani, az
autónak továbbra is négy kereke van, vagy több. Az embert és az autót továbbra is le kell vizsgáztatni, az utat továbbra is engedélyezni kell. A legjelentősebb tevékenységünk továbbra is a közúti ellenőrzés – mondta Bánki Tibor megyei kirendeltségvezető.

A megyében futó járművekről a szakember elmondta, azok állapotát két szám jellemzi. Egyrészt a műszaki vizsgákon évek óta a járművek 3–4 százalékánál van probléma, szaknyelven „meghiányolás". Döntő többségükben fék-, illetve futóműhibákkal találkoznak a szakemberek.
– Ha csak ezt nézzük, úgy nagyon jó az arány, de műszaki vizsgára valamilyen szinten felkészített járműveket hoznak a tulajdonosok. Az éles valóságot a közúti ellenőrzések során tapasztaljuk, s általában a járművek tíz százalékánál találunk hibát. Ennek ellenére úgy gondolom, a két mutató között nincs nagy eltérés. Riasztó lenne, ha a műszaki vizsgán tapasztalt egy-két százalék meghiányoláshoz a közúton húsz százalék párosulna – fejtegette a szakember.

Megyénkben kevesebb a régi járgány

Bánki Tibor szerint a megyében – köszönhetően az általuk csak „gumikacsának" becézett mobil ellenőrző állomásnak – nagyon jó a közúti ellenőrzéseknél a „találati arány".
– Országosan az első egyharmadban helyezkednek el a megye autói, nagyon jó az átlagkori megoszlásuk. A többi megyéhez viszonyítva kevesebb a régi, szocialista autó, amiken nagyságrendekkel könnyebb hibát találni. S ez vonatkozik a teherszállító járművekre is – hangsúlyozta a kirendeltségvezető.

Azok az autósok, akik nem a közlekedési hatóság vizsgabázisán akarnak vizsgáztatni, a megyében 33 vizsgahelyszínre vihetik autóikat. Ezeknek komoly feltételeknek kell megfelelni, akkreditáltnak kell lenniük, munkatársaikat rendszeresen képzésekre kell küldeniük.

Folyamatos ellenőrzés a vizsgaállomásokon

– A vizsgaállomásokat folyamatosan ellenőrizzük, jogosultság visszavonására nem került sor, időszakos – a követelmények teljesítéséig tartó – felfüggesztésre azonban már igen. Alkalmazott néhány hónapos eltiltására is van példa, amikor az illető szakmai munkájával probléma volt. Olyannal is találkoztunk, hogy a vizsgáztató elnézett valamit, félreértelmezett egy jogszabályt a tevékenység során. De olyannal, hogy azt pénzért tette, nem találkoztunk.

A kirendeltségvezető elmagyarázta: a kihelyezett vizsgálóállomásokon addig nem kapják meg a tanúsítást a járművek, amíg a közlekedési hatóság vizsgabiztosa nem vizsgálta át a dokumentumokat. Kételye esetén nem ellenőrizte ő is a kérdéses autót.
A hegyeshalmi és a rajkai határátkelőkön érkeznek az országba, illetve azokon távoznak tőlünk a veszélyes anyagokat szállító járművek, végighaladva a megye útjain.

– Ilyen szállítást nem sok cég végez, s ők tökéletesen tisztában vannak az előírásokkal. Rendkívül ritka, hogy veszélyesanyag-szállítmánynál valamilyen hibát találunk az évi mintegy négyszáz közúti ellenőrzés során, azokat is az okmányoknál. Természetesen más a helyzet egy balesetnél, azonban a katasztrófavédelem nyomon követi a szállítmányokat, s nagyon sok esetben a közlekedési hatósággal, a határőrséggel, rendőrséggel, vám- és pénzügyőrséggel is végez közös ellenőrzéseket.

Nyílt az uniós szállítópiac, megerősödött a rossz állapotban lévő autók forgalma. A kirendeltségvezető szerint visszaszorításukra a fokozott közúti ellenőrzés a megoldás.

Közösen a határőrséggel

– Eredményesek a határőrséggel közös ellenőrzéseink, s ha nem megfelelő a jármű, visszafordítjuk. Emellett hatékony a kényszerjavítás elrendelése, amikor elvesszük az okmányokat, s csak akkor kapják vissza a gépkocsivezetők, ha megfelelő a jármű. Az Európai Unió is olyan egységes tarifarendszerrel dolgozik, hogy legyen visszatartó a büntetés, a tulajdonos már indulás előtt javíttassa meg járművét, mint azt bármelyik uniós ország közlekedési hatósága vegye észre – magyarázta Bánki Tibor.

A szakember szerint azok a vállalkozások, amelyek nemzetközi szállításokat végeznek, s tapasztalták, hogy odakint hogyan megy a kényszerjavítás, az mennyi időbe és pénzbe kerül, azok nagyon odafigyelnek a járműveikre.

Tóth Gyula

A MŰSZAKI VIZSGA ÁRA

Személygépkocsi és hozzákapcsolható utánfutó: 7700 forint.
Teherautók, vontatók, autóbuszok és azok pótkocsijai: 11.800 forint. Ezekre az összegekre még az érvényesítő címke ára, 420 forint rakódik.
A környezetvédelmi igazolólap, a zöldkártya plakettja 1180 forint, a vizsga hagyományos négyütemű gépkocsi – például Lada – esetében 4550, míg a korszerű, speciális műszert igénylő négyütemű autóknál 8500 forintba kerül. A tehergépkocsik 3500 kilogramm megengedett össztömeg felett 11.600 forintért kapnak zöldkártyát.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fogadóóra

Mosonmagyaróvár. Sári Gyöngyi önkormányzati képviselő holnap délután 4 és 5 óra között a… Tovább olvasom